5 vragen aan Matthieu Sol (ASA Autoschade) over de schadebranche

Matthieu Sol (ASA Autoschade): ‘Juist nu moet je stappen durven zetten’

5 vragen aan • “Een bedrijfsuitbreiding in onzekere tijden is dapper. Veel ondernemers durven dat niet aan”, stelt Matthieu Sol van ASA Autoschade. Hij opende onlangs een nieuw bedrijfspand in Amstelveen. Van 417 m2 groeit zijn schadebedrijf in één klap naar 1.500 m2.
Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
Het nieuwe bedrijfspand van ASA Autoschade. (Foto: ASA Autoschade)

Naar eigen zeggen gaat Matthieu Sol, dga van ASA Autoschade, wel vaker tegen de gebruikelijke mores van het ondernemerschap in. “De markt voor schadebedrijven is momenteel niet geweldig. Toch ben ik er van overtuigd dat je juist op dit moment de stap moet durven maken.” Eerder deze maand opende hij een nieuwe pand, 1.500 m2 groot.

Is het wel een goed idee om in slechte tijden fors te groeien?

“Je moet durven blijven ondernemen. Het slechtste wat je kunt doen is op klanten wachten. Daarom is ons nieuwe bedrijfspand ruim drie keer groter dan het vorige pand en hebben we nu dertien bruggen tot onze beschikking waar tien monteurs aan kunnen werken. Overigens hadden we dit pand eerder willen betrekken, maar door het uitblijven van een bouwvergunning moesten we noodgedwongen langer op onze oude locatie blijven. Daar konden we slechts vijf bruggen inzetten. Ook hebben we nu twee extra monteurs in dienst.”Lees ook onze schadebranche-analyse over 2019: meer merk voor minder geld.

Waarop baseert u het vertrouwen voor de uitbreiding?

“We hebben nu meer ruimte in de werkplaats, die ook nog eens is gemoderniseerd. Hij is voorzien van de nieuwste apparatuur en equipment, gericht op efficiënt en duurzaam werken. Zo is er een grote spuitcabine met doorschuifsysteem waarin met stikstof gespoten wordt, een richtbank en uitlijn- en kalibratieapparatuur.”

U nam in 2017 afscheid van schadeketen ASN. Waarom was dat?

“Wij bleven steeds dezelfde discussie voeren, waardoor ik op een gegeven moment de knoop heb doorgehakt. Ik wil werken met realistische uurtarieven in plaats van een tarief opgelegd te krijgen. Hetzelfde geldt voor de wijze waarop wij werken.”

Had u die vrijheid voorheen niet?

“Als ondernemer bepaal je zelf hoe je werkt en met welke onderdelen en equipment. De schadeketen maakte tariefafspraken die wij niet reëel vonden. Voor het verwerken van een schade moest ik in bepaalde gevallen genoegen nemen met lagere bedragen, terwijl het werk hetzelfde was. Op een gegeven moment heb ik dus de keuze gemaakt om afscheid te nemen van mijn vaste schadeketen. Overigens gebeurde dat in goed overleg, want je komt elkaar tenslotte altijd tegen.”

Zonder een schadeketen staat er veel minder druk op de mensen

Inmiddels werkt u al geruime tijd zonder schadeketen. Wat is het grootste verschil?

“Zonder ASN of een andere schadeketen staat er merkbaar veel minder druk op de mensen op de werkvloer. Daarnaast hebben we minder auto’s die we tegen een lager tarief moeten herstellen, waardoor er weer meer ruimte is voor nieuwe klanten en er tijd is voor acquisitie. Daarnaast hebben we goede afspraken gemaakt met sterke partijen zoals Schadegarant en Achmea, waardoor wij op een goede en gezonde manier kunnen werken waarbij veiligheid en kwaliteit voorop staat.”

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.

Matthieu Sol (ASA Autoschade): ‘Juist nu moet je stappen durven zetten’ | Automotive Online
5 vragen aan Matthieu Sol (ASA Autoschade) over de schadebranche

Matthieu Sol (ASA Autoschade): ‘Juist nu moet je stappen durven zetten’

5 vragen aan • “Een bedrijfsuitbreiding in onzekere tijden is dapper. Veel ondernemers durven dat niet aan”, stelt Matthieu Sol van ASA Autoschade. Hij opende onlangs een nieuw bedrijfspand in Amstelveen. Van 417 m2 groeit zijn schadebedrijf in één klap naar 1.500 m2.
Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
Het nieuwe bedrijfspand van ASA Autoschade. (Foto: ASA Autoschade)

Naar eigen zeggen gaat Matthieu Sol, dga van ASA Autoschade, wel vaker tegen de gebruikelijke mores van het ondernemerschap in. “De markt voor schadebedrijven is momenteel niet geweldig. Toch ben ik er van overtuigd dat je juist op dit moment de stap moet durven maken.” Eerder deze maand opende hij een nieuwe pand, 1.500 m2 groot.

Is het wel een goed idee om in slechte tijden fors te groeien?

“Je moet durven blijven ondernemen. Het slechtste wat je kunt doen is op klanten wachten. Daarom is ons nieuwe bedrijfspand ruim drie keer groter dan het vorige pand en hebben we nu dertien bruggen tot onze beschikking waar tien monteurs aan kunnen werken. Overigens hadden we dit pand eerder willen betrekken, maar door het uitblijven van een bouwvergunning moesten we noodgedwongen langer op onze oude locatie blijven. Daar konden we slechts vijf bruggen inzetten. Ook hebben we nu twee extra monteurs in dienst.”Lees ook onze schadebranche-analyse over 2019: meer merk voor minder geld.

Waarop baseert u het vertrouwen voor de uitbreiding?

“We hebben nu meer ruimte in de werkplaats, die ook nog eens is gemoderniseerd. Hij is voorzien van de nieuwste apparatuur en equipment, gericht op efficiënt en duurzaam werken. Zo is er een grote spuitcabine met doorschuifsysteem waarin met stikstof gespoten wordt, een richtbank en uitlijn- en kalibratieapparatuur.”

U nam in 2017 afscheid van schadeketen ASN. Waarom was dat?

“Wij bleven steeds dezelfde discussie voeren, waardoor ik op een gegeven moment de knoop heb doorgehakt. Ik wil werken met realistische uurtarieven in plaats van een tarief opgelegd te krijgen. Hetzelfde geldt voor de wijze waarop wij werken.”

Had u die vrijheid voorheen niet?

“Als ondernemer bepaal je zelf hoe je werkt en met welke onderdelen en equipment. De schadeketen maakte tariefafspraken die wij niet reëel vonden. Voor het verwerken van een schade moest ik in bepaalde gevallen genoegen nemen met lagere bedragen, terwijl het werk hetzelfde was. Op een gegeven moment heb ik dus de keuze gemaakt om afscheid te nemen van mijn vaste schadeketen. Overigens gebeurde dat in goed overleg, want je komt elkaar tenslotte altijd tegen.”

Zonder een schadeketen staat er veel minder druk op de mensen

Inmiddels werkt u al geruime tijd zonder schadeketen. Wat is het grootste verschil?

“Zonder ASN of een andere schadeketen staat er merkbaar veel minder druk op de mensen op de werkvloer. Daarnaast hebben we minder auto’s die we tegen een lager tarief moeten herstellen, waardoor er weer meer ruimte is voor nieuwe klanten en er tijd is voor acquisitie. Daarnaast hebben we goede afspraken gemaakt met sterke partijen zoals Schadegarant en Achmea, waardoor wij op een goede en gezonde manier kunnen werken waarbij veiligheid en kwaliteit voorop staat.”

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.