Carglass kiest voor kalibratiesysteem van Bosch

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Carglass heeft gekozen voor kalibratieapparatuur van Bosch. (Foto: Carglass)

Ruitherstelketen Carglass, onderdeel van Belron, is wereldwijd overgestapt van Hella Gutmann naar Bosch voor de levering van herkalibratiesystemen. In Nederland is de ruitherstelketen dan ook al druk bezig met de uitrol van het nieuwe systeem DAS 3.000, dat eind 2022 bij alle 56 locaties in Nederland operationeel moet zijn. De keuze voor Bosch is op internationaal niveau tot stand gekomen bij Carglass, waarbij verschillende systemen zijn getest in de drie ADAS-test centra van het concern. “Uiteindelijk is voor Bosch gekozen, omdat het bedrijf zelf leverancier is van ADAS-systemen van veel autofabrikanten. Ze zitten dus dichtbij de bron”, vertelt Hans Verstraeten, programmamanager ADAS bij Carglass. “En met het DAS 3.000 systeem vergroten we de kwaliteit van het kalibreren en reduceren we de kans op fouten.”

Uitdagingen

Zo biedt Bosch een minimale dekking van 95 procent van de ADAS-systemen die op de markt zijn en wordt gewerkt aan een dekking van meer dan 99 procent. Daarnaast zegt Carglass met de Bosch-systemen de uitdagingen te ondervangen rondom de opkomst van beveiligde toegangspoorten van auto’s en encryptie van data. De rijhulpsystemen in auto’s worden steeds complexer en hebben ook steeds meer sensoren die vaker onderling met elkaar samenwerken: zogeheten sensor fusion. “We hebben met een toenemende complexiteit te maken in ruitherstel: herkalibreren van ADAS-systemen wordt steeds ingewikkelder en kosten ook steeds meer tijd, mede door sensor fusion waarbij camera’s en sensoren allemaal met elkaar in verbinding staan. Ook de toenemende combinatie van statische en dynamische kalibratie kost meer tijd”, aldus Verstraeten.

We verwachten dat rond 2025 de helft van de auto’s na ruitvervanging moet worden gekalibreerd

Na een ruitvervanging is het noodzakelijk en verplicht om de camera’s van de rijhulpsystemen opnieuw te kalibreren. “Momenteel kalibreren wij al één op de vier auto’s na een ruitvervanging en dat aandeel zal de komende jaren alleen maar stijgen, zeker nu vanaf aanstaande juli meer ADAS-systemen verplicht zijn. Wij verwachten dat tegen 2025 bij de helft van de auto’s kalibratie nodig is na ruitvervanging”, denkt Verstraeten.

Trainen

Bosch en Carglass werken actief met elkaar samen aan de verdere ontwikkeling van het systeem. Daarbij werkt de ruitherstelketen ook met over-the-air herkalibraties waardoor het, naar eigen zeggen, vrijwel alle ADAS-systemen met een camera of sensor achter de vooruit kan herkalibreren of inregelen. Destijds was Carglass één van de eerste ruitherstellers die zich aansloot bij de ADAS Alliantie in ons land.

“We weten bijna altijd direct of er rijhulpsystemen aan boord zijn en om welke systemen het gaat. Hierdoor kunnen we bepalen welke kalibratie er nodig is en hebben we onze ADAS-dienstverlening enorm uitgebreid zodat we nagenoeg alle typen kunnen herkalibreren. We voeren de herkalibratie uit in onze speciaal uitgeruste werkplaatsen en regelen alles met de lease- of verzekeringsmaatschappij. Daarnaast leggen we alles vast in een dossier waarin staat dat we de rijhulpcamera’s hebben geherkalibreerd en deze naar behoren werken.”“We moeten er van op aan kunnen dat alle auto’s onze werkplaatsen weer veilig verlaten”, zei Hans Verstraeten van Carglass eerder al tegen Automotive.

Op dit moment is Carglass in Nederland druk bezig om de kalibratiesystemen te installeren en de monteurs te trainen, iets dat wereldwijd (Carglass is actief in 24 landen) op dezelfde manier gebeurt. De herstelketen staat zich namelijk voor op een uniforme werkwijze. Carglass geeft geen verdere informatie over de hoeveelheid systemen en hoeveel geld er gemoeid is met de investering.

Animo

Bert van Hauwermeiren, manager workshop equipment bij Bosch, bevestigt aan Automotive dat de Duitse leverancier kalibratiesystemen aan Carglass levert, maar geeft verder geen commentaar over de concurrentie. “Wij hebben ons systeem, de DAS 3.000, verder verbeterd en we zien dat de animo daarmee ook toeneemt”, zegt hij. “Mede dankzij de vergaande automatisering van het systeem is een kalibratie efficiënter uit te voeren en is de kwaliteit beter geborgd.”

Zo zorgt een intuïtief softwaresysteem ervoor dat het kalibratiebord (waarmee de stand van sensoren wordt gecontroleerd) eenvoudig recht voor de auto wordt geplaatst, wat essentieel is voor een juiste meting. Van Hauwermeiren wil uit concurrentieoverweging niet zeggen hoeveel systemen er inmiddels aan Carglass zijn uitgeleverd. Bosch werkt met samen met diverse autofabrikanten aan de ontwikkeling van rijhulpsystemen, zoals met Cariad, het softwarebedrijf van VW.

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.

Carglass kiest voor kalibratiesysteem van Bosch | Automotive Online

Carglass kiest voor kalibratiesysteem van Bosch

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Carglass heeft gekozen voor kalibratieapparatuur van Bosch. (Foto: Carglass)

Ruitherstelketen Carglass, onderdeel van Belron, is wereldwijd overgestapt van Hella Gutmann naar Bosch voor de levering van herkalibratiesystemen. In Nederland is de ruitherstelketen dan ook al druk bezig met de uitrol van het nieuwe systeem DAS 3.000, dat eind 2022 bij alle 56 locaties in Nederland operationeel moet zijn. De keuze voor Bosch is op internationaal niveau tot stand gekomen bij Carglass, waarbij verschillende systemen zijn getest in de drie ADAS-test centra van het concern. “Uiteindelijk is voor Bosch gekozen, omdat het bedrijf zelf leverancier is van ADAS-systemen van veel autofabrikanten. Ze zitten dus dichtbij de bron”, vertelt Hans Verstraeten, programmamanager ADAS bij Carglass. “En met het DAS 3.000 systeem vergroten we de kwaliteit van het kalibreren en reduceren we de kans op fouten.”

Uitdagingen

Zo biedt Bosch een minimale dekking van 95 procent van de ADAS-systemen die op de markt zijn en wordt gewerkt aan een dekking van meer dan 99 procent. Daarnaast zegt Carglass met de Bosch-systemen de uitdagingen te ondervangen rondom de opkomst van beveiligde toegangspoorten van auto’s en encryptie van data. De rijhulpsystemen in auto’s worden steeds complexer en hebben ook steeds meer sensoren die vaker onderling met elkaar samenwerken: zogeheten sensor fusion. “We hebben met een toenemende complexiteit te maken in ruitherstel: herkalibreren van ADAS-systemen wordt steeds ingewikkelder en kosten ook steeds meer tijd, mede door sensor fusion waarbij camera’s en sensoren allemaal met elkaar in verbinding staan. Ook de toenemende combinatie van statische en dynamische kalibratie kost meer tijd”, aldus Verstraeten.

We verwachten dat rond 2025 de helft van de auto’s na ruitvervanging moet worden gekalibreerd

Na een ruitvervanging is het noodzakelijk en verplicht om de camera’s van de rijhulpsystemen opnieuw te kalibreren. “Momenteel kalibreren wij al één op de vier auto’s na een ruitvervanging en dat aandeel zal de komende jaren alleen maar stijgen, zeker nu vanaf aanstaande juli meer ADAS-systemen verplicht zijn. Wij verwachten dat tegen 2025 bij de helft van de auto’s kalibratie nodig is na ruitvervanging”, denkt Verstraeten.

Trainen

Bosch en Carglass werken actief met elkaar samen aan de verdere ontwikkeling van het systeem. Daarbij werkt de ruitherstelketen ook met over-the-air herkalibraties waardoor het, naar eigen zeggen, vrijwel alle ADAS-systemen met een camera of sensor achter de vooruit kan herkalibreren of inregelen. Destijds was Carglass één van de eerste ruitherstellers die zich aansloot bij de ADAS Alliantie in ons land.

“We weten bijna altijd direct of er rijhulpsystemen aan boord zijn en om welke systemen het gaat. Hierdoor kunnen we bepalen welke kalibratie er nodig is en hebben we onze ADAS-dienstverlening enorm uitgebreid zodat we nagenoeg alle typen kunnen herkalibreren. We voeren de herkalibratie uit in onze speciaal uitgeruste werkplaatsen en regelen alles met de lease- of verzekeringsmaatschappij. Daarnaast leggen we alles vast in een dossier waarin staat dat we de rijhulpcamera’s hebben geherkalibreerd en deze naar behoren werken.”“We moeten er van op aan kunnen dat alle auto’s onze werkplaatsen weer veilig verlaten”, zei Hans Verstraeten van Carglass eerder al tegen Automotive.

Op dit moment is Carglass in Nederland druk bezig om de kalibratiesystemen te installeren en de monteurs te trainen, iets dat wereldwijd (Carglass is actief in 24 landen) op dezelfde manier gebeurt. De herstelketen staat zich namelijk voor op een uniforme werkwijze. Carglass geeft geen verdere informatie over de hoeveelheid systemen en hoeveel geld er gemoeid is met de investering.

Animo

Bert van Hauwermeiren, manager workshop equipment bij Bosch, bevestigt aan Automotive dat de Duitse leverancier kalibratiesystemen aan Carglass levert, maar geeft verder geen commentaar over de concurrentie. “Wij hebben ons systeem, de DAS 3.000, verder verbeterd en we zien dat de animo daarmee ook toeneemt”, zegt hij. “Mede dankzij de vergaande automatisering van het systeem is een kalibratie efficiënter uit te voeren en is de kwaliteit beter geborgd.”

Zo zorgt een intuïtief softwaresysteem ervoor dat het kalibratiebord (waarmee de stand van sensoren wordt gecontroleerd) eenvoudig recht voor de auto wordt geplaatst, wat essentieel is voor een juiste meting. Van Hauwermeiren wil uit concurrentieoverweging niet zeggen hoeveel systemen er inmiddels aan Carglass zijn uitgeleverd. Bosch werkt met samen met diverse autofabrikanten aan de ontwikkeling van rijhulpsystemen, zoals met Cariad, het softwarebedrijf van VW.

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.