‘Overname Glasgarage zorgt voor ongezonde situatie’

Redactie Redactie
• Laatste update:

Belron, de moedermaatschappij van Carglass, nam gisteren Glasgarage over, nadat het eerder al Autotaalglas kocht. Hiermee heeft de ruitspecialist in Nederland in totaal meer dan tweehonderd vestigingen, verdeeld over de drie labels. En dat leidt tot een behoorlijke marktverschuiving.

“Ik maak me zorgen over de mate van gezonde concurrentie in deze situatie”, zegt Frank van Donk, directeur van Glasgarant. Glasgarant is onderdeel van Schadegarant, dat namens een vijftiental verzekeraars een netwerk van (ruit)schadeherstelbedrijven onderhoudt. “We hebben met alle Belron-partijen een goede relatie, maar ik vind een gezonde marktwerking een groot goed. Wij onderzoeken de ontwikkelingen en bepalen dan hoe we ermee om gaan.”

Net als Van Donk is ook Paul Knapper, manager Aegon Schadeservice, benieuwd wat de ACM van de positie van Belron vindt. “Op het eerste gezicht lijkt het me een ongezonde situatie. Maar ik wil eerst de ins en outs horen voordat ik conclusies kan trekken wat de invloed is op ons netwerk.”

Het Verbond van Verzekeraars reageert bij monde van woordvoerder Rudi Buis in soortgelijke bewoordingen. “Je kunt in elk geval constateren dat het marktaandeel erg groot is, wat gezonde concurrentie lastiger maakt. Om te kijken of dat kan, mag en dus binnen de regels is, hebben we de ACM. Dat volgt de marktontwikkelingen en het is vervolgens aan de ACM om hier al dan niet actie op te ondernemen.”

Weinig alternatieven
De verzekeraars maken zich vooral zorgen omdat er maar weinig alternatieven voorhanden zijn, waaronder kleinere spelers als Glassconnect en Autoglaz

Daarnaast hebben de dealers in de afgelopen jaren met Dealer Ruiten Service wel een stap gezet in een uniform proces voor ruitschadeclaims, waardoor ze een aantrekkelijkere partij zijn geworden om landelijke afspraken mee te maken. Ook universele schadeketens zoeken naar uitbreiding van hun diensten en komen daarbij onder meer bij glas uit; zo heeft AAS inmiddels een – zij het bescheiden – positie op deze markt verworven.

`Kans met een grote K`
Voor deze partijen biedt de overname ook kansen, stelt Pieter Bikker, manager fleetsales bij Kwik-Fit Nederland. “Ik vind het wel een bijzondere overname, ook omdat sommige opdrachtgevers zich bij de eerdere overname van Autotaalglas al minder comfortabel voelden. Voor ons is dit een kans met een grote K. Landelijke opdrachtgevers willen een keuze en wij zijn op dit moment het enige alternatief voor Belron.”

Zelfstandig adviseur Michael Huis, die onder andere bij Autotaalglas en Autoglaz werkzaam was, snapt Bikkers redenatie wel. “Carglass groeide tot begin deze eeuw uit tot een dominante speler op de Nederlandse herstelmarkt, waardoor verzekeraars besloten om als tegenwicht ook met andere partijen zoals Autotaalglas en Glasgarage zaken te gaan doen. Nu deze tot dezelfde maatschappij behoren als Carglass, zullen de zakelijke opdrachtgevers waarschijnlijk weer op zoek gaan naar andere. Voor partijen als Kwik-Fit en Autoglaz is dit dus een zegen.”

`We zien er graag aanbieders bijkomen`
In de leasemarkt staan de labels van Belron bij ongeveer twaalf van de vijftien op de leverancierslijst; het bedrijf is dus een belangrijke leverancier van ruitservice. Toch maken de leasemaatschappijen zich vooralsnog geen zorgen om een al te grote positie van Belron. “We zien ook nieuwe spelers op de markt van ruitschade, zoals dealerverenigingen en Kwik-Fit”, zegt Frank Alofs, operationeel directeur van leasemaatschappij ALD. “We hebben al op de marktpositie van Belron geanticipeerd (ALD werkt met Autotaalglas en Kwik-Fit, red) om zo voldoende keuzevrijheid te bieden aan onze leaserijders.”

Bij Leaseplan is de reactie soortgelijk. “Deze overname zal wel voor een nieuwe dynamiek zorgen. We zouden het niet erg vinden als er nieuwe aanbieders bijkomen”, aldus woordvoerder Martijn Versteegen. Leaseplan heeft momenteel samenwerkingen met Autotaalglas, Glasgarage en de eigen Leaseplan Service Centers.

`Belron kan de marktprijs bepalen`
Huis wijst ook nog op de machtspositie van Belron op inkoopniveau. Van de landelijke ketens is Kwik-Fit een van de weinige die glas inkoopt bij concurrent Pilkington. “Nederland kent met AGC, Autover (de verkoopmaatschappij van Saint-Gobain), Pilkington en Laakmann vier universele glasleveranciers. Belron is de vijfde, maar die leverde aan de eigen dochteronderneming Carglass. Als ook Autotaalglas en Glasgarage straks alles bij Belron gaan inkopen, is het de vraag of er voor de andere ruitfabrikanten genoeg volume overblijft om een efficiënt distributiesysteem te behouden.”

Want op een zijruit van twee tientjes kun je je geen vijftig euro afleveringskosten permitteren, aldus Huis. “En die kant gaat het wel op als je als leverancier voor één bedrijfje in een regio een ruit moet brengen. Je hebt schaalgrootte nodig. En op dat vlak zie ik op dit moment niemand de concurrentie met Belron nog aan kunnen. Door het netwerk aan de voorkant, de logistiek en de inkoopvoordelen kunnen zij de marktprijs bepalen en hun marge veilig stellen.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

‘Overname Glasgarage zorgt voor ongezonde situatie’ | Automotive Online

‘Overname Glasgarage zorgt voor ongezonde situatie’

Redactie Redactie
• Laatste update:

Belron, de moedermaatschappij van Carglass, nam gisteren Glasgarage over, nadat het eerder al Autotaalglas kocht. Hiermee heeft de ruitspecialist in Nederland in totaal meer dan tweehonderd vestigingen, verdeeld over de drie labels. En dat leidt tot een behoorlijke marktverschuiving.

“Ik maak me zorgen over de mate van gezonde concurrentie in deze situatie”, zegt Frank van Donk, directeur van Glasgarant. Glasgarant is onderdeel van Schadegarant, dat namens een vijftiental verzekeraars een netwerk van (ruit)schadeherstelbedrijven onderhoudt. “We hebben met alle Belron-partijen een goede relatie, maar ik vind een gezonde marktwerking een groot goed. Wij onderzoeken de ontwikkelingen en bepalen dan hoe we ermee om gaan.”

Net als Van Donk is ook Paul Knapper, manager Aegon Schadeservice, benieuwd wat de ACM van de positie van Belron vindt. “Op het eerste gezicht lijkt het me een ongezonde situatie. Maar ik wil eerst de ins en outs horen voordat ik conclusies kan trekken wat de invloed is op ons netwerk.”

Het Verbond van Verzekeraars reageert bij monde van woordvoerder Rudi Buis in soortgelijke bewoordingen. “Je kunt in elk geval constateren dat het marktaandeel erg groot is, wat gezonde concurrentie lastiger maakt. Om te kijken of dat kan, mag en dus binnen de regels is, hebben we de ACM. Dat volgt de marktontwikkelingen en het is vervolgens aan de ACM om hier al dan niet actie op te ondernemen.”

Weinig alternatieven
De verzekeraars maken zich vooral zorgen omdat er maar weinig alternatieven voorhanden zijn, waaronder kleinere spelers als Glassconnect en Autoglaz

Daarnaast hebben de dealers in de afgelopen jaren met Dealer Ruiten Service wel een stap gezet in een uniform proces voor ruitschadeclaims, waardoor ze een aantrekkelijkere partij zijn geworden om landelijke afspraken mee te maken. Ook universele schadeketens zoeken naar uitbreiding van hun diensten en komen daarbij onder meer bij glas uit; zo heeft AAS inmiddels een – zij het bescheiden – positie op deze markt verworven.

`Kans met een grote K`
Voor deze partijen biedt de overname ook kansen, stelt Pieter Bikker, manager fleetsales bij Kwik-Fit Nederland. “Ik vind het wel een bijzondere overname, ook omdat sommige opdrachtgevers zich bij de eerdere overname van Autotaalglas al minder comfortabel voelden. Voor ons is dit een kans met een grote K. Landelijke opdrachtgevers willen een keuze en wij zijn op dit moment het enige alternatief voor Belron.”

Zelfstandig adviseur Michael Huis, die onder andere bij Autotaalglas en Autoglaz werkzaam was, snapt Bikkers redenatie wel. “Carglass groeide tot begin deze eeuw uit tot een dominante speler op de Nederlandse herstelmarkt, waardoor verzekeraars besloten om als tegenwicht ook met andere partijen zoals Autotaalglas en Glasgarage zaken te gaan doen. Nu deze tot dezelfde maatschappij behoren als Carglass, zullen de zakelijke opdrachtgevers waarschijnlijk weer op zoek gaan naar andere. Voor partijen als Kwik-Fit en Autoglaz is dit dus een zegen.”

`We zien er graag aanbieders bijkomen`
In de leasemarkt staan de labels van Belron bij ongeveer twaalf van de vijftien op de leverancierslijst; het bedrijf is dus een belangrijke leverancier van ruitservice. Toch maken de leasemaatschappijen zich vooralsnog geen zorgen om een al te grote positie van Belron. “We zien ook nieuwe spelers op de markt van ruitschade, zoals dealerverenigingen en Kwik-Fit”, zegt Frank Alofs, operationeel directeur van leasemaatschappij ALD. “We hebben al op de marktpositie van Belron geanticipeerd (ALD werkt met Autotaalglas en Kwik-Fit, red) om zo voldoende keuzevrijheid te bieden aan onze leaserijders.”

Bij Leaseplan is de reactie soortgelijk. “Deze overname zal wel voor een nieuwe dynamiek zorgen. We zouden het niet erg vinden als er nieuwe aanbieders bijkomen”, aldus woordvoerder Martijn Versteegen. Leaseplan heeft momenteel samenwerkingen met Autotaalglas, Glasgarage en de eigen Leaseplan Service Centers.

`Belron kan de marktprijs bepalen`
Huis wijst ook nog op de machtspositie van Belron op inkoopniveau. Van de landelijke ketens is Kwik-Fit een van de weinige die glas inkoopt bij concurrent Pilkington. “Nederland kent met AGC, Autover (de verkoopmaatschappij van Saint-Gobain), Pilkington en Laakmann vier universele glasleveranciers. Belron is de vijfde, maar die leverde aan de eigen dochteronderneming Carglass. Als ook Autotaalglas en Glasgarage straks alles bij Belron gaan inkopen, is het de vraag of er voor de andere ruitfabrikanten genoeg volume overblijft om een efficiënt distributiesysteem te behouden.”

Want op een zijruit van twee tientjes kun je je geen vijftig euro afleveringskosten permitteren, aldus Huis. “En die kant gaat het wel op als je als leverancier voor één bedrijfje in een regio een ruit moet brengen. Je hebt schaalgrootte nodig. En op dat vlak zie ik op dit moment niemand de concurrentie met Belron nog aan kunnen. Door het netwerk aan de voorkant, de logistiek en de inkoopvoordelen kunnen zij de marktprijs bepalen en hun marge veilig stellen.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.