Autobranche na Prinsjesdag: ‘Autorijden wordt onbetaalbaar’

Bovag • Bovag ziet de kabinetsplannen als ‘gemiste kans’.
Sander Van Vliet Sander Van Vliet
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock)

Autorijden wordt onbetaalbaar, dat concluderen brancheverenigingen Bovag en RAI Vereniging na de presentatie van de Prinsjesdagplannen.

Volgens Bovag is ‘het ontbreken van een MRB-gewichtscorrectie en het verhogen van de BPM voor elektrische auto’s vanaf 2025 een gemiste kans die het kabinet zich, met het oog op onze gezamenlijke klimaatdoelen, niet kan permitteren’. Vanaf 2026 zal een EV met de huidige plannen in de motorrijtuigenbelasting (MRB) 60 procent duurder zijn per maand dan een benzinevariant. ‘Dit is desastreus voor het draagvlak voor de transitie naar duurzame mobiliteit. En voor de noodzakelijke snelle ontwikkeling van een tweedehandsmarkt voor elektrische auto’s’.

Het kabinet trekt wel 528 miljoen euro uit om de aanschaf van gebruikte EV’s te stimuleren. RAI Vereniging stelt dat deze subsidie niet effectief is, zonder dat de aanschaf van nieuwe EV’s wordt gestimuleerd. “Om een volwassen aanbod tweedehands elektrische auto’s te creëren is juist de komende jaren stimulering van nieuwe elektrische auto’s noodzakelijk, zegt Frits van Bruggen, voorzitter van de RAI Vereniging. Ook Bovag vindt dat een subsidie voor enkel gebruikte EV’s onvoldoende is.

Accijnskorting

Niet alleen het rijden in een EV wordt duurder door het wegvallen van de MRB-gewichtscorrectie, ook de accijnskortingen aan de pomp verdwijnen. De brandstof stijgt om die reden per 1 januari met 21 eurocent. ‘Het kabinet zou er verstandig aan doen om deze korting te verlengen zodat mobiliteit ook op de korte termijn betaalbaar blijft’, stelt Bovag. In de Tweede Kamer lijkt een meerderheid de accijnskorting te willen behouden. De VVD wil de accijnskorting financieren uit het zogeheten ‘groeifonds’, dat is bedoeld om innovatieve projecten te subsidiëren.

RAI Vereniging vraagt om een permanente accijnsverlaging op ‘schonere hernieuwbare brandstoffen, zoals synthetische benzine’. “Hierdoor gaan de kosten voor deze brandstoffen omlaag, stimuleer je het gebruik en wordt meer CO2 bespaard”, zegt Van Bruggen. “Ook het verder verhogen van het bijmengplafond van hernieuwbare brandstoffen gaat veel uitstoot schelen.”

Bestelwagens

RAI Vereniging pleit ook voor het behouden van de belastingvrijstelling op nieuwe fossiele bestelwagens per 2025. ‘Een bestelwagen is voor ondernemers een noodzakelijk gereedschap, iets waar geen luxe belasting op geheven moet worden. Een BPM-heffing op bestelwagens leidt bovendien tot extra import van tweedehands bestelwagens met een negatief gevolg voor de CO2-uitstoot.’

‘Goed nieuws’

Op BPM-gebied is er volgens Bovag wel goed nieuws. In de Prinsjesdagplannen staat het voorstel om de proceskostenvergoedingen voortaan uit te keren aan autobedrijven in plaats van aan taxateurs. De brancheorganisatie zag het uitkeren van vergoedingen aan taxateurs als ‘perverse prikkel’ dat een verdienmodel voor taxatie-bedrijven werd. Recent kenden enkele lagere rechtbanken geen proceskostenvergoeding meer toe aan no cure, no pay-bedrijven, ondanks dat ze in de betreffende zaken wel (deels) in het gelijk werden gesteld.

Geplaatst in rubriek:
Sander Van Vliet
Sander Van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.

Reacties

  • Bolsenbroek

    Beste Sander,

    Als je nu eens een keer een ’taxateur’ of een NCNP bureau/rechtshulpverlener bevraagt voordat je regelrechte nonsens overneemt van de BOVAG over proceskostenvergoeding (professionele journalistiek/hoor-wederhoor/onderzoek feitelijkheden) dan dwaal je als ‘vakblad’ minder af richting flutpers. Je informatie is daarmee gewoon onbetrouwbaar en onjuist en je verlaagt je niveau zo enorm.

    ‘Taxateurs’ hebben nog NOOIT proceskostenvergoeding getoucheerd. Een No-Cure-No-Pay bedrijf als bedoeld is een rechtshulpverlener. Er zijn énkelingen in de BPM en WOZ bezwaarwereld die het hebben ‘verziekt’ (maar ook dat is soms te nuanceren) waardoor ook de NCNP bedrijven met goede inborst nu dreigen te worden benadeeld met dit uiterst ondoordachte wetsvoorstel (het is er nog niet door!).
    NCNP is een zeer functioneel middel voor rechtszekerheid in geval van bpm-naheffingen die onrechtvaardig of onrechtmatig zijn. Autobedrijven zullen de PKV dan wellicht nu zelf ontvangen (mits de NCNP gemachtigde daarom verzoek) want als ze zélf een procedure voeren krijgen en kregen ze al niets. Het gaat nu ook nog eens terug (voorstel) naar 10% van wat het was. Een rechthulpverlener (ik heb daarvoor twee juristen in een aparte vennootschap) zal nu ‘uurtje-factuurtje’ gaan werken als z’n professionele hulp wenselijk is. Is dat dan ‘goed nieuws’??? Het is regelrechte uitholling van het rechtszekerheidsbeginsel. Het gaat een DRAMA worden
    voor de rechtspraak, de politiek en de branche!

Autobranche na Prinsjesdag: ‘Autorijden wordt onbetaalbaar’ | Automotive Online

Autobranche na Prinsjesdag: ‘Autorijden wordt onbetaalbaar’

Bovag • Bovag ziet de kabinetsplannen als ‘gemiste kans’.
Sander Van Vliet Sander Van Vliet
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock)

Autorijden wordt onbetaalbaar, dat concluderen brancheverenigingen Bovag en RAI Vereniging na de presentatie van de Prinsjesdagplannen.

Volgens Bovag is ‘het ontbreken van een MRB-gewichtscorrectie en het verhogen van de BPM voor elektrische auto’s vanaf 2025 een gemiste kans die het kabinet zich, met het oog op onze gezamenlijke klimaatdoelen, niet kan permitteren’. Vanaf 2026 zal een EV met de huidige plannen in de motorrijtuigenbelasting (MRB) 60 procent duurder zijn per maand dan een benzinevariant. ‘Dit is desastreus voor het draagvlak voor de transitie naar duurzame mobiliteit. En voor de noodzakelijke snelle ontwikkeling van een tweedehandsmarkt voor elektrische auto’s’.

Het kabinet trekt wel 528 miljoen euro uit om de aanschaf van gebruikte EV’s te stimuleren. RAI Vereniging stelt dat deze subsidie niet effectief is, zonder dat de aanschaf van nieuwe EV’s wordt gestimuleerd. “Om een volwassen aanbod tweedehands elektrische auto’s te creëren is juist de komende jaren stimulering van nieuwe elektrische auto’s noodzakelijk, zegt Frits van Bruggen, voorzitter van de RAI Vereniging. Ook Bovag vindt dat een subsidie voor enkel gebruikte EV’s onvoldoende is.

Accijnskorting

Niet alleen het rijden in een EV wordt duurder door het wegvallen van de MRB-gewichtscorrectie, ook de accijnskortingen aan de pomp verdwijnen. De brandstof stijgt om die reden per 1 januari met 21 eurocent. ‘Het kabinet zou er verstandig aan doen om deze korting te verlengen zodat mobiliteit ook op de korte termijn betaalbaar blijft’, stelt Bovag. In de Tweede Kamer lijkt een meerderheid de accijnskorting te willen behouden. De VVD wil de accijnskorting financieren uit het zogeheten ‘groeifonds’, dat is bedoeld om innovatieve projecten te subsidiëren.

RAI Vereniging vraagt om een permanente accijnsverlaging op ‘schonere hernieuwbare brandstoffen, zoals synthetische benzine’. “Hierdoor gaan de kosten voor deze brandstoffen omlaag, stimuleer je het gebruik en wordt meer CO2 bespaard”, zegt Van Bruggen. “Ook het verder verhogen van het bijmengplafond van hernieuwbare brandstoffen gaat veel uitstoot schelen.”

Bestelwagens

RAI Vereniging pleit ook voor het behouden van de belastingvrijstelling op nieuwe fossiele bestelwagens per 2025. ‘Een bestelwagen is voor ondernemers een noodzakelijk gereedschap, iets waar geen luxe belasting op geheven moet worden. Een BPM-heffing op bestelwagens leidt bovendien tot extra import van tweedehands bestelwagens met een negatief gevolg voor de CO2-uitstoot.’

‘Goed nieuws’

Op BPM-gebied is er volgens Bovag wel goed nieuws. In de Prinsjesdagplannen staat het voorstel om de proceskostenvergoedingen voortaan uit te keren aan autobedrijven in plaats van aan taxateurs. De brancheorganisatie zag het uitkeren van vergoedingen aan taxateurs als ‘perverse prikkel’ dat een verdienmodel voor taxatie-bedrijven werd. Recent kenden enkele lagere rechtbanken geen proceskostenvergoeding meer toe aan no cure, no pay-bedrijven, ondanks dat ze in de betreffende zaken wel (deels) in het gelijk werden gesteld.

Geplaatst in rubriek:
Sander Van Vliet
Sander Van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.

Reacties

  • Bolsenbroek

    Beste Sander,

    Als je nu eens een keer een ’taxateur’ of een NCNP bureau/rechtshulpverlener bevraagt voordat je regelrechte nonsens overneemt van de BOVAG over proceskostenvergoeding (professionele journalistiek/hoor-wederhoor/onderzoek feitelijkheden) dan dwaal je als ‘vakblad’ minder af richting flutpers. Je informatie is daarmee gewoon onbetrouwbaar en onjuist en je verlaagt je niveau zo enorm.

    ‘Taxateurs’ hebben nog NOOIT proceskostenvergoeding getoucheerd. Een No-Cure-No-Pay bedrijf als bedoeld is een rechtshulpverlener. Er zijn énkelingen in de BPM en WOZ bezwaarwereld die het hebben ‘verziekt’ (maar ook dat is soms te nuanceren) waardoor ook de NCNP bedrijven met goede inborst nu dreigen te worden benadeeld met dit uiterst ondoordachte wetsvoorstel (het is er nog niet door!).
    NCNP is een zeer functioneel middel voor rechtszekerheid in geval van bpm-naheffingen die onrechtvaardig of onrechtmatig zijn. Autobedrijven zullen de PKV dan wellicht nu zelf ontvangen (mits de NCNP gemachtigde daarom verzoek) want als ze zélf een procedure voeren krijgen en kregen ze al niets. Het gaat nu ook nog eens terug (voorstel) naar 10% van wat het was. Een rechthulpverlener (ik heb daarvoor twee juristen in een aparte vennootschap) zal nu ‘uurtje-factuurtje’ gaan werken als z’n professionele hulp wenselijk is. Is dat dan ‘goed nieuws’??? Het is regelrechte uitholling van het rechtszekerheidsbeginsel. Het gaat een DRAMA worden
    voor de rechtspraak, de politiek en de branche!