Hyundai ontwikkelt motor met continu variabele klepbediening

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
De CVVD-motor van Hyundai. (Foto: Hyundai)

Hyundai introduceert een nieuwe motor met continu variabele klepbediening (CVVD). De deze klepbediening reguleert afhankelijk van de rijomstandigheden de tijd die de inlaatkleppen geopend en gesloten zijn. Een vergelijkbaar systeem met bijvoorbeeld het CVVT (Continuously Variable Valve Timing).

De techniek is te vinden in een nieuwe krachtbron: de Smartstream G1.6 T-GDi (180 pk en 265 Nm trekkracht). Europese nieuwsgierigen naar dit systeem moeten nog even geduld hebben: deze motor komt in eerste instantie in de Sonata Turbo, die op ons continent niet wordt geleverd. Volgend jaar zal de motor ook in modellen voor de Europese markt komen te liggen. Het systeem is volgens de fabrikant goed voor een toename van de motorprestaties met 4 procent, een brandstofbesparing van 5 procent en een CO2-emissiereductie van 12 procent.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Hyundai ontwikkelt motor met continu variabele klepbediening | Automotive Online

Hyundai ontwikkelt motor met continu variabele klepbediening

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
De CVVD-motor van Hyundai. (Foto: Hyundai)

Hyundai introduceert een nieuwe motor met continu variabele klepbediening (CVVD). De deze klepbediening reguleert afhankelijk van de rijomstandigheden de tijd die de inlaatkleppen geopend en gesloten zijn. Een vergelijkbaar systeem met bijvoorbeeld het CVVT (Continuously Variable Valve Timing).

De techniek is te vinden in een nieuwe krachtbron: de Smartstream G1.6 T-GDi (180 pk en 265 Nm trekkracht). Europese nieuwsgierigen naar dit systeem moeten nog even geduld hebben: deze motor komt in eerste instantie in de Sonata Turbo, die op ons continent niet wordt geleverd. Volgend jaar zal de motor ook in modellen voor de Europese markt komen te liggen. Het systeem is volgens de fabrikant goed voor een toename van de motorprestaties met 4 procent, een brandstofbesparing van 5 procent en een CO2-emissiereductie van 12 procent.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.