Schaeffler: Nieuwe techniek maakt brandstofcel 20 procent efficiënter

Waterstof • De OEM-fabrikant gelooft dat er een toekomst is voor waterstof als brandstof.
Michael van Wijngaarden Michael van Wijngaarden
(foto: Schaeffler)

De Duitse OEM-fabrikant Schaeffler heeft een nieuwe generatie bipolaire platen voor waterstofcellen ontwikkeld. De levensduur van de cellen, die worden toegepast in waterstofaangedreven voertuigen, zou hiermee worden verlengd en bovendien zijn de cellen met de nieuwe techniek volgens Schaeffler 20 procent efficiënter.

Schaeffler gelooft dat er een toekomst is voor waterstof als brandstof, met name in bestelauto’s en vrachtwagens. “We ontwikkelen individuele componenten en complete systemen en maken ons klaar voor grootschalige productie”, laat ceo autotechniek Matthias Zink weten.

Schaeffler heeft een speciale testfabriek gebouwd waar de platen in kleine hoeveelheden worden geproduceerd, om door autofabrikanten te worden toegepast in prototypes en kleinschalige serieproducties.

Momenteel zijn er in Nederland twee waterstofauto’s te koop: de Hyundai Nexo en Toyota Mirai. BMW test de iX5 Hydrogen. Stellantis komt met waterstofversies van de Citroën Jumpy, Opel Vivaro en Peugeot Expert. Ford experimenteert met een E-Transit op waterstof.

Geplaatst in rubriek:
Michael van Wijngaarden
Michael van Wijngaarden

Sinds 2019 in dienst bij ProMedia, schrijft voor de titels Automotive en Fleet & Mobility. Tevens juryvoorzitter voor de verkiezingen van Occasion, Zakenauto en Bestelauto van het Jaar. Trekt er graag op uit in zijn als camper omgebouwde Ford Transit.  

Schaeffler: Nieuwe techniek maakt brandstofcel 20 procent efficiënter | Automotive Online

Schaeffler: Nieuwe techniek maakt brandstofcel 20 procent efficiënter

Waterstof • De OEM-fabrikant gelooft dat er een toekomst is voor waterstof als brandstof.
Michael van Wijngaarden Michael van Wijngaarden
(foto: Schaeffler)

De Duitse OEM-fabrikant Schaeffler heeft een nieuwe generatie bipolaire platen voor waterstofcellen ontwikkeld. De levensduur van de cellen, die worden toegepast in waterstofaangedreven voertuigen, zou hiermee worden verlengd en bovendien zijn de cellen met de nieuwe techniek volgens Schaeffler 20 procent efficiënter.

Schaeffler gelooft dat er een toekomst is voor waterstof als brandstof, met name in bestelauto’s en vrachtwagens. “We ontwikkelen individuele componenten en complete systemen en maken ons klaar voor grootschalige productie”, laat ceo autotechniek Matthias Zink weten.

Schaeffler heeft een speciale testfabriek gebouwd waar de platen in kleine hoeveelheden worden geproduceerd, om door autofabrikanten te worden toegepast in prototypes en kleinschalige serieproducties.

Momenteel zijn er in Nederland twee waterstofauto’s te koop: de Hyundai Nexo en Toyota Mirai. BMW test de iX5 Hydrogen. Stellantis komt met waterstofversies van de Citroën Jumpy, Opel Vivaro en Peugeot Expert. Ford experimenteert met een E-Transit op waterstof.

Geplaatst in rubriek:
Michael van Wijngaarden
Michael van Wijngaarden

Sinds 2019 in dienst bij ProMedia, schrijft voor de titels Automotive en Fleet & Mobility. Tevens juryvoorzitter voor de verkiezingen van Occasion, Zakenauto en Bestelauto van het Jaar. Trekt er graag op uit in zijn als camper omgebouwde Ford Transit.