De virtuele showroom komt steeds dichterbij

Thema ICT & Datamanagement | Hoe metaverse de autoretail op zijn kop zet

Gandor Bronkhorst Gandor Bronkhorst
• Laatste update:
Beeld: Shutterstock

Toen Mark Dijksman (Den Haag, 1983) onlangs het podium van het Nationaal Automotive Congres opklom, veerde niet iedereen direct op. Een spreker over mogelijkheden in de metaverse direct na Van Mossel-ceo Eric Berkhof? Dat was even een verandering van spijs. Tegelijkertijd spitste ook een deel de oren. En niet veel later nodigt Automotive Dijksman uit om zijn verhaal toe te lichten. Is hij gewend om zo ontvangen te worden?

“Ja, eigenlijk wel. Op het moment dat ik word aangekondigd, weet ik dat een groot deel sceptisch is. Niemand heeft behoefte aan meer luchtkastelen. Maar ik ben op een congres nog nooit zo vaak aangesproken na mijn presentatie als dit keer. De grote vraag is: wat betekent die H3-wereld voor onze business? Er zit iets, maar we kunnen het nog niet duiden. Het is voor veel mensen ook nog een vaag verhaal.”

Wat is de H3-wereld?

virituele pakeerplaats porsche“McKinsey heeft een artikel geschreven over de verschillende innovatie-horizons, daar staat de H voor. Dit helpt om een beeld te schetsen van waar we het over hebben. Horizon 1 is evolutionaire innovatie, kleine stapjes verbeteren van wat we kennen. Bij Horizon 2 kijk je naar andere industrieën en kopieer je dat naar je eigen business. Horizon 3 is ‘nieuw voor de wereld’: innovaties die nieuwe perspectieven bieden. De metaverse is daar een voorbeeld van: omdat die nog niet echt bestaat, kan het alle kanten op. Een in de autobranche bekender voorbeeld is de Ford T van Henri Ford: hij maakte iets waarvan mensen nog niet doorhadden dat ze het nodig hebben.”

Wat is de rol van blockchain hierin?

“Door blockchain is het mogelijk om online een vertrouwensband te creëren. Alles is te controleren. Dat zorgt ervoor dat er geen derden zijn waar je op hoeft te vertrouwen bij bijvoorbeeld een transactie. Neem Uber als voorbeeld: dat vraagt nu een commissie van zo’n 30 procent per gereden rit. Dat is disproportioneel voor de meerwaarde die Uber levert, maar het merk zorgt wel voor het benodigde vertrouwen in de service. De echte waarde wordt gecreëerd door de rijder en zijn auto en de vraag van de passagier. Blockchain maakt mogelijk dat we een vertrouwde laag creëren zonder tussenkomst van derden. Dankzij jouw digitale persoonlijkheid, vastgelegd in een blockchain, kan ik jou vertrouwen en instappen in je auto. Je kunt alles omzetten in een token, een NFT, waardoor je op een vertrouwde manier waarde kunt verhandelen zonder tussenkomst van een centrale partij als Amazon of Uber.”

Op welke manier heeft een autobedrijf hiermee te maken?

“Het concept van het bezitten van je eigen data is heel belangrijk. Dus ook de data van je auto. In de keten zitten verschillende partijen die elk een beetje data hebben. Als autofabrikanten de dealers gaan overslaan en direct naar de consument schakelen, krijgt hij die data en heeft de dealer veel minder zicht op wat er in die auto gebeurt. Maar uiteindelijk is de auto de bron van de data en is de autobezitter er de eigenaar van. Dus waarom bepaalt de OEM bij wie je je auto kunt laten uitlezen? Een argument van de OEM is dat hij de regie nodig heeft om te zorgen dat de data veilig zijn en niet zomaar in handen van derden vallen; maar de blockchain lost dit dus ook op.”

Metaverse: hoe & wat

Ook wel web 3 genoemd: namelijk dat computers met elkaar kunnen communiceren, los van de plek waar iets staat. De metaverse is de voorkant daarvan. Het is met name een wereld die mogelijk wordt gemaakt door de laag die over de connecties wordt heen gelegd. Metaverse is de ervaring die we kunnen creëren doordat de technologie aan het veranderen is. Een universum dat boven de normale wereld wordt gecreëerd. Dat kan met virtual reality (VR) of augmented reality (AR) tot feedback in je stuur.

Een concreet voorbeeld?

“Verzekeraars bijvoorbeeld, gebruiken data uit de auto nu al voor de pay as you drive verzekeringen. Doordat consumenten hen toegang geven tot de data, kan de verzekeraar op basis van het rijgedrag korting geven op de premie. Nu is dat nog omslachtig omdat verzekeraars niet altijd direct toegang hebben, maar bijvoorbeeld via een dongel. In een blockchain-omgeving kan de autobezitter het data-schuifje openzetten voor de verzekeraar en weer dichtdoen als hij dat wil. Zo kan hij ook de voertuigdata delen met het autobedrijf waar hij klant is.”

Kan de metaverse ook helpen in de verkoop van auto’s in dit universum?

“Als mensen vaker online auto’s gaan kopen, is het van belang om een online omgeving te creëren die hen meeneemt in het verkoopproces. Een 3D car-configurator is leuk, maar pas het begin. Het gaat om de convergentie, een samensmelting van online en offline. In de showroom kun je een virtuele wereld creëren waarin mensen kunnen rondkijken. Dit biedt een betere beleving biedt dan de fysieke wereld. Je kunt ook een virtuele wereld bouwen, waarbij je zelfs in die wereld met ze kunt praten. Klanten kunnen een auto uitzoeken en swipen welke kleur of interieur ze willen. Porsche ontwikkelde een AR Visualiser app, waarmee mensen thuis hun Porsche kunnen samenstellen en van de binnen- en buitenkant kunnen bekijken. Maar als ik met mijn telefoon een dinosaurus door mijn huis heen laten lopen, waarom zou ik die showroom niet in huis kunnen projecteren? Dat soort concepten kun je nu al gebruiken. Ik geloof erin dat als ik een showroom binnenloop, ik in real-time augmented reality kan zien hoe die auto racet, wat er in de motor gebeurt, wat de cijfers zijn.”

Mark dijksman

mark dijksman jeffrey van der vaartMark Dijksman (38) woont in Amsterdam, is getrouwd en heeft twee kinderen. Hij komt oorspronkelijk uit Den Haag en studeerde bestuurskunde. Zijn carrière in de IT begon hij op zijn zestiende door websites te maken. Als zelfstandig ondernemer werkte hij aan ict-vraagstukken. Daarna begon hij One Up, waarmee hij op een datagedreven manier organisaties helpt digitale businessmodellen te ontwikkelen. Het doel van het bedrijf is om grote bedrijven te helpen bij radicale innovaties. Dat doet hij nu 7,5 jaar. Daarnaast heeft hij Power Up, een softwareontwikkelaar die bedrijven helpt om op een datagedreven manier te innoveren.

En wat is dan het businessmodel?

“Het is allemaal H3, dus het totale plaatje is nog niet uitgekristalliseerd. Maar dat is het spannende, het innovatieve. Maar vergis je niet, in die digitale wereld gaat ook enorm veel geld rond.

Waarom zou ik geen Porsche op de stoep kunnen projecteren

Die digitale wereld kan een verkoopkanaal zijn. Als directe toepassing denk ik aan het grootser maken van de aankoopbeleving, door die virtual reality toepassingen. Daarop kun je winnen van je concurrenten.”

 

Kan het autobedrijven ook helpen een betere service te bieden?

“Het moet mogelijk zijn om een soort digitale kopie van mijn auto te maken, inclusief software die in de auto zit, zodat mijn auto op afstand volledig kan worden gemonitord door mijn autobedrijf. Nieuwe auto’s zijn zo software gedreven, die worden steeds meer op afstand bestuurbaar. Onderhoud over the air bestaat al, maar kan steeds verder worden uitgebreid. Bijvoorbeeld met de mogelijkheid dat een autobezitter met een monteur beeldbelt terwijl hij de camera op de auto richt. De monteur laadt vanaf zijn kant de data in en hij repareert op afstand die auto. Dat biedt een directe toegevoegde waarde.”

Stel, ik wil ook iets in de metaverse. Waar begin ik?

fabriek van bmw“Allereerst is het goed om je af te vragen waar je het voor gaat gebruiken. Is het salesgericht, onderhoudsgericht, of start je met de backoffice? Zo kan blockchain helpen de afhandeling van het verkoop- of aftersalesproces veel efficiënter in te richten. Stap twee is kijken naar je doelgroep. Voor wie ga je het doen? Begin met iets wat klein is en wat direct toe te passen is. Bijvoorbeeld een laag in augmented reality ontwikkelen, zodat je ziet wat dat is en kunt kijken hoe het werkt. Zo’n layer maken kost vrij weinig, dat kan al vanaf een paar honderd euro. Maar als je een complete online winkel wilt neerzetten, lopen de kosten snel op. Dus ik zou zeggen: haal de krenten uit de pap. Laten we eerst kleine elementjes eruit pikken en daarmee oefenen en leren. Kijk rond in metaverses als Decentraland. Verken de mogelijkheden. Kijk eens wat BMW doet met digitale tweelingen of Alfa Romeo met NFTs.”

Virtuele fabriek

April dit jaar introduceerden softwarefabrikant Nvidia en BMW Group het Factory of the Future-project van de autofabrikant, gebouwd op het Nvidia Omniverse-platform. Dit project stelt de autofabrikant in staat om een fabriek volledig in augmented reality te bouwen om zo mogelijke problemen of mogelijkheden te identificeren. Daarnaast bouwde BMW Group de inspanningen op het gebied van industriële digitale tweelingen uit, met Omniverse in drie nieuwe fabrieken met een totale oppervlakte van meer dan 10 miljoen vierkante meter. Met Omniverse heeft BMW synchrone digitale tweelingen van elk van hun fabrieken gecreëerd, wat zal leiden tot een toename van de efficiëntie en duurzame innovaties.

Geplaatst in rubriek:
Gandor Bronkhorst
Gandor Bronkhorst

Gandor Bronkhorst is als hoofdredacteur verantwoordelijk voor de titels in de divisie Mobility & Automotive van Promedia, waaronder Automotive Management en Fleet&Mobility. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met horloges en goed eten.

Thema ICT & Datamanagement | Hoe metaverse de autoretail op zijn kop zet | Automotive Online
De virtuele showroom komt steeds dichterbij

Thema ICT & Datamanagement | Hoe metaverse de autoretail op zijn kop zet

Gandor Bronkhorst Gandor Bronkhorst
• Laatste update:
Beeld: Shutterstock

Toen Mark Dijksman (Den Haag, 1983) onlangs het podium van het Nationaal Automotive Congres opklom, veerde niet iedereen direct op. Een spreker over mogelijkheden in de metaverse direct na Van Mossel-ceo Eric Berkhof? Dat was even een verandering van spijs. Tegelijkertijd spitste ook een deel de oren. En niet veel later nodigt Automotive Dijksman uit om zijn verhaal toe te lichten. Is hij gewend om zo ontvangen te worden?

“Ja, eigenlijk wel. Op het moment dat ik word aangekondigd, weet ik dat een groot deel sceptisch is. Niemand heeft behoefte aan meer luchtkastelen. Maar ik ben op een congres nog nooit zo vaak aangesproken na mijn presentatie als dit keer. De grote vraag is: wat betekent die H3-wereld voor onze business? Er zit iets, maar we kunnen het nog niet duiden. Het is voor veel mensen ook nog een vaag verhaal.”

Wat is de H3-wereld?

virituele pakeerplaats porsche“McKinsey heeft een artikel geschreven over de verschillende innovatie-horizons, daar staat de H voor. Dit helpt om een beeld te schetsen van waar we het over hebben. Horizon 1 is evolutionaire innovatie, kleine stapjes verbeteren van wat we kennen. Bij Horizon 2 kijk je naar andere industrieën en kopieer je dat naar je eigen business. Horizon 3 is ‘nieuw voor de wereld’: innovaties die nieuwe perspectieven bieden. De metaverse is daar een voorbeeld van: omdat die nog niet echt bestaat, kan het alle kanten op. Een in de autobranche bekender voorbeeld is de Ford T van Henri Ford: hij maakte iets waarvan mensen nog niet doorhadden dat ze het nodig hebben.”

Wat is de rol van blockchain hierin?

“Door blockchain is het mogelijk om online een vertrouwensband te creëren. Alles is te controleren. Dat zorgt ervoor dat er geen derden zijn waar je op hoeft te vertrouwen bij bijvoorbeeld een transactie. Neem Uber als voorbeeld: dat vraagt nu een commissie van zo’n 30 procent per gereden rit. Dat is disproportioneel voor de meerwaarde die Uber levert, maar het merk zorgt wel voor het benodigde vertrouwen in de service. De echte waarde wordt gecreëerd door de rijder en zijn auto en de vraag van de passagier. Blockchain maakt mogelijk dat we een vertrouwde laag creëren zonder tussenkomst van derden. Dankzij jouw digitale persoonlijkheid, vastgelegd in een blockchain, kan ik jou vertrouwen en instappen in je auto. Je kunt alles omzetten in een token, een NFT, waardoor je op een vertrouwde manier waarde kunt verhandelen zonder tussenkomst van een centrale partij als Amazon of Uber.”

Op welke manier heeft een autobedrijf hiermee te maken?

“Het concept van het bezitten van je eigen data is heel belangrijk. Dus ook de data van je auto. In de keten zitten verschillende partijen die elk een beetje data hebben. Als autofabrikanten de dealers gaan overslaan en direct naar de consument schakelen, krijgt hij die data en heeft de dealer veel minder zicht op wat er in die auto gebeurt. Maar uiteindelijk is de auto de bron van de data en is de autobezitter er de eigenaar van. Dus waarom bepaalt de OEM bij wie je je auto kunt laten uitlezen? Een argument van de OEM is dat hij de regie nodig heeft om te zorgen dat de data veilig zijn en niet zomaar in handen van derden vallen; maar de blockchain lost dit dus ook op.”

Metaverse: hoe & wat

Ook wel web 3 genoemd: namelijk dat computers met elkaar kunnen communiceren, los van de plek waar iets staat. De metaverse is de voorkant daarvan. Het is met name een wereld die mogelijk wordt gemaakt door de laag die over de connecties wordt heen gelegd. Metaverse is de ervaring die we kunnen creëren doordat de technologie aan het veranderen is. Een universum dat boven de normale wereld wordt gecreëerd. Dat kan met virtual reality (VR) of augmented reality (AR) tot feedback in je stuur.

Een concreet voorbeeld?

“Verzekeraars bijvoorbeeld, gebruiken data uit de auto nu al voor de pay as you drive verzekeringen. Doordat consumenten hen toegang geven tot de data, kan de verzekeraar op basis van het rijgedrag korting geven op de premie. Nu is dat nog omslachtig omdat verzekeraars niet altijd direct toegang hebben, maar bijvoorbeeld via een dongel. In een blockchain-omgeving kan de autobezitter het data-schuifje openzetten voor de verzekeraar en weer dichtdoen als hij dat wil. Zo kan hij ook de voertuigdata delen met het autobedrijf waar hij klant is.”

Kan de metaverse ook helpen in de verkoop van auto’s in dit universum?

“Als mensen vaker online auto’s gaan kopen, is het van belang om een online omgeving te creëren die hen meeneemt in het verkoopproces. Een 3D car-configurator is leuk, maar pas het begin. Het gaat om de convergentie, een samensmelting van online en offline. In de showroom kun je een virtuele wereld creëren waarin mensen kunnen rondkijken. Dit biedt een betere beleving biedt dan de fysieke wereld. Je kunt ook een virtuele wereld bouwen, waarbij je zelfs in die wereld met ze kunt praten. Klanten kunnen een auto uitzoeken en swipen welke kleur of interieur ze willen. Porsche ontwikkelde een AR Visualiser app, waarmee mensen thuis hun Porsche kunnen samenstellen en van de binnen- en buitenkant kunnen bekijken. Maar als ik met mijn telefoon een dinosaurus door mijn huis heen laten lopen, waarom zou ik die showroom niet in huis kunnen projecteren? Dat soort concepten kun je nu al gebruiken. Ik geloof erin dat als ik een showroom binnenloop, ik in real-time augmented reality kan zien hoe die auto racet, wat er in de motor gebeurt, wat de cijfers zijn.”

Mark dijksman

mark dijksman jeffrey van der vaartMark Dijksman (38) woont in Amsterdam, is getrouwd en heeft twee kinderen. Hij komt oorspronkelijk uit Den Haag en studeerde bestuurskunde. Zijn carrière in de IT begon hij op zijn zestiende door websites te maken. Als zelfstandig ondernemer werkte hij aan ict-vraagstukken. Daarna begon hij One Up, waarmee hij op een datagedreven manier organisaties helpt digitale businessmodellen te ontwikkelen. Het doel van het bedrijf is om grote bedrijven te helpen bij radicale innovaties. Dat doet hij nu 7,5 jaar. Daarnaast heeft hij Power Up, een softwareontwikkelaar die bedrijven helpt om op een datagedreven manier te innoveren.

En wat is dan het businessmodel?

“Het is allemaal H3, dus het totale plaatje is nog niet uitgekristalliseerd. Maar dat is het spannende, het innovatieve. Maar vergis je niet, in die digitale wereld gaat ook enorm veel geld rond.

Waarom zou ik geen Porsche op de stoep kunnen projecteren

Die digitale wereld kan een verkoopkanaal zijn. Als directe toepassing denk ik aan het grootser maken van de aankoopbeleving, door die virtual reality toepassingen. Daarop kun je winnen van je concurrenten.”

 

Kan het autobedrijven ook helpen een betere service te bieden?

“Het moet mogelijk zijn om een soort digitale kopie van mijn auto te maken, inclusief software die in de auto zit, zodat mijn auto op afstand volledig kan worden gemonitord door mijn autobedrijf. Nieuwe auto’s zijn zo software gedreven, die worden steeds meer op afstand bestuurbaar. Onderhoud over the air bestaat al, maar kan steeds verder worden uitgebreid. Bijvoorbeeld met de mogelijkheid dat een autobezitter met een monteur beeldbelt terwijl hij de camera op de auto richt. De monteur laadt vanaf zijn kant de data in en hij repareert op afstand die auto. Dat biedt een directe toegevoegde waarde.”

Stel, ik wil ook iets in de metaverse. Waar begin ik?

fabriek van bmw“Allereerst is het goed om je af te vragen waar je het voor gaat gebruiken. Is het salesgericht, onderhoudsgericht, of start je met de backoffice? Zo kan blockchain helpen de afhandeling van het verkoop- of aftersalesproces veel efficiënter in te richten. Stap twee is kijken naar je doelgroep. Voor wie ga je het doen? Begin met iets wat klein is en wat direct toe te passen is. Bijvoorbeeld een laag in augmented reality ontwikkelen, zodat je ziet wat dat is en kunt kijken hoe het werkt. Zo’n layer maken kost vrij weinig, dat kan al vanaf een paar honderd euro. Maar als je een complete online winkel wilt neerzetten, lopen de kosten snel op. Dus ik zou zeggen: haal de krenten uit de pap. Laten we eerst kleine elementjes eruit pikken en daarmee oefenen en leren. Kijk rond in metaverses als Decentraland. Verken de mogelijkheden. Kijk eens wat BMW doet met digitale tweelingen of Alfa Romeo met NFTs.”

Virtuele fabriek

April dit jaar introduceerden softwarefabrikant Nvidia en BMW Group het Factory of the Future-project van de autofabrikant, gebouwd op het Nvidia Omniverse-platform. Dit project stelt de autofabrikant in staat om een fabriek volledig in augmented reality te bouwen om zo mogelijke problemen of mogelijkheden te identificeren. Daarnaast bouwde BMW Group de inspanningen op het gebied van industriële digitale tweelingen uit, met Omniverse in drie nieuwe fabrieken met een totale oppervlakte van meer dan 10 miljoen vierkante meter. Met Omniverse heeft BMW synchrone digitale tweelingen van elk van hun fabrieken gecreëerd, wat zal leiden tot een toename van de efficiëntie en duurzame innovaties.

Geplaatst in rubriek:
Gandor Bronkhorst
Gandor Bronkhorst

Gandor Bronkhorst is als hoofdredacteur verantwoordelijk voor de titels in de divisie Mobility & Automotive van Promedia, waaronder Automotive Management en Fleet&Mobility. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met horloges en goed eten.