VNA onderzoek: EV te duur voor leaserijder, bedrijven gaan door met elektrificatie

Elektrificatie • De hoge prijs van elektrische auto’s en de hogere bijtelling worden door leaserijders als belangrijkste reden aangevoerd om niet voor elektrisch te kiezen.
Michael van Wijngaarden Michael van Wijngaarden
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock)

Bijna driekwart van de leaserijders overweegt bij een volgende auto voor een hybride te kiezen, of zelfs voor een gewone benzine- of dieselauto. Dit blijkt uit onderzoek van de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA). Tegelijkertijd meldt energiebedrijf Vattenfall dat driekwart van de Nederlandse bedrijven met een eigen wagenpark van plan is om binnen drie jaar volledig over te stappen op elektrische voertuigen.

Prijs en bijtelling

De hoge prijs van elektrische auto’s en de hogere bijtelling worden door leaserijders als belangrijkste reden aangevoerd om niet voor elektrisch te kiezen. Zo lag de gemiddelde aanschafprijs van volledig elektrische auto’s in 2022 volgens data van RDC op ruim 53 duizend euro tegenover bijna 40 duizend euro voor niet-EV’s. Dit betekent hogere leasetarieven en voor zakelijke rijders ook een hogere bijtelling voor het privégebruik. Ook andere stimuleringsmaatregelen door de overheid, zoals de vrijstelling van motorrijtuigenbelasting, vervallen na 2025.

Het inkomen van leaserijders speelt een belangrijke rol in de keuze voor elektrisch, meldt de VNA. Lagere en gemiddelde gezinsinkomens kiezen bij hun volgende auto minder snel voor volledig elektrisch dan hogere inkomens. Slechts 6 procent van de leaserijders met een inkomen tot 30 duizend euro kiest bij een volgende auto voor elektrisch. Bij een inkomen tot 50 duizend euro is dat 16 procent. Bij de hoogste inkomensgroep (> 100 duizend euro) ligt het percentage op 40 procent.

Binnen drie jaar

Bedrijven met een eigen wagenpark willen volgens Europees onderzoek van Vattenfall overigens wel massaal de overstap maken naar elektrisch vervoer voor hun werknemers. 84 procent van de Nederlandse bedrijven zou hier (zeer) voor openstaan. Driekwart van de Nederlandse bedrijven met een eigen wagenpark zou zelfs van plan zijn om binnen drie jaar volledig over te stappen op elektrische voertuigen.

Wel geeft 58 procent aan dat de aankoopbeslissing gemakkelijker wordt wanneer er meer inzicht is in de kostenbesparingen ten opzichte van auto’s met verbrandingsmotoren. Voor 48 procent zou een overzicht van de CO2-besparing ten opzichte van verbrandingsmotoren relevant zijn voor de beslissing, en 38 procent zou hier meer expertise over willen hebben in het eigen bedrijf.

Geplaatst in rubriek:
Michael van Wijngaarden
Michael van Wijngaarden

Sinds 2019 in dienst bij ProMedia, schrijft voor de titels Automotive en Fleet & Mobility. Tevens juryvoorzitter voor de verkiezingen van Occasion, Zakenauto en Bestelauto van het Jaar. Trekt er graag op uit in zijn als camper omgebouwde Ford Transit.  

VNA onderzoek: EV te duur voor leaserijder, bedrijven gaan door met elektrificatie | Automotive Online

VNA onderzoek: EV te duur voor leaserijder, bedrijven gaan door met elektrificatie

Elektrificatie • De hoge prijs van elektrische auto’s en de hogere bijtelling worden door leaserijders als belangrijkste reden aangevoerd om niet voor elektrisch te kiezen.
Michael van Wijngaarden Michael van Wijngaarden
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock)

Bijna driekwart van de leaserijders overweegt bij een volgende auto voor een hybride te kiezen, of zelfs voor een gewone benzine- of dieselauto. Dit blijkt uit onderzoek van de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA). Tegelijkertijd meldt energiebedrijf Vattenfall dat driekwart van de Nederlandse bedrijven met een eigen wagenpark van plan is om binnen drie jaar volledig over te stappen op elektrische voertuigen.

Prijs en bijtelling

De hoge prijs van elektrische auto’s en de hogere bijtelling worden door leaserijders als belangrijkste reden aangevoerd om niet voor elektrisch te kiezen. Zo lag de gemiddelde aanschafprijs van volledig elektrische auto’s in 2022 volgens data van RDC op ruim 53 duizend euro tegenover bijna 40 duizend euro voor niet-EV’s. Dit betekent hogere leasetarieven en voor zakelijke rijders ook een hogere bijtelling voor het privégebruik. Ook andere stimuleringsmaatregelen door de overheid, zoals de vrijstelling van motorrijtuigenbelasting, vervallen na 2025.

Het inkomen van leaserijders speelt een belangrijke rol in de keuze voor elektrisch, meldt de VNA. Lagere en gemiddelde gezinsinkomens kiezen bij hun volgende auto minder snel voor volledig elektrisch dan hogere inkomens. Slechts 6 procent van de leaserijders met een inkomen tot 30 duizend euro kiest bij een volgende auto voor elektrisch. Bij een inkomen tot 50 duizend euro is dat 16 procent. Bij de hoogste inkomensgroep (> 100 duizend euro) ligt het percentage op 40 procent.

Binnen drie jaar

Bedrijven met een eigen wagenpark willen volgens Europees onderzoek van Vattenfall overigens wel massaal de overstap maken naar elektrisch vervoer voor hun werknemers. 84 procent van de Nederlandse bedrijven zou hier (zeer) voor openstaan. Driekwart van de Nederlandse bedrijven met een eigen wagenpark zou zelfs van plan zijn om binnen drie jaar volledig over te stappen op elektrische voertuigen.

Wel geeft 58 procent aan dat de aankoopbeslissing gemakkelijker wordt wanneer er meer inzicht is in de kostenbesparingen ten opzichte van auto’s met verbrandingsmotoren. Voor 48 procent zou een overzicht van de CO2-besparing ten opzichte van verbrandingsmotoren relevant zijn voor de beslissing, en 38 procent zou hier meer expertise over willen hebben in het eigen bedrijf.

Geplaatst in rubriek:
Michael van Wijngaarden
Michael van Wijngaarden

Sinds 2019 in dienst bij ProMedia, schrijft voor de titels Automotive en Fleet & Mobility. Tevens juryvoorzitter voor de verkiezingen van Occasion, Zakenauto en Bestelauto van het Jaar. Trekt er graag op uit in zijn als camper omgebouwde Ford Transit.