‘Helft garagisten kan niet overweg met start-stopaccu’

Redactie Redactie
• Laatste update:

Johnson Controls presenteerde de resultaten van het onderzoek in Frankfurt tijdens de Automechanika, de tweejaarlijkse Europese vakbeurs voor de aftermarket. “Accu’s zijn steeds lastiger te vervangen – bij geavanceerde auto’s kan de batterijvervanging wel een uur tijd kosten”, vertelde, Florence Bailleul, general manager aftermarket Emea bij Johnson Controls. “Het testen van de laadstatus van batterijen moet een standaard onderdeel van de service in garages worden. Maar uit ons onderzoek blijkt dat de helft van de garagisten niet overweg kan met een AGM-accu die speciaal voor start-stopsystemen is ontwikkeld.”

Trainingen
Johnson Controls lanceerde vorig jaar een batterijprogramma om de garagist te ondersteunen bij het testen en vervangen van de nieuwe start-stopaccu’s. “Uiteindelijk willen we de vervangtijd weer terugbrengen naar tien minuten”, vertelde ze zojuist op de Automechanika, de tweejaarlijkse aftermarketvakbeurs in Frankfurt. Het bedrijf schat dat in 2020 75 procent van alle nieuwe auto`s in Europa uitgerust zal zijn met start-stop-technologie. “Wij willen het serviceniveau van garages bevorderen door het verstrekken van richtlijnen voor de montage van batterijen en het geven van trainingen voor een juiste vervanging,” zegt Bailleul. “Wanneer garages zich ontwikkelen tot batterij-experts hebben ze hun klanten iets extra`s te bieden. Dat betekent een concurrentievoordeel in een voortdurend veranderende markt.”

Geen voet aan de grond
Maar in Nederland slaat het programma desondanks niet aan. “In de meeste landen zit er maar één stap tussen ons en de garagist, en dat is de grossier. In Nederland zitten er echter twee stappen tussen”, zegt Joke Caluwaerts, marketingmanager Benelux voor Varta. “Daardoor komen we moeilijk in contact met onze uiteindelijke afnemers. Het programma komt daardoor moeizaam van de grond. We zijn nu in gesprek met onze partners om hier iets aan te doen.”

Onderzoek
Johnson Controls deed in het afgelopen jaar onderzoek onder 33 duizend auto’s in het kader van het batterijprogramma. Daaruit bleek dat een kwart van de auto’s in Europa een zwakke batterij heeft. Ook blijkt dat 85 procent van de Europese automobilisten ondersteuning nodig heeft voor het onderhoud van hun auto bij garages en dat acht op de tien automobilisten vertrouwt op de aanbeveling van hun monteur voor wat de batterij betreft. Door het start-stopsysteem wordt er een grotere wissel getrokken op de accu. Daarnaast is er voor steeds meer componenten van voertuigen, zoals veiligheidssystemen, extra stroom nodig.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

‘Helft garagisten kan niet overweg met start-stopaccu’ | Automotive Online

‘Helft garagisten kan niet overweg met start-stopaccu’

Redactie Redactie
• Laatste update:

Johnson Controls presenteerde de resultaten van het onderzoek in Frankfurt tijdens de Automechanika, de tweejaarlijkse Europese vakbeurs voor de aftermarket. “Accu’s zijn steeds lastiger te vervangen – bij geavanceerde auto’s kan de batterijvervanging wel een uur tijd kosten”, vertelde, Florence Bailleul, general manager aftermarket Emea bij Johnson Controls. “Het testen van de laadstatus van batterijen moet een standaard onderdeel van de service in garages worden. Maar uit ons onderzoek blijkt dat de helft van de garagisten niet overweg kan met een AGM-accu die speciaal voor start-stopsystemen is ontwikkeld.”

Trainingen
Johnson Controls lanceerde vorig jaar een batterijprogramma om de garagist te ondersteunen bij het testen en vervangen van de nieuwe start-stopaccu’s. “Uiteindelijk willen we de vervangtijd weer terugbrengen naar tien minuten”, vertelde ze zojuist op de Automechanika, de tweejaarlijkse aftermarketvakbeurs in Frankfurt. Het bedrijf schat dat in 2020 75 procent van alle nieuwe auto`s in Europa uitgerust zal zijn met start-stop-technologie. “Wij willen het serviceniveau van garages bevorderen door het verstrekken van richtlijnen voor de montage van batterijen en het geven van trainingen voor een juiste vervanging,” zegt Bailleul. “Wanneer garages zich ontwikkelen tot batterij-experts hebben ze hun klanten iets extra`s te bieden. Dat betekent een concurrentievoordeel in een voortdurend veranderende markt.”

Geen voet aan de grond
Maar in Nederland slaat het programma desondanks niet aan. “In de meeste landen zit er maar één stap tussen ons en de garagist, en dat is de grossier. In Nederland zitten er echter twee stappen tussen”, zegt Joke Caluwaerts, marketingmanager Benelux voor Varta. “Daardoor komen we moeilijk in contact met onze uiteindelijke afnemers. Het programma komt daardoor moeizaam van de grond. We zijn nu in gesprek met onze partners om hier iets aan te doen.”

Onderzoek
Johnson Controls deed in het afgelopen jaar onderzoek onder 33 duizend auto’s in het kader van het batterijprogramma. Daaruit bleek dat een kwart van de auto’s in Europa een zwakke batterij heeft. Ook blijkt dat 85 procent van de Europese automobilisten ondersteuning nodig heeft voor het onderhoud van hun auto bij garages en dat acht op de tien automobilisten vertrouwt op de aanbeveling van hun monteur voor wat de batterij betreft. Door het start-stopsysteem wordt er een grotere wissel getrokken op de accu. Daarnaast is er voor steeds meer componenten van voertuigen, zoals veiligheidssystemen, extra stroom nodig.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.