VNA: Jong gebruikte auto’s steeds populairder in de lease

VNA • Omdat het aantal nieuwe personen- en bestelwagens schaars is.
Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:

Het Nederlandse leasepark is vorig jaar met 4,2 procent gegroeid, zo meldt de Vereniging Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA) vandaag in zijn jaarbericht over 2022.

De vraag naar leasevoertuigen neemt toe terwijl het aantal personen- en bestelauto’s schaars is. Om aan de vraag te kunnen voldoen zetten leasemaatschappijen daarom steeds vaker jong gebruikte auto’s in, constateert de VNA. Een trend die ook dit jaar zal doorzetten, denkt de vereniging.

Het totale Nederlandse autoleasepark kwam uit op 1.256.000 voertuigen: 50.700 meer dan eind 2021. De groei ligt verspreid over alle segmenten, zowel bij zakelijke als particuliere personen- en bestelauto’s. Het aantal zakelijke lease personenauto’s groeide naar 784.500: 4,4 procent meer dan het jaar daarvoor. De VNA uit wel zijn zorgen over het aandeel nieuwe volledig elektrische, zakelijke leaseauto’s: die liep namelijk terug 25 procent (was 27% in 2021).

Twijfel

“De economische bedrijvigheid en dus het autoverkeer is weer toegenomen. Dat maakt het belang nog groter dat er meer kilometers uitstootvrij worden afgelegd”, aldus Renate Hemerik, voorzitter VNA. “We zien echter dat de instroom van nieuwe nul-emissie auto’s in de zakelijke autoleasemarkt stagneert. De overheid bouwt de stimulering van uitstootvrije auto’s te snel af. De combinatie van hoge aanschafkosten en het wegvallen van voordelen zoals MRB en bijtelling is ongunstig. Het zorgt ervoor dat zakelijke rijders toch weer twijfelen over de overstap naar elektrisch.”

E-bestelwagens

Het aantal leasebestelwagens nam toe met 4,4 procent tot ruim 232 duizend. Lease wordt belangrijker in deze markt nu elektrificatie van bestelwagens vorm krijgt, aldus VNA.

Voor private lease is de situatie ‘uitdagend’: de forse inflatie zet de uitgaven onder druk en het krappe auto-aanbod helpt niet mee. Overigens groeide het privéleasepark met 3,5 procent naar ruim 239 duizend stuks, mede dankzij de private lease van occasions, waarbij vooral de opmars van EV’s belangrijk is. Volgens Hemerik is dit “een hele belangrijke verduurzaming van het wagenpark. Het stelt particulieren in staat om makkelijker toegang te krijgen tot elektrisch rijden. In de toekomst verwachten we dat ook jonge gebruikte EV’s op deze wijze vaker doorstromen richting particulieren”, aldus Hemerik die zich wel zorgen maakt over de komende jaren als ook bij particulieren de stimulering lager wordt en stopt in 2025.

Fiets in de lift

Het gaat goed met de leasefiets: eind 2022 telde het leasefietspark ruim 53 duizend fietsen (in 2021 ging het nog om 23 duizend fietsen), zoals zakelijk als private lease. Ongeveer de helft van de VNA-leden biedt fietslease aan, naast autolease.

Bestel nu de Leasemaatschappij Top 60.

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.

VNA: Jong gebruikte auto’s steeds populairder in de lease | Automotive Online

VNA: Jong gebruikte auto’s steeds populairder in de lease

VNA • Omdat het aantal nieuwe personen- en bestelwagens schaars is.
Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:

Het Nederlandse leasepark is vorig jaar met 4,2 procent gegroeid, zo meldt de Vereniging Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA) vandaag in zijn jaarbericht over 2022.

De vraag naar leasevoertuigen neemt toe terwijl het aantal personen- en bestelauto’s schaars is. Om aan de vraag te kunnen voldoen zetten leasemaatschappijen daarom steeds vaker jong gebruikte auto’s in, constateert de VNA. Een trend die ook dit jaar zal doorzetten, denkt de vereniging.

Het totale Nederlandse autoleasepark kwam uit op 1.256.000 voertuigen: 50.700 meer dan eind 2021. De groei ligt verspreid over alle segmenten, zowel bij zakelijke als particuliere personen- en bestelauto’s. Het aantal zakelijke lease personenauto’s groeide naar 784.500: 4,4 procent meer dan het jaar daarvoor. De VNA uit wel zijn zorgen over het aandeel nieuwe volledig elektrische, zakelijke leaseauto’s: die liep namelijk terug 25 procent (was 27% in 2021).

Twijfel

“De economische bedrijvigheid en dus het autoverkeer is weer toegenomen. Dat maakt het belang nog groter dat er meer kilometers uitstootvrij worden afgelegd”, aldus Renate Hemerik, voorzitter VNA. “We zien echter dat de instroom van nieuwe nul-emissie auto’s in de zakelijke autoleasemarkt stagneert. De overheid bouwt de stimulering van uitstootvrije auto’s te snel af. De combinatie van hoge aanschafkosten en het wegvallen van voordelen zoals MRB en bijtelling is ongunstig. Het zorgt ervoor dat zakelijke rijders toch weer twijfelen over de overstap naar elektrisch.”

E-bestelwagens

Het aantal leasebestelwagens nam toe met 4,4 procent tot ruim 232 duizend. Lease wordt belangrijker in deze markt nu elektrificatie van bestelwagens vorm krijgt, aldus VNA.

Voor private lease is de situatie ‘uitdagend’: de forse inflatie zet de uitgaven onder druk en het krappe auto-aanbod helpt niet mee. Overigens groeide het privéleasepark met 3,5 procent naar ruim 239 duizend stuks, mede dankzij de private lease van occasions, waarbij vooral de opmars van EV’s belangrijk is. Volgens Hemerik is dit “een hele belangrijke verduurzaming van het wagenpark. Het stelt particulieren in staat om makkelijker toegang te krijgen tot elektrisch rijden. In de toekomst verwachten we dat ook jonge gebruikte EV’s op deze wijze vaker doorstromen richting particulieren”, aldus Hemerik die zich wel zorgen maakt over de komende jaren als ook bij particulieren de stimulering lager wordt en stopt in 2025.

Fiets in de lift

Het gaat goed met de leasefiets: eind 2022 telde het leasefietspark ruim 53 duizend fietsen (in 2021 ging het nog om 23 duizend fietsen), zoals zakelijk als private lease. Ongeveer de helft van de VNA-leden biedt fietslease aan, naast autolease.

Bestel nu de Leasemaatschappij Top 60.

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.