Automotive News: Franse leveranciers domineren verlichtingsmarkt

Michael van Wijngaarden Michael van Wijngaarden
• Laatste update:
De markt voor verlichtingsproducten wordt steeds meer gedomineerd door Franse bedrijven. (Foto: Promedia)

Met de recente acquisitie van Hella door Forvia wordt de markt voor verlichtingsproducten steeds meer gedomineerd door Franse bedrijven. Forvia, Valeo en Plastic Omnium hebben nu meer dan 25 procent van de wereldwijde markt in handen, meldt Automotive News. 

Faurecia kocht Hella begin dit haar voor een bedrag van 5,3 miljard euro, een van de grootste overnames in de sector van de Europese automotive toeleveranciers. Forvia is het fusiebedrijf dat hieruit ontstond. En het is niet de enige overname. In april van dit jaar nam Plastic Omnium voor 600 miljoen euro de hoofdonderdelen over van Varroc, een Indiase leverancier van verlichtingscomponenten met een marktaandeel van zo’n 3 procent. Die deal volgde op de overname van Osram Automotive Lighting Systems in 2021 voor een bedrag van 656 miljoen euro.

Enorme groei

Alle drie de bedrijven willen profiteren van de enorme groei die zij verwachten in de markt voor verlichtingscomponenten, aangejaagd door elektrificatie met nieuwe verlichtingstoepassingen, strengere veiligheidsregels en als gevolg daarvan het toenemende gebruik van rijhulpsystemen (Adas) en adaptieve verlichting. Volgens de Franse consultant Yole Group groeit deze markt tot 2027 jaarlijks met 5 procent. In 2027 bedraagt de totale waarde van de markt voor verlichtingscomponenten 41,4 miljard euro, een toename van ruim 10 miljard euro ten opzichte van de 31 miljard euro in 2021, zo schrijft ANE.

Geplaatst in rubriek:
Michael van Wijngaarden
Michael van Wijngaarden

Sinds 2019 in dienst bij ProMedia, schrijft voor de titels Automotive en Fleet & Mobility. Tevens juryvoorzitter voor de verkiezingen van Occasion, Zakenauto en Bestelauto van het Jaar. Trekt er graag op uit in zijn als camper omgebouwde Ford Transit.  

Automotive News: Franse leveranciers domineren verlichtingsmarkt | Automotive Online

Automotive News: Franse leveranciers domineren verlichtingsmarkt

Michael van Wijngaarden Michael van Wijngaarden
• Laatste update:
De markt voor verlichtingsproducten wordt steeds meer gedomineerd door Franse bedrijven. (Foto: Promedia)

Met de recente acquisitie van Hella door Forvia wordt de markt voor verlichtingsproducten steeds meer gedomineerd door Franse bedrijven. Forvia, Valeo en Plastic Omnium hebben nu meer dan 25 procent van de wereldwijde markt in handen, meldt Automotive News. 

Faurecia kocht Hella begin dit haar voor een bedrag van 5,3 miljard euro, een van de grootste overnames in de sector van de Europese automotive toeleveranciers. Forvia is het fusiebedrijf dat hieruit ontstond. En het is niet de enige overname. In april van dit jaar nam Plastic Omnium voor 600 miljoen euro de hoofdonderdelen over van Varroc, een Indiase leverancier van verlichtingscomponenten met een marktaandeel van zo’n 3 procent. Die deal volgde op de overname van Osram Automotive Lighting Systems in 2021 voor een bedrag van 656 miljoen euro.

Enorme groei

Alle drie de bedrijven willen profiteren van de enorme groei die zij verwachten in de markt voor verlichtingscomponenten, aangejaagd door elektrificatie met nieuwe verlichtingstoepassingen, strengere veiligheidsregels en als gevolg daarvan het toenemende gebruik van rijhulpsystemen (Adas) en adaptieve verlichting. Volgens de Franse consultant Yole Group groeit deze markt tot 2027 jaarlijks met 5 procent. In 2027 bedraagt de totale waarde van de markt voor verlichtingscomponenten 41,4 miljard euro, een toename van ruim 10 miljard euro ten opzichte van de 31 miljard euro in 2021, zo schrijft ANE.

Geplaatst in rubriek:
Michael van Wijngaarden
Michael van Wijngaarden

Sinds 2019 in dienst bij ProMedia, schrijft voor de titels Automotive en Fleet & Mobility. Tevens juryvoorzitter voor de verkiezingen van Occasion, Zakenauto en Bestelauto van het Jaar. Trekt er graag op uit in zijn als camper omgebouwde Ford Transit.