Schadecalculaties in 2021 op dieptepunt, herstel ingezet

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
De schadebranche had vorig jaar fors te leiden onder de pandemie en lockdowns. (Foto: Shutterstock)

Voor de schadebranche is 2022 begonnen met de wind in de rug, mede door opheffing van de maatregelen én door flinke stormen in februari waardoor de volumes weer aantrokken. Dat meldt Solera, op basis van de schadecalculaties in Audatex, aan Automotive. Over 2021 is het totale aantal Audatex calculaties uitgekomen op 840.500; dat zijn er ruim 50 duizend minder (-6%) dan in 2020, aldus Solera en is het laagste aantal in decennia.

Vrijwel het gehele jaar had de schadeherstelmarkt te maken met een lager schadeaanbod door de aanhoudende covid pandemie en lockdowns. Ten opzichte van het niet-covid jaar 2019 kwam het aanbod 18 procent lager. Toch denkt Solera dat het einde in zicht is en dat de cijfers over 2022 er hoopvoller en beter uitzien.

Zo ligt het volume in Q1 2021 alweer ruim 7 procent boven dat van Q4 2020.

Stijgend schadebedrag

Toch verwacht Solera niet dat de markt zich weer zal herstellen naar pre-covid volumes. “Thuiswerken of een hybridevorm daarvan lijkt de norm te zijn geworden voor veel bedrijven. Daarnaast kunnen de gestegen brandstofprijzen ook zorgen voor een rem op het aantal te rijden kilometers”, aldus Thomas Hermans, managing director automotive Solera.

Het gemiddelde schadebedrag steeg vorig jaar met 8 procent naar 1.785 euro, in vergelijking met 2020. Ruim de helft van die stijging werd veroorzaakt door de post onderdelen (+51%), maar daarnaast stegen ook de posten arbeidskosten (+26%) en spuiterij (+22%).

Het gemiddelde schadebedrag loopt al langer tijd op. De verwachting is dat het gemiddelde schadebedrag dit jaar verder zal stijgen; nieuwe auto’s worden steeds complexer en wereldwijd heeft de markt te maken met stijgende grondstof- en energieprijzen. 

 tabel 1solera automotive 020322 00278

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.

Schadecalculaties in 2021 op dieptepunt, herstel ingezet | Automotive Online

Schadecalculaties in 2021 op dieptepunt, herstel ingezet

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
De schadebranche had vorig jaar fors te leiden onder de pandemie en lockdowns. (Foto: Shutterstock)

Voor de schadebranche is 2022 begonnen met de wind in de rug, mede door opheffing van de maatregelen én door flinke stormen in februari waardoor de volumes weer aantrokken. Dat meldt Solera, op basis van de schadecalculaties in Audatex, aan Automotive. Over 2021 is het totale aantal Audatex calculaties uitgekomen op 840.500; dat zijn er ruim 50 duizend minder (-6%) dan in 2020, aldus Solera en is het laagste aantal in decennia.

Vrijwel het gehele jaar had de schadeherstelmarkt te maken met een lager schadeaanbod door de aanhoudende covid pandemie en lockdowns. Ten opzichte van het niet-covid jaar 2019 kwam het aanbod 18 procent lager. Toch denkt Solera dat het einde in zicht is en dat de cijfers over 2022 er hoopvoller en beter uitzien.

Zo ligt het volume in Q1 2021 alweer ruim 7 procent boven dat van Q4 2020.

Stijgend schadebedrag

Toch verwacht Solera niet dat de markt zich weer zal herstellen naar pre-covid volumes. “Thuiswerken of een hybridevorm daarvan lijkt de norm te zijn geworden voor veel bedrijven. Daarnaast kunnen de gestegen brandstofprijzen ook zorgen voor een rem op het aantal te rijden kilometers”, aldus Thomas Hermans, managing director automotive Solera.

Het gemiddelde schadebedrag steeg vorig jaar met 8 procent naar 1.785 euro, in vergelijking met 2020. Ruim de helft van die stijging werd veroorzaakt door de post onderdelen (+51%), maar daarnaast stegen ook de posten arbeidskosten (+26%) en spuiterij (+22%).

Het gemiddelde schadebedrag loopt al langer tijd op. De verwachting is dat het gemiddelde schadebedrag dit jaar verder zal stijgen; nieuwe auto’s worden steeds complexer en wereldwijd heeft de markt te maken met stijgende grondstof- en energieprijzen. 

 tabel 1solera automotive 020322 00278

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.