Prinsjesdag 2021: Ook VNA teleurgesteld over verhoging bijtelling

Prinsjesdag • Na RAI Vereniging en Bovag stelt ook leasebranchevereniging VNA dat de vergroening van het Nederlandse wagenpark onvoldoende wordt gestimuleerd in het nieuwe Belastingplan 2022.
Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
De VNA is tegen het verhogen van de bijtelling op nieuwe elektrische personenauto's. (Foto: Shutterstock)

Branchevereniging VNA is teleurgesteld dat op 1 januari 2022 de bijtelling op EV’s naar 16 procent gaat en de kortingsgrens wordt verlaagd van 40 duizend naar 35 duizend euro. VNA had samen met andere mobiliteitspartijen voorgesteld om de bijtelling voor EV’s op 12 procent te houden, om te voorkomen dat de elektrificatie van het wagenpark te veel wordt geremd. Volgens de branchevereniging moet er in de komende jaren tot 2030 ook via de zakelijke markt een basis gelegd worden voor een doorstroom van EV’s richting de occasionmarkt. Het merendeel van de nieuwe elektrische auto’s is leaseauto’s. “Het is een misvatting te denken dat de vergroening van het Nederlandse wagenpark lukt zonder fiscale stimulering”, stelt Renate Hemerik, voorzitter van de VNA. “Het extra geld gaat nu vooral op aan dekking van de autonome groei. Dat noemen we een sigaar uit eigen doos.”

De aanschafssubsidie voor nieuwe elektrische personenauto’s en bestelwagen is volgens de VNA een goede eerste stap. Zo wordt in 2022 600 miljoen euro extra beschikbaar gesteld voor de aankoop van elektrische personenauto’s en bestellers. Maar het beschikbare bedrag per personenauto is verlaagd van 4.000 naar 3.350 euro. De jaarschotten blijven volgens de branchevereniging behouden.

Voorstel Belastingplan 2022:

vna bijtelling vna2021

(Bron: VNA)

Het marktaandeel van EV’s in het Nederlandse wagenpark is nog gering ten opzichte van de brandstofmotor, becijfert de VNA. Momenteel is ruim 2 procent van het wagenpark volledig elektrisch.

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.

Prinsjesdag 2021: Ook VNA teleurgesteld over verhoging bijtelling | Automotive Online

Prinsjesdag 2021: Ook VNA teleurgesteld over verhoging bijtelling

Prinsjesdag • Na RAI Vereniging en Bovag stelt ook leasebranchevereniging VNA dat de vergroening van het Nederlandse wagenpark onvoldoende wordt gestimuleerd in het nieuwe Belastingplan 2022.
Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
De VNA is tegen het verhogen van de bijtelling op nieuwe elektrische personenauto's. (Foto: Shutterstock)

Branchevereniging VNA is teleurgesteld dat op 1 januari 2022 de bijtelling op EV’s naar 16 procent gaat en de kortingsgrens wordt verlaagd van 40 duizend naar 35 duizend euro. VNA had samen met andere mobiliteitspartijen voorgesteld om de bijtelling voor EV’s op 12 procent te houden, om te voorkomen dat de elektrificatie van het wagenpark te veel wordt geremd. Volgens de branchevereniging moet er in de komende jaren tot 2030 ook via de zakelijke markt een basis gelegd worden voor een doorstroom van EV’s richting de occasionmarkt. Het merendeel van de nieuwe elektrische auto’s is leaseauto’s. “Het is een misvatting te denken dat de vergroening van het Nederlandse wagenpark lukt zonder fiscale stimulering”, stelt Renate Hemerik, voorzitter van de VNA. “Het extra geld gaat nu vooral op aan dekking van de autonome groei. Dat noemen we een sigaar uit eigen doos.”

De aanschafssubsidie voor nieuwe elektrische personenauto’s en bestelwagen is volgens de VNA een goede eerste stap. Zo wordt in 2022 600 miljoen euro extra beschikbaar gesteld voor de aankoop van elektrische personenauto’s en bestellers. Maar het beschikbare bedrag per personenauto is verlaagd van 4.000 naar 3.350 euro. De jaarschotten blijven volgens de branchevereniging behouden.

Voorstel Belastingplan 2022:

vna bijtelling vna2021

(Bron: VNA)

Het marktaandeel van EV’s in het Nederlandse wagenpark is nog gering ten opzichte van de brandstofmotor, becijfert de VNA. Momenteel is ruim 2 procent van het wagenpark volledig elektrisch.

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.