Amerikaans onderzoek: Premiummerken detecteren voetgangers het best

Foppe Lycklama à Nijeholt Foppe Lycklama à Nijeholt
• Laatste update:
De auto's werden in meerdere scenario's geconfronteerd met overstekende poppen. (Foto: Shutterstock)

De prestaties van voetgangersdetectiesystemen lopen sterk uiteen tussen autofabrikanten. De premiummerken presteren doorgaans beter dan niet-premiummerken, die voetgangers soms compleet over het hoofd zien. Dit meldt het Amerikaanse Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) in een vandaag gepubliceerd onderzoek.

Voetgangersdetectiesystemen werken via op de voorruit gemonteerde camera’s of radarsensoren in de grill van een voertuig. Deze systemen zijn weer gekoppeld aan het automatische noodremsysteem van een auto en zijn bedoeld om het voertuig te stoppen als voetgangers worden gedetecteerd. Om meer en beter gebruik van rijhulpsystemen te stimuleren, ondertekenden diverse branchepartijen in juni het ADAS-convenant. 

Van de weg

Uit het onderzoek van het IIHS bleek dat niet alle systemen even goed presteren. Van de 19 nieuwste modellen die getest werden, vermeden 13 auto’s voetgangers volledig of slaagden er tenminste in om aanzienlijk af te remmen De best presterende auto’s in de test waren de Audi A4, BMW 3-serie, Nissan Maxima, Subaru Outback, Volvo S60 en een  Mercedes-Benz C-klasse. De Chevrolet Malibu, Ford Fusion, Hyundai Sonata en Kia Optima behoorden tot de auto’s die in sommige tests niet genoeg afremden of de crashtestdummies van de weg schepten. Dariu Gavrila, professor bij de sectie Intelligent Vehicles van TU Delft, meldde eerder dit jaar op de Automotive Collision Experience hoe ver de ontwikkelingen zijn op het gebied van rijhulpsystemen.

Alle tests werden gedurende de dag en op droge wegen uitgevoerd, omdat dat de enige scenario’s zijn waarvoor automakers momenteel hun technologie inzetten, aldus IIHS-directeur David Harkey. “Deze technologie staat nog in de kinderschoenen.”

Het onderzoek komt op een moment dat het aantal ongelukken op de Nederlandse snelwegen de afgelopen vijf jaar meer dan verdubbelde: van 17 duizend ongevallen in 2014 naar ruim 38 duizend in 2018. In 2014 vielen er 63 dodelijke slachtoffers op de snelweg, terwijl dat er vorig jaar 81 waren.

Geplaatst in rubriek:
Foppe Lycklama à Nijeholt
Foppe Lycklama à Nijeholt

Foppe (’81) is dit jaar (2019) begonnen bij Automotive. Hij houdt zich als redacteur onder andere bezig met telematica en bedrijfseconomische dossiers die aansluiten op de auto- en mobiliteitsbranche. Ook volgt hij politieke ontwikkelingen (hij is politicoloog) op de voet.

Amerikaans onderzoek: Premiummerken detecteren voetgangers het best | Automotive Online

Amerikaans onderzoek: Premiummerken detecteren voetgangers het best

Foppe Lycklama à Nijeholt Foppe Lycklama à Nijeholt
• Laatste update:
De auto's werden in meerdere scenario's geconfronteerd met overstekende poppen. (Foto: Shutterstock)

De prestaties van voetgangersdetectiesystemen lopen sterk uiteen tussen autofabrikanten. De premiummerken presteren doorgaans beter dan niet-premiummerken, die voetgangers soms compleet over het hoofd zien. Dit meldt het Amerikaanse Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) in een vandaag gepubliceerd onderzoek.

Voetgangersdetectiesystemen werken via op de voorruit gemonteerde camera’s of radarsensoren in de grill van een voertuig. Deze systemen zijn weer gekoppeld aan het automatische noodremsysteem van een auto en zijn bedoeld om het voertuig te stoppen als voetgangers worden gedetecteerd. Om meer en beter gebruik van rijhulpsystemen te stimuleren, ondertekenden diverse branchepartijen in juni het ADAS-convenant. 

Van de weg

Uit het onderzoek van het IIHS bleek dat niet alle systemen even goed presteren. Van de 19 nieuwste modellen die getest werden, vermeden 13 auto’s voetgangers volledig of slaagden er tenminste in om aanzienlijk af te remmen De best presterende auto’s in de test waren de Audi A4, BMW 3-serie, Nissan Maxima, Subaru Outback, Volvo S60 en een  Mercedes-Benz C-klasse. De Chevrolet Malibu, Ford Fusion, Hyundai Sonata en Kia Optima behoorden tot de auto’s die in sommige tests niet genoeg afremden of de crashtestdummies van de weg schepten. Dariu Gavrila, professor bij de sectie Intelligent Vehicles van TU Delft, meldde eerder dit jaar op de Automotive Collision Experience hoe ver de ontwikkelingen zijn op het gebied van rijhulpsystemen.

Alle tests werden gedurende de dag en op droge wegen uitgevoerd, omdat dat de enige scenario’s zijn waarvoor automakers momenteel hun technologie inzetten, aldus IIHS-directeur David Harkey. “Deze technologie staat nog in de kinderschoenen.”

Het onderzoek komt op een moment dat het aantal ongelukken op de Nederlandse snelwegen de afgelopen vijf jaar meer dan verdubbelde: van 17 duizend ongevallen in 2014 naar ruim 38 duizend in 2018. In 2014 vielen er 63 dodelijke slachtoffers op de snelweg, terwijl dat er vorig jaar 81 waren.

Geplaatst in rubriek:
Foppe Lycklama à Nijeholt
Foppe Lycklama à Nijeholt

Foppe (’81) is dit jaar (2019) begonnen bij Automotive. Hij houdt zich als redacteur onder andere bezig met telematica en bedrijfseconomische dossiers die aansluiten op de auto- en mobiliteitsbranche. Ook volgt hij politieke ontwikkelingen (hij is politicoloog) op de voet.