Cecra: dealers moeten toegang krijgen tot data

Redactie Redactie
• Laatste update:

Det meldt Cecra in een persbericht. De organisatie sluit zich aan bij het standpunt van Bovag, dat onlangs een debat organiseerde over data. Lees het verslag hiervan in Automotive Management 5.

Fabrikanten positioneren zich steeds meer als leveranciers van mobiliteitsdiensten, en experimenteren met autodeeldiensten en rideshare bedrijven. De positie van dealers in dit nieuwe business model is onduidelijk. De European Car Dealers (ECD), de dealerdivisie van Cecra, is bang dat dealers achter komen te lopen in de strijd om data. “Autodealers moeten gelijke toegang krijgen tot de data die wordt gegenereerd door connected auto’s”, zegt ECD-voorzitter Antje Woltermann.

Competitief voordeel
Volgens Cecra spelen dealers een sleutelrol in het contact tussen fabrikanten en hun klanten. Dealers kunnen zich ontwikkelen tot mobiliteitsservice-providers, maar fabrikanten willen de stroom van data zelf in de hand houden. “De speler die als eerste toegang heeft tot de data heeft een competitief voordeel op de rest”, zegt Woltermann. “Het is belangrijk dat wordt verzekerd dat niet alleen autofabrikanten, maar ook andere geïnteresseerde marktspelers gelijke toegang krijgen tot de data. Klanten moeten zeggenschap houden over deze data.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Cecra: dealers moeten toegang krijgen tot data | Automotive Online

Cecra: dealers moeten toegang krijgen tot data

Redactie Redactie
• Laatste update:

Det meldt Cecra in een persbericht. De organisatie sluit zich aan bij het standpunt van Bovag, dat onlangs een debat organiseerde over data. Lees het verslag hiervan in Automotive Management 5.

Fabrikanten positioneren zich steeds meer als leveranciers van mobiliteitsdiensten, en experimenteren met autodeeldiensten en rideshare bedrijven. De positie van dealers in dit nieuwe business model is onduidelijk. De European Car Dealers (ECD), de dealerdivisie van Cecra, is bang dat dealers achter komen te lopen in de strijd om data. “Autodealers moeten gelijke toegang krijgen tot de data die wordt gegenereerd door connected auto’s”, zegt ECD-voorzitter Antje Woltermann.

Competitief voordeel
Volgens Cecra spelen dealers een sleutelrol in het contact tussen fabrikanten en hun klanten. Dealers kunnen zich ontwikkelen tot mobiliteitsservice-providers, maar fabrikanten willen de stroom van data zelf in de hand houden. “De speler die als eerste toegang heeft tot de data heeft een competitief voordeel op de rest”, zegt Woltermann. “Het is belangrijk dat wordt verzekerd dat niet alleen autofabrikanten, maar ook andere geïnteresseerde marktspelers gelijke toegang krijgen tot de data. Klanten moeten zeggenschap houden over deze data.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.