Europese Commissie scherpt CO2-uitstooteisen aan

Redactie Redactie
• Laatste update:

Uitdagend
Acea, de organisatie van Europese autofabrikanten, onderschrijft het belang van verdere CO2-reductie, maar noemt de eisen van de EU voor 2020 “Extreem uitdagend”. In 2011 bedroeg de gemiddelde uitstoot van alle verkochte modellen 136.6 gram per kilometer, tegenover 186 gram in 1995. “Dat betekent een daling van ruim 26% in 16 jaar”, aldus Ivan Hodac, secretaris-generaal van Acea, in een verklaring. De fabrikantenorganisatie heeft een onderzoek aangekondigd naar de uitvoerbaarheid van de eisen en naar de gevolgen ervan voor de gehele industrie.
“Het zijn de strengste eisen in de wereld”, aldus Hodac. “Strikter dan die in de VS, China of Japan. Dat betekent hogere productiekosten, een verslechterde concurrentiepositie en daardoor juist weer een tragere vernieuwing van de vloot.”

Laagterecord
Volgens Acea zorgen de uitstooteisen voor een extra druk op autofabrikanten, die toch al getroffen worden door dalende verkopen als gevolg van de economische crisis. De verwachting is dat er in Europa dit jaar 12,2 miljoen auto’s worden verkocht, een daling van zeven procent ten opzichte van 2011 en een laagterecord sinds 1995. “Gezien het feit dat de meeste fabrikanten verlies draaien in Europa hebben we behoefte aan politieke structuur die onze concurrentepositie ondersteunt. Milieudoelstellingen mogen wel ambitieus zijn, maar moeten ook uitvoerbaar zijn. Onze industrie is divers en de CO2-wetgeving complex. We gaan nu gezamenlijk de gevolgen van deze voorstellen onderzoeken”, aldus Hodac.

De CO2-uitstooteisen worden berekend aan de hand van gemiddelde (tailpipe) uitstoot per auto op fabrikantenniveau Dat betekent dat producenten van grote auto`s meer inspanning moeten leveren om eraan te voldoen. Dat is een van de redenen waarom steeds meer fabrikanten  inzetten op elektrische auto`s, die in de berekening gelden als zero-emission.

Nederland blijft achter
In een reactie op de voorstellen van de Europese Commissie roept RAI Vereniging de Nederlandse politiek op om een duidelijkere en integrale visie op de mobiliteit te ontwikkelen. Volgens de branchevereniging zal een verdere daling in CO2-uitstoot mede ingegeven moeten worden door de bredere inzet van nieuwe technieken en energiedragers zoals waterstof, groen gas en batterijelektrisch rijden. Om het gebruik van deze technieken aan te moedigen, moet de overheid dit faciliteren. “Duitsland zet bijvoorbeeld al volop in op de bouw van bijvoorbeeld waterstoflaadstations. In Nederland lijken we achter te blijven”, stelt Olaf de Bruijn, directeur van RAI Vereniging in een verklaring. “Zowel overheid als industrie moeten zich inspannen om een succes te maken van nieuwe technieken zoals batterijelektrisch rijden, waterstof en groen gas. Wij nemen onze verantwoordelijkheid, en verwachten van de overheid dat zij hetzelfde doet.”

Europese Commissie scherpt CO2-uitstooteisen aan | Automotive Online

Europese Commissie scherpt CO2-uitstooteisen aan

Redactie Redactie
• Laatste update:

Uitdagend
Acea, de organisatie van Europese autofabrikanten, onderschrijft het belang van verdere CO2-reductie, maar noemt de eisen van de EU voor 2020 “Extreem uitdagend”. In 2011 bedroeg de gemiddelde uitstoot van alle verkochte modellen 136.6 gram per kilometer, tegenover 186 gram in 1995. “Dat betekent een daling van ruim 26% in 16 jaar”, aldus Ivan Hodac, secretaris-generaal van Acea, in een verklaring. De fabrikantenorganisatie heeft een onderzoek aangekondigd naar de uitvoerbaarheid van de eisen en naar de gevolgen ervan voor de gehele industrie.
“Het zijn de strengste eisen in de wereld”, aldus Hodac. “Strikter dan die in de VS, China of Japan. Dat betekent hogere productiekosten, een verslechterde concurrentiepositie en daardoor juist weer een tragere vernieuwing van de vloot.”

Laagterecord
Volgens Acea zorgen de uitstooteisen voor een extra druk op autofabrikanten, die toch al getroffen worden door dalende verkopen als gevolg van de economische crisis. De verwachting is dat er in Europa dit jaar 12,2 miljoen auto’s worden verkocht, een daling van zeven procent ten opzichte van 2011 en een laagterecord sinds 1995. “Gezien het feit dat de meeste fabrikanten verlies draaien in Europa hebben we behoefte aan politieke structuur die onze concurrentepositie ondersteunt. Milieudoelstellingen mogen wel ambitieus zijn, maar moeten ook uitvoerbaar zijn. Onze industrie is divers en de CO2-wetgeving complex. We gaan nu gezamenlijk de gevolgen van deze voorstellen onderzoeken”, aldus Hodac.

De CO2-uitstooteisen worden berekend aan de hand van gemiddelde (tailpipe) uitstoot per auto op fabrikantenniveau Dat betekent dat producenten van grote auto`s meer inspanning moeten leveren om eraan te voldoen. Dat is een van de redenen waarom steeds meer fabrikanten  inzetten op elektrische auto`s, die in de berekening gelden als zero-emission.

Nederland blijft achter
In een reactie op de voorstellen van de Europese Commissie roept RAI Vereniging de Nederlandse politiek op om een duidelijkere en integrale visie op de mobiliteit te ontwikkelen. Volgens de branchevereniging zal een verdere daling in CO2-uitstoot mede ingegeven moeten worden door de bredere inzet van nieuwe technieken en energiedragers zoals waterstof, groen gas en batterijelektrisch rijden. Om het gebruik van deze technieken aan te moedigen, moet de overheid dit faciliteren. “Duitsland zet bijvoorbeeld al volop in op de bouw van bijvoorbeeld waterstoflaadstations. In Nederland lijken we achter te blijven”, stelt Olaf de Bruijn, directeur van RAI Vereniging in een verklaring. “Zowel overheid als industrie moeten zich inspannen om een succes te maken van nieuwe technieken zoals batterijelektrisch rijden, waterstof en groen gas. Wij nemen onze verantwoordelijkheid, en verwachten van de overheid dat zij hetzelfde doet.”