Independer: prijsverschil laadpalen kan oplopen tot 39 cent per kWh

Opladen • De voordeligste gemeente is momenteel Ameland met 24 cent per kWh.
Michael van Wijngaarden Michael van Wijngaarden
• Laatste update:
(foto: Shutterstock)

Er zijn grote prijsverschillen bij laadpalen in verschillende gemeenten in Nederland, zo blijkt uit onderzoek van Independer op basis van data van Eco-Movement. In de gemeente Súdwest-Fryslân is het opladen van een EV 2,5 keer duurder dan op Ameland en is de prijs 27 cent hoger dan het gemiddelde. Gemiddeld betaalt de eigenaar van een EV in Nederland 36 cent per kWh om zijn of haar auto op te laden.

Het verschil in oplaadtarieven is in Nederland ‘fors’ te noemen, aldus Independer. ‘In de provincie Zeeland ben je momenteel het slechtst af. Laden bij een publiek toegankelijk laadpunt kost hier gemiddeld 47 cent per kWh. Dit bedrag ligt zo’n 30 procent hoger dan gemiddeld in Nederland. Daarna volgen de provincies Friesland, Utrecht, Flevoland, Noord-Brabant en Zuid Holland. Met allemaal gemiddeld 38 cent per kWh. Dit zijn de tarieven zonder BTW en eventuele kortingen’.

Het is momenteel het voordeligst om je auto openbaar op te laden in Noord-Holland. In deze provincie betaal je gemiddeld 33 cent per kWh. Ook in Limburg en Overijssel ben je naar verhouding iets goedkoper uit dan elders in het land (beide gemiddeld 34 cent per kWh), schrijft Independer. In Europa zijn er tevens grote verschillen in de laadtarieven.

Ameland

Ook op gemeenteniveau zijn er uitschieters. In Súdwest-Fryslân is de EV-rijder momenteel het duurst uit. Automobilisten betalen hier 63 cent per kWh. Ook het Zeeuwse Sluis en Terneuzen zijn met 51 cent per kWh geen goedkope steden om je auto op te laden. De voordeligste gemeente is momenteel Ameland. Op dit Waddeneiland kost je elektrische auto opladen bij een publiek toegankelijk laadpunt je 24 cent per kWh.

Energie-expert Joris Kerkhof van Independer. “Het zijn opvallend grote verschillen tussen de openbare laadpalen. Het verschil kan oplopen tot 39 cent per kWh, dat is meer dan wat een kWh bij het goedkoopste punt kost.”

Geplaatst in rubriek:
Michael van Wijngaarden
Michael van Wijngaarden

Sinds 2019 in dienst bij ProMedia, schrijft voor de titels Automotive en Fleet & Mobility. Tevens juryvoorzitter voor de verkiezingen van Occasion, Zakenauto en Bestelauto van het Jaar. Trekt er graag op uit in zijn als camper omgebouwde Ford Transit.  

Independer: prijsverschil laadpalen kan oplopen tot 39 cent per kWh | Automotive Online

Independer: prijsverschil laadpalen kan oplopen tot 39 cent per kWh

Opladen • De voordeligste gemeente is momenteel Ameland met 24 cent per kWh.
Michael van Wijngaarden Michael van Wijngaarden
• Laatste update:
(foto: Shutterstock)

Er zijn grote prijsverschillen bij laadpalen in verschillende gemeenten in Nederland, zo blijkt uit onderzoek van Independer op basis van data van Eco-Movement. In de gemeente Súdwest-Fryslân is het opladen van een EV 2,5 keer duurder dan op Ameland en is de prijs 27 cent hoger dan het gemiddelde. Gemiddeld betaalt de eigenaar van een EV in Nederland 36 cent per kWh om zijn of haar auto op te laden.

Het verschil in oplaadtarieven is in Nederland ‘fors’ te noemen, aldus Independer. ‘In de provincie Zeeland ben je momenteel het slechtst af. Laden bij een publiek toegankelijk laadpunt kost hier gemiddeld 47 cent per kWh. Dit bedrag ligt zo’n 30 procent hoger dan gemiddeld in Nederland. Daarna volgen de provincies Friesland, Utrecht, Flevoland, Noord-Brabant en Zuid Holland. Met allemaal gemiddeld 38 cent per kWh. Dit zijn de tarieven zonder BTW en eventuele kortingen’.

Het is momenteel het voordeligst om je auto openbaar op te laden in Noord-Holland. In deze provincie betaal je gemiddeld 33 cent per kWh. Ook in Limburg en Overijssel ben je naar verhouding iets goedkoper uit dan elders in het land (beide gemiddeld 34 cent per kWh), schrijft Independer. In Europa zijn er tevens grote verschillen in de laadtarieven.

Ameland

Ook op gemeenteniveau zijn er uitschieters. In Súdwest-Fryslân is de EV-rijder momenteel het duurst uit. Automobilisten betalen hier 63 cent per kWh. Ook het Zeeuwse Sluis en Terneuzen zijn met 51 cent per kWh geen goedkope steden om je auto op te laden. De voordeligste gemeente is momenteel Ameland. Op dit Waddeneiland kost je elektrische auto opladen bij een publiek toegankelijk laadpunt je 24 cent per kWh.

Energie-expert Joris Kerkhof van Independer. “Het zijn opvallend grote verschillen tussen de openbare laadpalen. Het verschil kan oplopen tot 39 cent per kWh, dat is meer dan wat een kWh bij het goedkoopste punt kost.”

Geplaatst in rubriek:
Michael van Wijngaarden
Michael van Wijngaarden

Sinds 2019 in dienst bij ProMedia, schrijft voor de titels Automotive en Fleet & Mobility. Tevens juryvoorzitter voor de verkiezingen van Occasion, Zakenauto en Bestelauto van het Jaar. Trekt er graag op uit in zijn als camper omgebouwde Ford Transit.