‘Formerende partijen onderzoeken of maximumsnelheid terug naar 130 kilometer per uur kan’

Formatie • De snelheid werd maart 2020 naar 100 verlaagd om ‘stikstofruimte’ te creëren.
Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock)

De formerende partijen VVD, NSC, PVV en BBB bestuderen of de maximumsnelheid op de snelweg ook overdag weer terug kan naar 130 kilometer per uur. Dit meldt het AD op basis van bronnen bij het ministerie van I&W. De partijen hebben bij dat ministerie opgevraagd wat de consequenties van het verhogen van de snelheid zouden zijn en of herinvoering haalbaar is.

In maart 2020 verlaagde het kabinet-Rutte III de maximumsnelheid overdag naar 100 kilometer per uur om de stikstofuitstoot omlaag te brengen. Daarmee kwam ruimte vrij voor de bouw van nieuwe woningen en wegen.

Veel partijen, waaronder de VVD, zouden de verlaging van de maximumsnelheid liever vandaag dan morgen terugdraaien. Of dat haalbaar is, moet blijken. Het CBS meldde gisteren dat de CO2-uitstoot van het wegverkeer in 2022 ruim 2,1 procent meer bedroeg dan in 2021. Personenauto’s legden in 2022 vergeleken met 2021 ruim 5,6 procent meer kilometers af. Dat veroorzaakt niet enkel meer CO2-uitstoot, maar waarschijnlijk ook meer stikstofuitstoot. Het CBS heeft nog geen cijfers over 2023, maar volgens Rijkswaterstaat werd het verkeer in ’23 alleen maar drukker.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

‘Formerende partijen onderzoeken of maximumsnelheid terug naar 130 kilometer per uur kan’ | Automotive Online

‘Formerende partijen onderzoeken of maximumsnelheid terug naar 130 kilometer per uur kan’

Formatie • De snelheid werd maart 2020 naar 100 verlaagd om ‘stikstofruimte’ te creëren.
Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock)

De formerende partijen VVD, NSC, PVV en BBB bestuderen of de maximumsnelheid op de snelweg ook overdag weer terug kan naar 130 kilometer per uur. Dit meldt het AD op basis van bronnen bij het ministerie van I&W. De partijen hebben bij dat ministerie opgevraagd wat de consequenties van het verhogen van de snelheid zouden zijn en of herinvoering haalbaar is.

In maart 2020 verlaagde het kabinet-Rutte III de maximumsnelheid overdag naar 100 kilometer per uur om de stikstofuitstoot omlaag te brengen. Daarmee kwam ruimte vrij voor de bouw van nieuwe woningen en wegen.

Veel partijen, waaronder de VVD, zouden de verlaging van de maximumsnelheid liever vandaag dan morgen terugdraaien. Of dat haalbaar is, moet blijken. Het CBS meldde gisteren dat de CO2-uitstoot van het wegverkeer in 2022 ruim 2,1 procent meer bedroeg dan in 2021. Personenauto’s legden in 2022 vergeleken met 2021 ruim 5,6 procent meer kilometers af. Dat veroorzaakt niet enkel meer CO2-uitstoot, maar waarschijnlijk ook meer stikstofuitstoot. Het CBS heeft nog geen cijfers over 2023, maar volgens Rijkswaterstaat werd het verkeer in ’23 alleen maar drukker.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.