Schadelast stijgt 6% in oktober

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

Dat blijkt uit de schadecalculatiecijfers van Audatex Solera. 

Er waren in Nederland in oktober in totaal 96 duizend schades met een gemiddeld schadebedrag van 1.288 euro. Het grootste deel van dat bedrag gaat naar het spuiten van de auto’s (439 euro). Opvallend bij het vergelijken van de cijfers van de afgelopen twee jaar is dat het gemiddeld aantal uren spuitwerk dat aan een reparatie wordt besteed ongeveer gelijk blijft op 4,3 tot 4,5 uur, terwijl het gemiddeld spuittarief iets daalt. In mei vorig jaar was het op een hoogtepunt met 68,56 euro per uur. In oktober was het gemiddelde 67,79 euro per uur. 

Bekijk het hele overzicht in de Automotive Kennisbank.

Let op: in dit artikel is een vergelijking gemaakt tussen de ontdubbelde cijfers van oktober 2016 en de niet-ontdubbelde cijfers van oktober 2017. De afwijking tussen de niet-ontdubbelde en de geschoonde cijfers ligt gemiddeld tussen de 5 en 8 procent. Vanaf 2018 worden uitsluitend niet-ontdubbelde cijfers met elkaar vergeleken.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

Schadelast stijgt 6% in oktober | Automotive Online

Schadelast stijgt 6% in oktober

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

Dat blijkt uit de schadecalculatiecijfers van Audatex Solera. 

Er waren in Nederland in oktober in totaal 96 duizend schades met een gemiddeld schadebedrag van 1.288 euro. Het grootste deel van dat bedrag gaat naar het spuiten van de auto’s (439 euro). Opvallend bij het vergelijken van de cijfers van de afgelopen twee jaar is dat het gemiddeld aantal uren spuitwerk dat aan een reparatie wordt besteed ongeveer gelijk blijft op 4,3 tot 4,5 uur, terwijl het gemiddeld spuittarief iets daalt. In mei vorig jaar was het op een hoogtepunt met 68,56 euro per uur. In oktober was het gemiddelde 67,79 euro per uur. 

Bekijk het hele overzicht in de Automotive Kennisbank.

Let op: in dit artikel is een vergelijking gemaakt tussen de ontdubbelde cijfers van oktober 2016 en de niet-ontdubbelde cijfers van oktober 2017. De afwijking tussen de niet-ontdubbelde en de geschoonde cijfers ligt gemiddeld tussen de 5 en 8 procent. Vanaf 2018 worden uitsluitend niet-ontdubbelde cijfers met elkaar vergeleken.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.