Meer schadecalculaties, gemiddeld schadebedrag stijgt verder

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Het schadevolume stijgt weer, zo blijkt uit de Audatex-calculaties. (Foto: Shutterstock)

Het schadevolume groeit langzaam weer naar pre-covid niveau. Het aantal Audatex calculaties tot en met het derde kwartaal komt uit op 683 duizend, 12 procent hoger dan vorig jaar. Ten opzichte van pre-covidjaar 2019 ligt het aanbod nog steeds 11 procent lager. Zo meldt Solera op basis van de schadecalculaties in Audatex, aan Automotive.

Of de markt op langere termijn weer zal herstellen tot pre-covid volumes of daaroverheen gaat, is niet te zeggen, aldus Thomas Hermans, managing director Solera Nederland. De verwachting is dat op de volumes in het laatste kwartaal op z’n minst ‘heel erg in de buurt gaan komen van 2019’. Dit beeld wordt, volgens Solera, bevestigd door de lange wachttijden voor schadeherstel op dit moment. Dat is overigens niet alleen te wijten aan het toegenomen volume, maar ook aan de beschikbaarheid van onderdelen en kundig personeel.  

Solera noemt het opvallend dat het volume ondanks het thuis-hybride werken, langzaam maar zeker weer toegroeit naar pre-covid volumes, hoewel Solera nog niet kan duiden waar dit aan ligt. Gaan we toch weer meer naar kantoor? Of zorgt het meer gespreid naar kantoor gaan voor meer verkeer?

Schadebedrag stijgt

Het gemiddelde schadebedrag is tot nu toe dit jaar met 10 procent gestegen tot 1.923 euro. Die stijging werd vooral veroorzaakt door de de post onderdelen (+13%) en spuiterij (+10%), ook de arbeidskosten stegen met 6 procent. Solera verwacht dat het gemiddeld schadebedrag verder zal blijven stijgen door de inflatie van de kosten van energie, grondstoffen en arbeid. Het gemiddelde schadebedrag loopt al langere tijd op, vorig jaar steeg het met 8 procent tot gemiddeld 1.785 euro.

Op het aankomende schade-event op 1 december van Automotive, in samenwerking met Automotive Insiders, zal Thomas Hermans, directeur Solera Nederland, de schadecijfers over dit jaar toelichten en meediscussiëren over de huidige, nijpende situatie in de schadebranche. De sector maakt zich grote zorgen: praat en denk erover mee op het Automotive schade-event en schrijf hier in.

Disclaimer: deze gegevens betreffen nadrukkelijk gemiddelden, de cijfers zijn niet gesegmenteerd en daarmee gebaseerd op alle calculaties in de markt gemaakt voor alle aanbieders en door alle herstellers en ketens. Wanneer er per segment (b.v. verzekeraar lease, keten, leeftijd auto, merk etc.) naar deze cijfers gekeken wordt kunnen er logischerwijs andere beelden ontstaan. 

 calculaties 2019 vs 2022 1

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.

Meer schadecalculaties, gemiddeld schadebedrag stijgt verder | Automotive Online

Meer schadecalculaties, gemiddeld schadebedrag stijgt verder

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Het schadevolume stijgt weer, zo blijkt uit de Audatex-calculaties. (Foto: Shutterstock)

Het schadevolume groeit langzaam weer naar pre-covid niveau. Het aantal Audatex calculaties tot en met het derde kwartaal komt uit op 683 duizend, 12 procent hoger dan vorig jaar. Ten opzichte van pre-covidjaar 2019 ligt het aanbod nog steeds 11 procent lager. Zo meldt Solera op basis van de schadecalculaties in Audatex, aan Automotive.

Of de markt op langere termijn weer zal herstellen tot pre-covid volumes of daaroverheen gaat, is niet te zeggen, aldus Thomas Hermans, managing director Solera Nederland. De verwachting is dat op de volumes in het laatste kwartaal op z’n minst ‘heel erg in de buurt gaan komen van 2019’. Dit beeld wordt, volgens Solera, bevestigd door de lange wachttijden voor schadeherstel op dit moment. Dat is overigens niet alleen te wijten aan het toegenomen volume, maar ook aan de beschikbaarheid van onderdelen en kundig personeel.  

Solera noemt het opvallend dat het volume ondanks het thuis-hybride werken, langzaam maar zeker weer toegroeit naar pre-covid volumes, hoewel Solera nog niet kan duiden waar dit aan ligt. Gaan we toch weer meer naar kantoor? Of zorgt het meer gespreid naar kantoor gaan voor meer verkeer?

Schadebedrag stijgt

Het gemiddelde schadebedrag is tot nu toe dit jaar met 10 procent gestegen tot 1.923 euro. Die stijging werd vooral veroorzaakt door de de post onderdelen (+13%) en spuiterij (+10%), ook de arbeidskosten stegen met 6 procent. Solera verwacht dat het gemiddeld schadebedrag verder zal blijven stijgen door de inflatie van de kosten van energie, grondstoffen en arbeid. Het gemiddelde schadebedrag loopt al langere tijd op, vorig jaar steeg het met 8 procent tot gemiddeld 1.785 euro.

Op het aankomende schade-event op 1 december van Automotive, in samenwerking met Automotive Insiders, zal Thomas Hermans, directeur Solera Nederland, de schadecijfers over dit jaar toelichten en meediscussiëren over de huidige, nijpende situatie in de schadebranche. De sector maakt zich grote zorgen: praat en denk erover mee op het Automotive schade-event en schrijf hier in.

Disclaimer: deze gegevens betreffen nadrukkelijk gemiddelden, de cijfers zijn niet gesegmenteerd en daarmee gebaseerd op alle calculaties in de markt gemaakt voor alle aanbieders en door alle herstellers en ketens. Wanneer er per segment (b.v. verzekeraar lease, keten, leeftijd auto, merk etc.) naar deze cijfers gekeken wordt kunnen er logischerwijs andere beelden ontstaan. 

 calculaties 2019 vs 2022 1

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.