Schaeffler: Nieuwe techniek maakt brandstofcel 20 procent efficiënter
De Duitse OEM-fabrikant Schaeffler heeft een nieuwe generatie bipolaire platen voor waterstofcellen ontwikkeld. De levensduur van de cellen, die worden toegepast in waterstofaangedreven voertuigen, zou hiermee worden verlengd en bovendien zijn de cellen met de nieuwe techniek volgens Schaeffler 20 procent efficiënter.
Schaeffler gelooft dat er een toekomst is voor waterstof als brandstof, met name in bestelauto’s en vrachtwagens. “We ontwikkelen individuele componenten en complete systemen en maken ons klaar voor grootschalige productie”, laat ceo autotechniek Matthias Zink weten.
Schaeffler heeft een speciale testfabriek gebouwd waar de platen in kleine hoeveelheden worden geproduceerd, om door autofabrikanten te worden toegepast in prototypes en kleinschalige serieproducties.
Momenteel zijn er in Nederland twee waterstofauto’s te koop: de Hyundai Nexo en Toyota Mirai. BMW test de iX5 Hydrogen. Stellantis komt met waterstofversies van de Citroën Jumpy, Opel Vivaro en Peugeot Expert. Ford experimenteert met een E-Transit op waterstof.