‘Euro NCAP: vitale functies in auto moeten fysieke knop hebben’

Euro NCAP • Bediening van de ruitenwissers via een touchscreen zou minder veilig zijn.
Maarten Bokslag Maarten Bokslag
Foto: Tesla

Euro NCAP dringt er bij autofabrikanten op aan om cruciale functies in auto’s te laten bedienen met fysieke knoppen. Dan gaat het om richtingaanwijzers, alarmlichten, claxon, ruitenwissers en ‘SOS’-noodfuncties. Dit meldt The Times, op basis van een interview met Matthew Avery, directeur strategische ontwikkeling van Euro NCAP.

Euro NCAP doet onafhankelijke veiligheidstests bij auto’s. Daarbij worden de normen steeds verder aangescherpt. Vijf sterren is het hoogst haalbare. Die hoogste beoordeling komt vanaf januari 2026 in gevaar als een auto geen fysieke knoppen heeft voor de vitale functies, aldus The Times.

Steeds meer autofabrikanten brengen de bediening van zaken als alarmlichten en ruitenwissers onder in het centrale touchscreen. Gevaarlijk, volgens Euro NCAP, omdat de bestuurder daarvoor telkens even naar het scherm moet kijken, en de aandacht voor de weg dus verslapt. Volgens Avery is het vervangen van de fysieke knoppen door een touchscreen enkel een manier om kosten te besparen. Goed geplaatste fysieke knoppen zouden veiliger zijn.

Euro NCAP is soms keihard in zijn beoordelingen. De eisen worden steeds strenger. De Renault Zoe kreeg bijvoorbeeld 0 sterren. 

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

‘Euro NCAP: vitale functies in auto moeten fysieke knop hebben’ | Automotive Online

‘Euro NCAP: vitale functies in auto moeten fysieke knop hebben’

Euro NCAP • Bediening van de ruitenwissers via een touchscreen zou minder veilig zijn.
Maarten Bokslag Maarten Bokslag
Foto: Tesla

Euro NCAP dringt er bij autofabrikanten op aan om cruciale functies in auto’s te laten bedienen met fysieke knoppen. Dan gaat het om richtingaanwijzers, alarmlichten, claxon, ruitenwissers en ‘SOS’-noodfuncties. Dit meldt The Times, op basis van een interview met Matthew Avery, directeur strategische ontwikkeling van Euro NCAP.

Euro NCAP doet onafhankelijke veiligheidstests bij auto’s. Daarbij worden de normen steeds verder aangescherpt. Vijf sterren is het hoogst haalbare. Die hoogste beoordeling komt vanaf januari 2026 in gevaar als een auto geen fysieke knoppen heeft voor de vitale functies, aldus The Times.

Steeds meer autofabrikanten brengen de bediening van zaken als alarmlichten en ruitenwissers onder in het centrale touchscreen. Gevaarlijk, volgens Euro NCAP, omdat de bestuurder daarvoor telkens even naar het scherm moet kijken, en de aandacht voor de weg dus verslapt. Volgens Avery is het vervangen van de fysieke knoppen door een touchscreen enkel een manier om kosten te besparen. Goed geplaatste fysieke knoppen zouden veiliger zijn.

Euro NCAP is soms keihard in zijn beoordelingen. De eisen worden steeds strenger. De Renault Zoe kreeg bijvoorbeeld 0 sterren. 

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.