Vraag is of het akkoord leidt tot verdere samenwerking

Nieuwe norm Bovag/Focwa: complex herstel mag ook naar universeel

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Focwa en Bovag zijn het eens over één keurmerk. (Foto: Shutterstock)

Het afgelopen anderhalf jaar bestonden er in de schadeherstelsector twee kwaliteitsnormen naast elkaar: de Focwa Standaard en Bovag Erkend Schadeherstel. Beide belangenorganisaties waren het er in ieder geval over eens dat dit geen ideale situatie was. Twee keurmerken in één branche, dat kan alleen maar zorgen voor onduidelijkheid en verwarring in de markt, onder de achterban en bij opdrachtgevers. Maar de onderlinge verstandhouding tussen Bunnik en Woerden was vorig jaar dusdanig bekoeld dat het verdere constructieve onderhandelingen in de weg stond. Sterker nog: de gesprekken over samenwerking zouden vorig jaar vooral zijn stukgelopen op de discussie over het (eigendom) van het keurmerk. En de situatie werd er niet beter op toen afgelopen najaar bekend werd dat twee van de vijf landelijke universele schadeketens per 1 januari 2018 (ABS en ASN) van Focwa overstapten naar Bovag.

Lees hier het interview met Focwa-voorzitter Peter Brussel over de discussie rondom het keurmerk.

Des te opmerkelijker was dan ook toen beide organisaties begin mei met de mededeling kwamen dat er overeenstemming was bereikt over één gezamenlijke kwaliteitsnorm. Op 1 oktober gaat de gemeenschappelijke normering officieel in. En het opvallende is dat nu blijkt dat de twee brancheorganisaties het inhoudelijk ‘eigenlijk relatief snel eens waren’, aldus Toine Beljaars, voorzitter Schadeherstel bij Bovag.

Geen discussie

Duidelijk is in ieder geval dat beide organisaties het gezamenlijke branchebelang voorop hebben gesteld en binnen een paar maanden tot een compromis kwamen. Wat ook heeft meegespeeld is dat de markt (waaronder opdrachtgevers en verzekeraars) en de achterban aandrongen op één gezamenlijke norm. Uitgangspunt is dat de norm op brede steun in de schadebranche kan rekenen: voor de totstandkoming is daarom samengewerkt met een Centraal College van Deskundigen. Hierin zijn diverse partijen vertegenwoordigd, waaronder het Verbond van Verzekeraars, Vereniging Nederlandse Autoleasemaatschappijen, Vereniging van verfproducenten en de ANWB. “Het is absoluut goed voor de schadebranche, verzekeraars, opdrachtgevers en consumenten dat er nu geen discussie meer kan ontstaan over de inhoud van het keurmerk”, zo stellen beide partijen, die verder niet inhoudelijk willen ingaan op de gezamenlijke norm.

De normeringen van Focwa (categorie 2) en Bovag hadden inhoudelijk overigens al veel overeenkomsten (equipment of opleidingseisen) en éénzelfde streven: de garantie van veilig en goed herstelwerk. De verschillen zitten vooral in de paragraaf uitbesteding van werk aan derden en de frequentie van de audits in het certificeringschema. De exacte inhoud van de nieuwe norm is nog niet openbaar, maar zoals het er naar uitziet, hebben zowel Focwa als Bovag water bij de wijn gedaan.

Bovag staat meer open voor universele hersteloplossingen.

Bovag schrapte de voorwaarde dat werk aan vitale veiligheidscomponenten (elektronica, e-voertuigen, de aandrijflijn en wielophanging) uitsluitend aan de merkdealer mag worden uitbesteed. Focwa laat dit in zijn norm namelijk over aan gekwalificeerde specialisten en noemt de merkdealer niet expliciet. In de nieuwe, gezamenlijke norm mag dit werk, behalve aan de merkdealer, ook aan andere specialisten worden uitbesteed, mits gekwalificeerd. De eis blijft dat het werk moet worden hersteld met merk-originele onderdelen (OEM). Duidelijk is wel dat Bovag met de aanpassingen in deze paragraaf meer openstaat voor universele hersteloplossingen en niet alleen meer de merkdealer naar voren schuift.

Dat bevestigt Beljaars, maar volgens hem zal er in de alledaagse praktijk niet zo gek veel veranderen. “Sommige herstellers hebben een goede relatie met een Bosch Car Service bedrijf, anderen hebben dat juist met een merkdealer. Dat verandert hiermee niet. En merkerkend schadeherstel gaat, net zoals nu, sowieso naar de dealer. Maar dit biedt meer ruimte voor universeel herstel”, stelt hij.

Lees hier het interview met Toine Beljaars over hoe hij terugkijkt op vorig jaar.

Aan de andere kant schikte Focwa in waar het gaat om de frequente van de audits in het certificeringschema. Volgens de gezamenlijk norm is de certificering twee jaar geldig. Dat ligt precies in het midden van de huidige situatie: bij Focwa is het certificaat nu één jaar geldig en bij Bovag drie jaar. De bedoeling is dat er om het jaar een fysieke audit of zelfevaluatie onder de herstellers wordt gedaan. Focwa-herstellers hoeven dus minder vaak in de buidel te tasten, Bovag-herstellers juist vaker.

Stichting

Focwa-directeur Femke Teeling wil inhoudelijk niet veel kwijt over de nieuwe norm, maar laat wel weten dat “de branche gebaat is bij duidelijkheid” en dat ze tevreden is met het gezamenlijke resultaat.

De komende maanden zitten beide partijen nog om de tafel om de details verder uit te werken, zodat de nieuwe norm 1 oktober officieel van kracht kan. Op de agenda staan nog afspraken over de nieuw te vormen stichting en bestuur om alles zo transparant mogelijk te regelen. Ook andere, operationele details, zoals het verzorgen van de audits, maar ook het meldpunt waar herstellers zich kunnen opgeven voor de norm, moeten de komende maanden nog worden geregeld. Maar beide partijen verwachten daar zonder problemen goede afspraken over te kunnen maken.

Een gemeenschappelijke norm voor ruitschadeherstel is een logische volgende stap.

Of dit akkoord over de gezamenlijke schadeherstelnorm een aanzet is tot een verdere samenwerking tussen Bovag en Focwa, is natuurlijk de grote vraag. Beide verenigingen noemen een gemeenschappelijke norm voor ruitschadeherstel een logische volgende stap, maar voorlopig staan er geen andere gespreksonderwerpen op de agenda. First things first: eerst willen beide partijen aankijken of de gecombineerde norm zonder problemen op 1 oktober de lucht ingaat.

Certificeringen Focwa en Bovag

De afdeling Schadeherstel Bovag (opgericht in 2015) telt in totaal 320 leden, die allemaal gecertificeerd zijn en vanaf 1 oktober zullen overgaan op de nieuwe, gezamenlijke norm.
Focwa onderscheidt in de huidige norm twee categorieën: cosmetisch herstel (categorie 1) en totaal herstel (categorie 2). Schadeherstel Focwa telt nu in totaal 615 leden, waarvan er 575 zijn gecertificeerd: 556 in categorie 2, 13 in categorie 1 en de overige zijn gecertificeerd voor spot repair en uitdeuken zonder spuiten. Dan zijn er nog circa 40 leden die geen certificeringsverplichting hebben, zoals truck.

Bovag vindt een keurmerk voor cosmetische schade (vooralsnog) niet nodig. Tot op heden heeft de branchevereniging alleen bedrijven als cosmetisch hersteller erkend als ze onderdeel zijn van een keten of dealerholding, dus geen stand alone bedrijven. Formeel komt er in de stichting wel een kwaliteitsnorm cosmetisch.

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.

Nieuwe norm Bovag/Focwa: complex herstel mag ook naar universeel | Automotive Online
Vraag is of het akkoord leidt tot verdere samenwerking

Nieuwe norm Bovag/Focwa: complex herstel mag ook naar universeel

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Focwa en Bovag zijn het eens over één keurmerk. (Foto: Shutterstock)

Het afgelopen anderhalf jaar bestonden er in de schadeherstelsector twee kwaliteitsnormen naast elkaar: de Focwa Standaard en Bovag Erkend Schadeherstel. Beide belangenorganisaties waren het er in ieder geval over eens dat dit geen ideale situatie was. Twee keurmerken in één branche, dat kan alleen maar zorgen voor onduidelijkheid en verwarring in de markt, onder de achterban en bij opdrachtgevers. Maar de onderlinge verstandhouding tussen Bunnik en Woerden was vorig jaar dusdanig bekoeld dat het verdere constructieve onderhandelingen in de weg stond. Sterker nog: de gesprekken over samenwerking zouden vorig jaar vooral zijn stukgelopen op de discussie over het (eigendom) van het keurmerk. En de situatie werd er niet beter op toen afgelopen najaar bekend werd dat twee van de vijf landelijke universele schadeketens per 1 januari 2018 (ABS en ASN) van Focwa overstapten naar Bovag.

Lees hier het interview met Focwa-voorzitter Peter Brussel over de discussie rondom het keurmerk.

Des te opmerkelijker was dan ook toen beide organisaties begin mei met de mededeling kwamen dat er overeenstemming was bereikt over één gezamenlijke kwaliteitsnorm. Op 1 oktober gaat de gemeenschappelijke normering officieel in. En het opvallende is dat nu blijkt dat de twee brancheorganisaties het inhoudelijk ‘eigenlijk relatief snel eens waren’, aldus Toine Beljaars, voorzitter Schadeherstel bij Bovag.

Geen discussie

Duidelijk is in ieder geval dat beide organisaties het gezamenlijke branchebelang voorop hebben gesteld en binnen een paar maanden tot een compromis kwamen. Wat ook heeft meegespeeld is dat de markt (waaronder opdrachtgevers en verzekeraars) en de achterban aandrongen op één gezamenlijke norm. Uitgangspunt is dat de norm op brede steun in de schadebranche kan rekenen: voor de totstandkoming is daarom samengewerkt met een Centraal College van Deskundigen. Hierin zijn diverse partijen vertegenwoordigd, waaronder het Verbond van Verzekeraars, Vereniging Nederlandse Autoleasemaatschappijen, Vereniging van verfproducenten en de ANWB. “Het is absoluut goed voor de schadebranche, verzekeraars, opdrachtgevers en consumenten dat er nu geen discussie meer kan ontstaan over de inhoud van het keurmerk”, zo stellen beide partijen, die verder niet inhoudelijk willen ingaan op de gezamenlijke norm.

De normeringen van Focwa (categorie 2) en Bovag hadden inhoudelijk overigens al veel overeenkomsten (equipment of opleidingseisen) en éénzelfde streven: de garantie van veilig en goed herstelwerk. De verschillen zitten vooral in de paragraaf uitbesteding van werk aan derden en de frequentie van de audits in het certificeringschema. De exacte inhoud van de nieuwe norm is nog niet openbaar, maar zoals het er naar uitziet, hebben zowel Focwa als Bovag water bij de wijn gedaan.

Bovag staat meer open voor universele hersteloplossingen.

Bovag schrapte de voorwaarde dat werk aan vitale veiligheidscomponenten (elektronica, e-voertuigen, de aandrijflijn en wielophanging) uitsluitend aan de merkdealer mag worden uitbesteed. Focwa laat dit in zijn norm namelijk over aan gekwalificeerde specialisten en noemt de merkdealer niet expliciet. In de nieuwe, gezamenlijke norm mag dit werk, behalve aan de merkdealer, ook aan andere specialisten worden uitbesteed, mits gekwalificeerd. De eis blijft dat het werk moet worden hersteld met merk-originele onderdelen (OEM). Duidelijk is wel dat Bovag met de aanpassingen in deze paragraaf meer openstaat voor universele hersteloplossingen en niet alleen meer de merkdealer naar voren schuift.

Dat bevestigt Beljaars, maar volgens hem zal er in de alledaagse praktijk niet zo gek veel veranderen. “Sommige herstellers hebben een goede relatie met een Bosch Car Service bedrijf, anderen hebben dat juist met een merkdealer. Dat verandert hiermee niet. En merkerkend schadeherstel gaat, net zoals nu, sowieso naar de dealer. Maar dit biedt meer ruimte voor universeel herstel”, stelt hij.

Lees hier het interview met Toine Beljaars over hoe hij terugkijkt op vorig jaar.

Aan de andere kant schikte Focwa in waar het gaat om de frequente van de audits in het certificeringschema. Volgens de gezamenlijk norm is de certificering twee jaar geldig. Dat ligt precies in het midden van de huidige situatie: bij Focwa is het certificaat nu één jaar geldig en bij Bovag drie jaar. De bedoeling is dat er om het jaar een fysieke audit of zelfevaluatie onder de herstellers wordt gedaan. Focwa-herstellers hoeven dus minder vaak in de buidel te tasten, Bovag-herstellers juist vaker.

Stichting

Focwa-directeur Femke Teeling wil inhoudelijk niet veel kwijt over de nieuwe norm, maar laat wel weten dat “de branche gebaat is bij duidelijkheid” en dat ze tevreden is met het gezamenlijke resultaat.

De komende maanden zitten beide partijen nog om de tafel om de details verder uit te werken, zodat de nieuwe norm 1 oktober officieel van kracht kan. Op de agenda staan nog afspraken over de nieuw te vormen stichting en bestuur om alles zo transparant mogelijk te regelen. Ook andere, operationele details, zoals het verzorgen van de audits, maar ook het meldpunt waar herstellers zich kunnen opgeven voor de norm, moeten de komende maanden nog worden geregeld. Maar beide partijen verwachten daar zonder problemen goede afspraken over te kunnen maken.

Een gemeenschappelijke norm voor ruitschadeherstel is een logische volgende stap.

Of dit akkoord over de gezamenlijke schadeherstelnorm een aanzet is tot een verdere samenwerking tussen Bovag en Focwa, is natuurlijk de grote vraag. Beide verenigingen noemen een gemeenschappelijke norm voor ruitschadeherstel een logische volgende stap, maar voorlopig staan er geen andere gespreksonderwerpen op de agenda. First things first: eerst willen beide partijen aankijken of de gecombineerde norm zonder problemen op 1 oktober de lucht ingaat.

Certificeringen Focwa en Bovag

De afdeling Schadeherstel Bovag (opgericht in 2015) telt in totaal 320 leden, die allemaal gecertificeerd zijn en vanaf 1 oktober zullen overgaan op de nieuwe, gezamenlijke norm.
Focwa onderscheidt in de huidige norm twee categorieën: cosmetisch herstel (categorie 1) en totaal herstel (categorie 2). Schadeherstel Focwa telt nu in totaal 615 leden, waarvan er 575 zijn gecertificeerd: 556 in categorie 2, 13 in categorie 1 en de overige zijn gecertificeerd voor spot repair en uitdeuken zonder spuiten. Dan zijn er nog circa 40 leden die geen certificeringsverplichting hebben, zoals truck.

Bovag vindt een keurmerk voor cosmetische schade (vooralsnog) niet nodig. Tot op heden heeft de branchevereniging alleen bedrijven als cosmetisch hersteller erkend als ze onderdeel zijn van een keten of dealerholding, dus geen stand alone bedrijven. Formeel komt er in de stichting wel een kwaliteitsnorm cosmetisch.

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.