Autoleasepark groeit in half jaar tijd met bijna 3 procent

Lease • Bij de VNA leven er, ondanks de toename van het aandeel elektrische auto’s, zorgen over de verdere verduurzaming van het Nederlandse wagenpark.
Kim Andriessen Kim Andriessen
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock)

Het Nederlandse autoleasepark groeide in de eerste helft van 2023 met 2,9 procent ten opzichte van eind 2022, zo blijkt uit cijfers van de VNA, de branchevereniging van leasebedrijven. Daarmee kwam het aantal voertuigen in het leasepark eind juni op bijna 1,3 miljoen.

De sterke arbeidsmarkt zorgt, ondanks een dalende economie, voor meer vraag vanuit de zakelijke markt, zo stelt de VNA. Ook de toename in productie en uitlevering van auto’s droeg volgens de branchevereniging bij aan de groei. Het park zakelijke lease personenauto’s groeide van eind 2022 tot eind juni 2023 met 3,8 procent. Dat betekent een plus van ruim 30 duizend auto’s (van 784.500 naar 814.600).

Ook de particuliere leasemarkt groeide, zij het in mindere mate (een stijging van 1,6 procent). Dat komt volgens de VNA omdat private lease, in vergelijking met de zakelijke markt, gevoeliger is voor economische factoren als de stijgende rente en de afnemende groei in consumentenbestedingen. Het private leasepark bestond eind juni uit bijna 243 duizend personenauto’s.

Elektrisch

De toename in productie en levering van voertuigen stuwt het aandeel elektrisch. Uit cijfers van RDC blijkt dat in de eerste helft van 2023 één op iedere drie nieuwe lease-personenauto’s een EV was. Die instroom zorgt ervoor dat nu bijna een kwart van alle leaseauto’s in Nederland volledig elektrisch is.

Bij de VNA leven er, ondanks deze toename, zorgen over de verdere verduurzaming van het Nederlandse wagenpark. De branchevereniging benadrukt dat veel afgeleverde elektrische auto’s begin 2022 of soms zelfs al in 2021 zijn besteld en daarom meer over het verleden zeggen dan over de huidige markt. VNA-voorzitter Renate Hemerik legt uit: “Het huidige hoge aandeel elektrisch biedt geen garantie voor de toekomst. Onze leden zien bedrijven en leaserijders nu al in toenemende mate twijfelen omtrent de keuze voor een EV. Een volgend kabinet moet flink doorpakken om de uitstoot van het volledige Nederlandse wagenpark terug te dringen. Na 2025 vervalt bijna alle stimulering voor elektrische auto’s. Daarmee dreigt een daling in het aandeel elektrisch in plaats van verdere groei.”

Leasefietsen

Naast auto’s bieden steeds meer leasemaatschappijen leasefietsen aan. Het totale fietsenpark van de VNA leden telde eind eerste helft 2023 ruim 61.000 fietsen. Hemerik: “We zijn als autoleasebranche blij met deze groei. Als we willen voorkomen dat het Nederlandse wegennet vastloopt, moeten we modaliteiten zoals de fiets meer benutten. Wij hopen dat een nieuw kabinet fietsregelingen kan verbeteren door fiscale drempels weg te nemen.”

Autoleasepark groeit in half jaar tijd met bijna 3 procent | Automotive Online

Autoleasepark groeit in half jaar tijd met bijna 3 procent

Lease • Bij de VNA leven er, ondanks de toename van het aandeel elektrische auto’s, zorgen over de verdere verduurzaming van het Nederlandse wagenpark.
Kim Andriessen Kim Andriessen
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock)

Het Nederlandse autoleasepark groeide in de eerste helft van 2023 met 2,9 procent ten opzichte van eind 2022, zo blijkt uit cijfers van de VNA, de branchevereniging van leasebedrijven. Daarmee kwam het aantal voertuigen in het leasepark eind juni op bijna 1,3 miljoen.

De sterke arbeidsmarkt zorgt, ondanks een dalende economie, voor meer vraag vanuit de zakelijke markt, zo stelt de VNA. Ook de toename in productie en uitlevering van auto’s droeg volgens de branchevereniging bij aan de groei. Het park zakelijke lease personenauto’s groeide van eind 2022 tot eind juni 2023 met 3,8 procent. Dat betekent een plus van ruim 30 duizend auto’s (van 784.500 naar 814.600).

Ook de particuliere leasemarkt groeide, zij het in mindere mate (een stijging van 1,6 procent). Dat komt volgens de VNA omdat private lease, in vergelijking met de zakelijke markt, gevoeliger is voor economische factoren als de stijgende rente en de afnemende groei in consumentenbestedingen. Het private leasepark bestond eind juni uit bijna 243 duizend personenauto’s.

Elektrisch

De toename in productie en levering van voertuigen stuwt het aandeel elektrisch. Uit cijfers van RDC blijkt dat in de eerste helft van 2023 één op iedere drie nieuwe lease-personenauto’s een EV was. Die instroom zorgt ervoor dat nu bijna een kwart van alle leaseauto’s in Nederland volledig elektrisch is.

Bij de VNA leven er, ondanks deze toename, zorgen over de verdere verduurzaming van het Nederlandse wagenpark. De branchevereniging benadrukt dat veel afgeleverde elektrische auto’s begin 2022 of soms zelfs al in 2021 zijn besteld en daarom meer over het verleden zeggen dan over de huidige markt. VNA-voorzitter Renate Hemerik legt uit: “Het huidige hoge aandeel elektrisch biedt geen garantie voor de toekomst. Onze leden zien bedrijven en leaserijders nu al in toenemende mate twijfelen omtrent de keuze voor een EV. Een volgend kabinet moet flink doorpakken om de uitstoot van het volledige Nederlandse wagenpark terug te dringen. Na 2025 vervalt bijna alle stimulering voor elektrische auto’s. Daarmee dreigt een daling in het aandeel elektrisch in plaats van verdere groei.”

Leasefietsen

Naast auto’s bieden steeds meer leasemaatschappijen leasefietsen aan. Het totale fietsenpark van de VNA leden telde eind eerste helft 2023 ruim 61.000 fietsen. Hemerik: “We zijn als autoleasebranche blij met deze groei. Als we willen voorkomen dat het Nederlandse wegennet vastloopt, moeten we modaliteiten zoals de fiets meer benutten. Wij hopen dat een nieuw kabinet fietsregelingen kan verbeteren door fiscale drempels weg te nemen.”