Comeback-kid Muller: fabrikant zijn is ingewikkeld

Redactie Redactie
• Laatste update:

De C8 Preliator wordt aangedreven door het bekende 4,2 liter Audi-blok, waarvan Spyker er nog een aantal op voorraad heeft. De verwachting was dat Spyker na de fusie met Volta Volare, een bouwer van elektrische vliegtuigen, met een EV zou komen. “Dat we hier niet met een EV staan, betekent niet dat die niet komt”, zegt Muller. “Met de C8 Preliator trappen we af maar er volgt nog meer.”

`De miljoenen zijn er`
De grote vraag is of Spyker over de benodigde fondsen beschikt om de auto in productie te laten gaan (hij wordt gebouwd in de CCP-fabriek in Coventry). “Klanten die zestig mille aanbetalen mogen deze vraag stellen, verder niemand”, antwoordt Muller. “De benodigde orders en miljoenen zijn er. Het grote voordeel van niet langer beursgenoteerd zijn is dat ik daar verder niets over hoef te zeggen en dat doe ik dus ook niet. Ik wil wel zeggen dat de auto in het vierde kwartaal in productie gaat.”  

Volgens Muller, die momenteel in Zweden wordt vervolgd, zijn veel Spyker-klanten hem trouw gebleven. “De meeste kopers hebben al een Spyker. Geld is voor hen ook geen issue.” Muller wil in het komende jaar ongeveer honderd stuks van de Preliator verkopen. “Die verkoop, dat is het gemakkelijkste deel van het project.”

Levens
Muller beleefde met Spyker een aantal heftige jaren, waarin het bedrijf een paar keer langs de rand van de afgrond scheerde. “Autofabrikant zijn is krankzinnig ingewikkeld. Maar tegelijkertijd ongelofelijk dynamisch, leuk en interessant.”
Op de vraag hoeveel levens Spyker nog heeft, reageert hij geprikkeld. “Dat soort negativiteit laat ik niet toe in mijn leven. Wat in het verleden is gebeurd, is gebeurd. Daar houd ik mij niet meer mee bezig, move on people.”

Bij Spyker, dat in 2014 anderhalf miljoen euro verlies draaide, staan nu tien mensen op de loonlijst. Wat Muller betreft worden dat het er in de komende jaren weer wat meer, maar alles op zijn tijd. “In de komende tijd volgt er meer Spyker-nieuws. We zijn weer terug in Genève. Nu met een auto, maar volgend jaar wellicht al met meer.”

Op de foto: Victor Muller (uiterst links) showt de C8 Preliator. 

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Comeback-kid Muller: fabrikant zijn is ingewikkeld | Automotive Online

Comeback-kid Muller: fabrikant zijn is ingewikkeld

Redactie Redactie
• Laatste update:

De C8 Preliator wordt aangedreven door het bekende 4,2 liter Audi-blok, waarvan Spyker er nog een aantal op voorraad heeft. De verwachting was dat Spyker na de fusie met Volta Volare, een bouwer van elektrische vliegtuigen, met een EV zou komen. “Dat we hier niet met een EV staan, betekent niet dat die niet komt”, zegt Muller. “Met de C8 Preliator trappen we af maar er volgt nog meer.”

`De miljoenen zijn er`
De grote vraag is of Spyker over de benodigde fondsen beschikt om de auto in productie te laten gaan (hij wordt gebouwd in de CCP-fabriek in Coventry). “Klanten die zestig mille aanbetalen mogen deze vraag stellen, verder niemand”, antwoordt Muller. “De benodigde orders en miljoenen zijn er. Het grote voordeel van niet langer beursgenoteerd zijn is dat ik daar verder niets over hoef te zeggen en dat doe ik dus ook niet. Ik wil wel zeggen dat de auto in het vierde kwartaal in productie gaat.”  

Volgens Muller, die momenteel in Zweden wordt vervolgd, zijn veel Spyker-klanten hem trouw gebleven. “De meeste kopers hebben al een Spyker. Geld is voor hen ook geen issue.” Muller wil in het komende jaar ongeveer honderd stuks van de Preliator verkopen. “Die verkoop, dat is het gemakkelijkste deel van het project.”

Levens
Muller beleefde met Spyker een aantal heftige jaren, waarin het bedrijf een paar keer langs de rand van de afgrond scheerde. “Autofabrikant zijn is krankzinnig ingewikkeld. Maar tegelijkertijd ongelofelijk dynamisch, leuk en interessant.”
Op de vraag hoeveel levens Spyker nog heeft, reageert hij geprikkeld. “Dat soort negativiteit laat ik niet toe in mijn leven. Wat in het verleden is gebeurd, is gebeurd. Daar houd ik mij niet meer mee bezig, move on people.”

Bij Spyker, dat in 2014 anderhalf miljoen euro verlies draaide, staan nu tien mensen op de loonlijst. Wat Muller betreft worden dat het er in de komende jaren weer wat meer, maar alles op zijn tijd. “In de komende tijd volgt er meer Spyker-nieuws. We zijn weer terug in Genève. Nu met een auto, maar volgend jaar wellicht al met meer.”

Op de foto: Victor Muller (uiterst links) showt de C8 Preliator. 

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.