Tweede lockdown komt hard aan

Aantal schadecalculaties fors onderuit in januari en februari

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
De tweede lockdown en avondklok komen hard aan in de schadebranche. (Foto: Shutterstock)

Het aantal schadecalculaties is in de eerste twee maanden stevig gedaald: met 27 procent in januari en 25 procent in februari. En de vooruitzichten stemmen voorlopig nog somber. De effecten van de tweede lockdown lijken de schadewereld harder te treffen dan de eerste. Mede omdat veel bedrijven door hun werkvoorraad heen zijn en vorig jaar alle mogelijke kostenbesparende maatregelen al hebben genomen. 

De keldering van 27 procent van het aantal schadecalculaties in januari is het dieptepunt van de coronapandemie, meldt Solera aan Automotive op basis van de Audatex cijfers. De terugval is is namelijk nog dramatisch lager dan in april en mei vorig jaar toen de pandemie uitbrak. 

“De effecten van de tweede lockdown lijken veel heftiger dan de eerste”, aldus Thomas Hermans, managing director automotive bij Solera. “Wat ook opvalt is dat het aantal calculaties in maar liefst 6 van de 12 maanden met meer dan 20 procent is gedaald.” Over de afgelopen twaalf maanden, vanaf maart 2020 tot en met februari 2021, is het aantal calculaties met 19 procent gedaald, ten opzichte van het 5-jaars gemiddelde pre-corona.

Schrapen

Paul Pijnaker, eigenaar van het gelijknamige ABS Autoherstelbedrijf in Aalsmeer, herkent zich hier in. “In de maanden januari, februari en maart hebben we met forse dalingen te maken van wel 25 procent. De storm van onlangs zorgde nog wel even voor wat schades, maar verder is het behoorlijk schrapen om werk binnen te halen. Het grote verschil met vorig jaar is ook dat we nu helemaal geen werkvoorraad meer hebben.”

Ook bij de 6 UAS Schadebedrijven ging het jaar moeizaam van start, vertelt directeur Erwin Renkema. “December verliep nog redelijk, maar vanaf januari is er weinig werk meer bijgekomen. Bij ons is het aantal calculaties in de eerste twee maanden met zo’n 20 procent teruggelopen, dat is een stevige terugval”, aldus Renkema, die over heel 2020 op een daling van zo’n 10 procent uitkomt. “Het werkaanbod ging soms erg op en neer. Ten tijde van de eerste lockdown kampten we met een daling tot 30 procent, terwijl de markt in de zomer weer aantrok.”

In de planning wordt gedacht in dagen in plaats van weken

Het werkaanbod, zowel in het zakelijke als particuliere segment, is nu in ieder geval dusdanig teruggelopen dat er in de planningen in de werkplaats eerder in dagen, dan in weken wordt gedacht, zoals dat pre-corona het geval was. Wat betreft het gemiddelde schadebedrag, ziet Solera een stijging van 3,4 procent naar 1.416 euro in 2020, tegenover 1.370 in 2019. Dit lijkt in lijn met de stijgende trend die al in 2017 is ingezet, mede door de toenemende voertuigcomplexiteit. Een directe correlatie tussen de ontwikkeling van het gemiddelde schadebedrag en de coronapandemie ziet Solera vooralsnog niet.Het gemiddelde schadebedrag stijgt gestaag door de afgelopen jaren.

Pijnaker en Renkema wijten de harde dalingen vooral ook aan de avondklok die in januari is ingegaan. “Het instellen van de avondklok is echt van grote invloed. Na 9 uur ’s avonds zijn alle auto’s letterlijk stil komen te staan. En weinig tot geen verkeersbewegingen betekent simpelweg geen schade”, zegt Pijnaker. “In de zomermaanden ging het nog aardig, omdat mensen er nog wel voorzichtig op uit gingen en gingen winkelen waardoor er nog parkeerschades waren. Dat is nu helemaal stilgevallen. Zowel in het particuliere, als het zakelijke segment is het werk fors teruggevallen.”

Thuiswerken is de norm geworden, denkt Renkema, die zich dan ook afvraagt of het schadeaanbod na de pandemie nog wel op het ‘oude’ niveau terugkomt. “Het aantal schades zal structureel minder worden, mobiliteit verandert en het aantal verreden kilometer wordt minder, terwijl de schades zelf alleen maar complexer worden”, verwacht hij.

Nieuwe markten

Aan voorspellingen hoe de komende maanden eruit gaan zien, durft niemand zich meer te wagen, maar dat er nog weinig werk te verwachten is zolang de lockdown van kracht is, lijkt evident. Hermans van Solera verwacht dat de schadewereld nog wel een paar zware maanden voor de boeg heeft, voordat de markt weer voorzichtig vanaf het voorjaar zal aantrekken. “Hoe snel we uit het dal klimmen zal grotendeels afhangen van de versoepelingen van de overheidsmaatregelen. Daarnaast zal het waarschijnlijk niemand echt verbazen als het aantal gereden kilometers en daarmee indirect het aantal schades in het post-coronatijdperk kleiner zal zijn dan daarvoor. Hoe graag we ook allemaal weer naar kantoor en klanten willen gaan, gedeeltelijk thuiswerken lijkt voor veel bedrijven en werknemers een blijvertje te worden”, denkt Hermans.

In de tussentijd is het zaak de maanden zo goed mogelijk door te komen en te overleven of nieuwe markten aanboren. Andersoortig spuitwerken binnenhalen bijvoorbeeld, behalve auto’s, gaat het dan bijvoorbeeld om keukens. Pijnaker is versneld begonnen met het camper- en caravanherstel. “Dat waren we al langer van plan, maar nu is het moment om daar mee te starten. We hebben geïnvesteerd in kennis en opleidingen en gaan waarschijnlijk ook een grotere spuitcabine aanschaffen. Juist de mix aan opdrachtgevers en afwijken van je corebusiness zorgt ervoor dat we de coronatijden aardig doorkomen.”

solera.png

De impact van de coronacrisis afgezet tegen het 5-jarig gemiddelde. (Bron: Solera)

Disclaimer: deze gegevens betreffen nadrukkelijk gemiddelden, de cijfers zijn niet gesegmenteerd en daarmee gebaseerd op alle calculaties in de markt gemaakt voor alle aanbieders en door alle herstellers en ketens. Wanneer er per segment (b.v. verzekeraar lease, keten, leeftijd auto, merk etc.) naar deze cijfers gekeken wordt kunnen er logischerwijs andere beelden ontstaan. 

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.

Aantal schadecalculaties fors onderuit in januari en februari | Automotive Online
Tweede lockdown komt hard aan

Aantal schadecalculaties fors onderuit in januari en februari

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
De tweede lockdown en avondklok komen hard aan in de schadebranche. (Foto: Shutterstock)

Het aantal schadecalculaties is in de eerste twee maanden stevig gedaald: met 27 procent in januari en 25 procent in februari. En de vooruitzichten stemmen voorlopig nog somber. De effecten van de tweede lockdown lijken de schadewereld harder te treffen dan de eerste. Mede omdat veel bedrijven door hun werkvoorraad heen zijn en vorig jaar alle mogelijke kostenbesparende maatregelen al hebben genomen. 

De keldering van 27 procent van het aantal schadecalculaties in januari is het dieptepunt van de coronapandemie, meldt Solera aan Automotive op basis van de Audatex cijfers. De terugval is is namelijk nog dramatisch lager dan in april en mei vorig jaar toen de pandemie uitbrak. 

“De effecten van de tweede lockdown lijken veel heftiger dan de eerste”, aldus Thomas Hermans, managing director automotive bij Solera. “Wat ook opvalt is dat het aantal calculaties in maar liefst 6 van de 12 maanden met meer dan 20 procent is gedaald.” Over de afgelopen twaalf maanden, vanaf maart 2020 tot en met februari 2021, is het aantal calculaties met 19 procent gedaald, ten opzichte van het 5-jaars gemiddelde pre-corona.

Schrapen

Paul Pijnaker, eigenaar van het gelijknamige ABS Autoherstelbedrijf in Aalsmeer, herkent zich hier in. “In de maanden januari, februari en maart hebben we met forse dalingen te maken van wel 25 procent. De storm van onlangs zorgde nog wel even voor wat schades, maar verder is het behoorlijk schrapen om werk binnen te halen. Het grote verschil met vorig jaar is ook dat we nu helemaal geen werkvoorraad meer hebben.”

Ook bij de 6 UAS Schadebedrijven ging het jaar moeizaam van start, vertelt directeur Erwin Renkema. “December verliep nog redelijk, maar vanaf januari is er weinig werk meer bijgekomen. Bij ons is het aantal calculaties in de eerste twee maanden met zo’n 20 procent teruggelopen, dat is een stevige terugval”, aldus Renkema, die over heel 2020 op een daling van zo’n 10 procent uitkomt. “Het werkaanbod ging soms erg op en neer. Ten tijde van de eerste lockdown kampten we met een daling tot 30 procent, terwijl de markt in de zomer weer aantrok.”

In de planning wordt gedacht in dagen in plaats van weken

Het werkaanbod, zowel in het zakelijke als particuliere segment, is nu in ieder geval dusdanig teruggelopen dat er in de planningen in de werkplaats eerder in dagen, dan in weken wordt gedacht, zoals dat pre-corona het geval was. Wat betreft het gemiddelde schadebedrag, ziet Solera een stijging van 3,4 procent naar 1.416 euro in 2020, tegenover 1.370 in 2019. Dit lijkt in lijn met de stijgende trend die al in 2017 is ingezet, mede door de toenemende voertuigcomplexiteit. Een directe correlatie tussen de ontwikkeling van het gemiddelde schadebedrag en de coronapandemie ziet Solera vooralsnog niet.Het gemiddelde schadebedrag stijgt gestaag door de afgelopen jaren.

Pijnaker en Renkema wijten de harde dalingen vooral ook aan de avondklok die in januari is ingegaan. “Het instellen van de avondklok is echt van grote invloed. Na 9 uur ’s avonds zijn alle auto’s letterlijk stil komen te staan. En weinig tot geen verkeersbewegingen betekent simpelweg geen schade”, zegt Pijnaker. “In de zomermaanden ging het nog aardig, omdat mensen er nog wel voorzichtig op uit gingen en gingen winkelen waardoor er nog parkeerschades waren. Dat is nu helemaal stilgevallen. Zowel in het particuliere, als het zakelijke segment is het werk fors teruggevallen.”

Thuiswerken is de norm geworden, denkt Renkema, die zich dan ook afvraagt of het schadeaanbod na de pandemie nog wel op het ‘oude’ niveau terugkomt. “Het aantal schades zal structureel minder worden, mobiliteit verandert en het aantal verreden kilometer wordt minder, terwijl de schades zelf alleen maar complexer worden”, verwacht hij.

Nieuwe markten

Aan voorspellingen hoe de komende maanden eruit gaan zien, durft niemand zich meer te wagen, maar dat er nog weinig werk te verwachten is zolang de lockdown van kracht is, lijkt evident. Hermans van Solera verwacht dat de schadewereld nog wel een paar zware maanden voor de boeg heeft, voordat de markt weer voorzichtig vanaf het voorjaar zal aantrekken. “Hoe snel we uit het dal klimmen zal grotendeels afhangen van de versoepelingen van de overheidsmaatregelen. Daarnaast zal het waarschijnlijk niemand echt verbazen als het aantal gereden kilometers en daarmee indirect het aantal schades in het post-coronatijdperk kleiner zal zijn dan daarvoor. Hoe graag we ook allemaal weer naar kantoor en klanten willen gaan, gedeeltelijk thuiswerken lijkt voor veel bedrijven en werknemers een blijvertje te worden”, denkt Hermans.

In de tussentijd is het zaak de maanden zo goed mogelijk door te komen en te overleven of nieuwe markten aanboren. Andersoortig spuitwerken binnenhalen bijvoorbeeld, behalve auto’s, gaat het dan bijvoorbeeld om keukens. Pijnaker is versneld begonnen met het camper- en caravanherstel. “Dat waren we al langer van plan, maar nu is het moment om daar mee te starten. We hebben geïnvesteerd in kennis en opleidingen en gaan waarschijnlijk ook een grotere spuitcabine aanschaffen. Juist de mix aan opdrachtgevers en afwijken van je corebusiness zorgt ervoor dat we de coronatijden aardig doorkomen.”

solera.png

De impact van de coronacrisis afgezet tegen het 5-jarig gemiddelde. (Bron: Solera)

Disclaimer: deze gegevens betreffen nadrukkelijk gemiddelden, de cijfers zijn niet gesegmenteerd en daarmee gebaseerd op alle calculaties in de markt gemaakt voor alle aanbieders en door alle herstellers en ketens. Wanneer er per segment (b.v. verzekeraar lease, keten, leeftijd auto, merk etc.) naar deze cijfers gekeken wordt kunnen er logischerwijs andere beelden ontstaan. 

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.