5 vragen aan Matthijs Verhaar over de strategie van Profile

Verhaar (ceo Profile): ‘We zoeken mensen met 112-mentaliteit’

5 vragen aan • Bandenformule Profile transformeerde drie jaar geleden tot een allround onderhoudsconcept. We vragen ceo Matthijs Verhaar hoe deze formulewijziging heeft uitgepakt. “Wij kunnen nog veel terrein winnen op de particuliere onderhoudsmarkt.”
Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Verhaar: 'Waarom zouden leaserijders niet ook met hun privéauto naar ons komen?'

Onderhoudsketen Profile ziet veel groeikansen in de (particuliere) onderhoudsmarkt van personenauto’s. Samen met de in september aangetreden Dirk Lambrechts stippelt ceo Matthijs Verhaar die groeistrategie verder uit, gebruik makend van lessen geleerd in de truck- en leasemarkt.

Wat zijn belangrijke speerpunten voor volgend jaar?

“We willen graag meer groei in de particuliere onderhoudsmarkt. Het gaat erom dat mensen goed weten dat ze behalve voor bandenservice, ook voor onderhoud bij ons terecht kunnen. Soms worden we nog te zeer beschouwd als een bandenbedrijf. Daar willen we van af.”

Hoe willen jullie die particuliere markt voor je winnen?

“We komen dit voorjaar met een grote publiekscampagne. Daarover kunnen we nu nog niet teveel verraden, maar de uitgangspunten zijn: veiligheid, transparantie, eerlijk en snel. We zijn al goed en sterk met banden en onderhoud vertegenwoordigd in de b-to-b markt en hebben service level agreements met leasemaatschappijen en fleetowners. Maar waarom zouden deze leaserijders niet ook met hun privéauto naar Profile komen? Of Profile aanbevelen bij familie en vrienden? Onderdeel van die wens om te groeien is uitbreiden in het aantal vestigingen, van de huidige 170 naar 200 locaties.”

Welke andere prioriteiten zijn er voor volgend jaar?

“De digitale transformatie. Mensen zijn gewend dat online alles snel, gemakkelijk en transparant gaat. We hebben onze website vernieuwd zodat mensen binnen vijf stappen op onze online planner terecht komen en meteen een afspraak kunnen maken. Ook geven we meteen een indicatie van de prijs en op gebied van banden kunnen we op basis van kenteken een top drie geven van banden die wij aanraden.

Onze omzet komt voor 50 procent uit de trucksector, waar stil staan direct geldverlies betekent

Dankzij deze digitalisering beschikken we over veel data van onze klanten: die gegevens kunnen we doeltreffender inzetten om het klantencontact te verbeteren en ook meer aan preventie en voorspelbaarheid van onderhoud te kunnen doen. Denk daarbij aan reminders voor bijvoorbeeld de apk, onderhoud of bandenwissels.”

Van oudsher zijn jullie sterk in trucksector. Welke lessen uit die markt nemen jullie mee in de particuliere markt?

“Onze omzet is voor 50 procent afkomstig uit de trucksector. Stilstaan betekent daar meteen geld- en tijdverlies. In de truckwereld werken we bijvoorbeeld met Fleetchecks om pech te voorkomen. We weten namelijk dat vijftig procent van de pechgevallen bij trucks wordt veroorzaakt door onderspanning van de banden. Preventie is dus belangrijk. Dat geldt ook steeds meer voor personenauto’s.”

Wat is de grootste uitdaging?

“Het is heel moeilijk goede vakmensen te vinden, terwijl de kennis en instelling van monteurs het verschil maken in je bedrijf. We vinden het ondernemerschap heel belangrijk, juist omdat ze geen 9 tot 5 mentaliteit hebben, maar altijd klaar staan voor hun klanten. In de truckwereld moeten we 24-7 paraat zijn voor klanten. Die 112-mentaliteit moet er ook zijn in banden en onderhoud van personenauto’s.”

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.

Verhaar (ceo Profile): ‘We zoeken mensen met 112-mentaliteit’ | Automotive Online
5 vragen aan Matthijs Verhaar over de strategie van Profile

Verhaar (ceo Profile): ‘We zoeken mensen met 112-mentaliteit’

5 vragen aan • Bandenformule Profile transformeerde drie jaar geleden tot een allround onderhoudsconcept. We vragen ceo Matthijs Verhaar hoe deze formulewijziging heeft uitgepakt. “Wij kunnen nog veel terrein winnen op de particuliere onderhoudsmarkt.”
Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Verhaar: 'Waarom zouden leaserijders niet ook met hun privéauto naar ons komen?'

Onderhoudsketen Profile ziet veel groeikansen in de (particuliere) onderhoudsmarkt van personenauto’s. Samen met de in september aangetreden Dirk Lambrechts stippelt ceo Matthijs Verhaar die groeistrategie verder uit, gebruik makend van lessen geleerd in de truck- en leasemarkt.

Wat zijn belangrijke speerpunten voor volgend jaar?

“We willen graag meer groei in de particuliere onderhoudsmarkt. Het gaat erom dat mensen goed weten dat ze behalve voor bandenservice, ook voor onderhoud bij ons terecht kunnen. Soms worden we nog te zeer beschouwd als een bandenbedrijf. Daar willen we van af.”

Hoe willen jullie die particuliere markt voor je winnen?

“We komen dit voorjaar met een grote publiekscampagne. Daarover kunnen we nu nog niet teveel verraden, maar de uitgangspunten zijn: veiligheid, transparantie, eerlijk en snel. We zijn al goed en sterk met banden en onderhoud vertegenwoordigd in de b-to-b markt en hebben service level agreements met leasemaatschappijen en fleetowners. Maar waarom zouden deze leaserijders niet ook met hun privéauto naar Profile komen? Of Profile aanbevelen bij familie en vrienden? Onderdeel van die wens om te groeien is uitbreiden in het aantal vestigingen, van de huidige 170 naar 200 locaties.”

Welke andere prioriteiten zijn er voor volgend jaar?

“De digitale transformatie. Mensen zijn gewend dat online alles snel, gemakkelijk en transparant gaat. We hebben onze website vernieuwd zodat mensen binnen vijf stappen op onze online planner terecht komen en meteen een afspraak kunnen maken. Ook geven we meteen een indicatie van de prijs en op gebied van banden kunnen we op basis van kenteken een top drie geven van banden die wij aanraden.

Onze omzet komt voor 50 procent uit de trucksector, waar stil staan direct geldverlies betekent

Dankzij deze digitalisering beschikken we over veel data van onze klanten: die gegevens kunnen we doeltreffender inzetten om het klantencontact te verbeteren en ook meer aan preventie en voorspelbaarheid van onderhoud te kunnen doen. Denk daarbij aan reminders voor bijvoorbeeld de apk, onderhoud of bandenwissels.”

Van oudsher zijn jullie sterk in trucksector. Welke lessen uit die markt nemen jullie mee in de particuliere markt?

“Onze omzet is voor 50 procent afkomstig uit de trucksector. Stilstaan betekent daar meteen geld- en tijdverlies. In de truckwereld werken we bijvoorbeeld met Fleetchecks om pech te voorkomen. We weten namelijk dat vijftig procent van de pechgevallen bij trucks wordt veroorzaakt door onderspanning van de banden. Preventie is dus belangrijk. Dat geldt ook steeds meer voor personenauto’s.”

Wat is de grootste uitdaging?

“Het is heel moeilijk goede vakmensen te vinden, terwijl de kennis en instelling van monteurs het verschil maken in je bedrijf. We vinden het ondernemerschap heel belangrijk, juist omdat ze geen 9 tot 5 mentaliteit hebben, maar altijd klaar staan voor hun klanten. In de truckwereld moeten we 24-7 paraat zijn voor klanten. Die 112-mentaliteit moet er ook zijn in banden en onderhoud van personenauto’s.”

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.