Premier Mark Rutte: 'Rotmaatregel, maar het moet'

Kabinet verlaagt maximumsnelheid naar 100 km/u

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Kabinet verlaagt de maximum snelheid tot 100 km/u. (Foto: Shutterstock)

Het kabinet gaat de maximumsnelheid op de snelwegen overdag verlagen tot 100 km/u. Premier Rutte noemde het vandaag een ‘rotmaatregel’, maar wel een die het land nu nodig heeft. Het is één van de stikstofmaatregelen die Den Haag voor de korte termijn neemt. Volgens het kabinet is het een eerste stap om Nederland weer in beweging te krijgen. ’s Avonds na 18.00 uur mag wel 130 worden gereden op wegen waar dat nu ook is toegestaan.

De 100 km/u-maatregel is onderdeel van een heel pakket aan maatregelen. Volgens premier Rutte moet er op de lange termijn nog veel gebeuren om een structurele oplossing te vinden voor de stikstofcrisis, vooral op landbouwgebied. In december volgen waarschijnlijk meer maatregelen. 

Robuuste regeling

Eerder kwam al naar buiten dat het kabinet een slooppremie overweegt voor dieselbusjes. Voorzitter Steven van Eijck van de RAI Vereniging pleit voor een robuuste sloopregeling voor oude dieselauto’s en bestelbusjes en de afbouw van aanschafbelasting op nieuwe auto’s. Van Eijck zegt blij te zijn dat er een einde lijkt te zijn gekomen aan de stikstofcrisis die de bouw stil legde. De mogelijke verlaging van de maximumsnelheid is volgens de RAI Vereniging, gerechtvaardigd als de doorberekening van het RIVM aantoont dat de maatregel voldoende bijdraagt om de bouw weer vlot te trekken. Van Eijck benadrukt dat de maatregel van tijdelijk aard moet zijn. 

Eerder liet Bovag weten dat verlaging van de snelheid maar een marginaal effect zou hebben. 

Afwijzen

De leden van de Vereniging Zakelijke Rijders kunnen zich niet vinden in de plannen. Zeventig procent is het oneens met de verlaging. Dat blijkt uit een peiling onder duizend leden.

VZR-voorzitter Jan van Delft merkt op dat zakelijke rijders gemiddeld een kleine 40 duizend kilometer per jaar rijden, veelal in de moderne en schone benzine- en dieselauto’s. In 2019 is het aandeel volledig elektrisch zelfs gestegen naar 17 procent. “Met een elektrische auto 100 km/uur rijden heeft geen enkele effect op stikstof en een maatregel met een dergelijk effect kan niet anders gezien worden dan symboolpolitiek. We moeten stoppen met het pesten van de automobilist”, stelt Van Delft. 

Van de ondervraagden geeft 22 procent aan liever een autoloze zondag te willen. De helft (47%) wijst beide maatregelen af. Over de vraag welke maatregelen dan wél genomen moet worden, doet de VZR geen uitspraak. 

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.

Kabinet verlaagt maximumsnelheid naar 100 km/u | Automotive Online
Premier Mark Rutte: 'Rotmaatregel, maar het moet'

Kabinet verlaagt maximumsnelheid naar 100 km/u

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Kabinet verlaagt de maximum snelheid tot 100 km/u. (Foto: Shutterstock)

Het kabinet gaat de maximumsnelheid op de snelwegen overdag verlagen tot 100 km/u. Premier Rutte noemde het vandaag een ‘rotmaatregel’, maar wel een die het land nu nodig heeft. Het is één van de stikstofmaatregelen die Den Haag voor de korte termijn neemt. Volgens het kabinet is het een eerste stap om Nederland weer in beweging te krijgen. ’s Avonds na 18.00 uur mag wel 130 worden gereden op wegen waar dat nu ook is toegestaan.

De 100 km/u-maatregel is onderdeel van een heel pakket aan maatregelen. Volgens premier Rutte moet er op de lange termijn nog veel gebeuren om een structurele oplossing te vinden voor de stikstofcrisis, vooral op landbouwgebied. In december volgen waarschijnlijk meer maatregelen. 

Robuuste regeling

Eerder kwam al naar buiten dat het kabinet een slooppremie overweegt voor dieselbusjes. Voorzitter Steven van Eijck van de RAI Vereniging pleit voor een robuuste sloopregeling voor oude dieselauto’s en bestelbusjes en de afbouw van aanschafbelasting op nieuwe auto’s. Van Eijck zegt blij te zijn dat er een einde lijkt te zijn gekomen aan de stikstofcrisis die de bouw stil legde. De mogelijke verlaging van de maximumsnelheid is volgens de RAI Vereniging, gerechtvaardigd als de doorberekening van het RIVM aantoont dat de maatregel voldoende bijdraagt om de bouw weer vlot te trekken. Van Eijck benadrukt dat de maatregel van tijdelijk aard moet zijn. 

Eerder liet Bovag weten dat verlaging van de snelheid maar een marginaal effect zou hebben. 

Afwijzen

De leden van de Vereniging Zakelijke Rijders kunnen zich niet vinden in de plannen. Zeventig procent is het oneens met de verlaging. Dat blijkt uit een peiling onder duizend leden.

VZR-voorzitter Jan van Delft merkt op dat zakelijke rijders gemiddeld een kleine 40 duizend kilometer per jaar rijden, veelal in de moderne en schone benzine- en dieselauto’s. In 2019 is het aandeel volledig elektrisch zelfs gestegen naar 17 procent. “Met een elektrische auto 100 km/uur rijden heeft geen enkele effect op stikstof en een maatregel met een dergelijk effect kan niet anders gezien worden dan symboolpolitiek. We moeten stoppen met het pesten van de automobilist”, stelt Van Delft. 

Van de ondervraagden geeft 22 procent aan liever een autoloze zondag te willen. De helft (47%) wijst beide maatregelen af. Over de vraag welke maatregelen dan wél genomen moet worden, doet de VZR geen uitspraak. 

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.