Aantal laadpalen vorig jaar met 30 procent gestegen

Laadpalen • Voor 2019 werden er gemiddeld rond de vierhonderd laadpunten per maand geplaatst. Vorig jaar waren dat er ruim 1.900 per maand.
Robert L. Smid Robert L. Smid
(Foto: Shutterstock)

Het aantal laadpunten in Nederland voor elektrische auto’s is vorig jaar met 30 procent gestegen tot 674 duizend, zo meldt ANP. Toch is de komende jaren een verdere versnelling nodig, stelt de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL).

Nederland moet in 2030 beschikken over een landelijk dekkend, toegankelijk en toekomstbestendig laadnetwerk. In elke buurt, met uitzondering van het landelijke gebied, moet een laadpunt op loopafstand beschikbaar zijn. Per 31 maart 2024 bereikte het landelijk netwerk een dekkingsgraad van 80 procent. Een jaar geleden was dit nog 71 procent.

Volgens NAL-voorzitter Gerben-Jan Gerbrandy heeft de toename van het aantal laadpunten de groei van elektrische auto’s tot dusver goed kunnen bijhouden. Maar het tempo moet de komende jaren volgens hem fors omhoog om de verwachte groei van het elektrisch vervoer bij te houden. Ook moet de capaciteit van het netwerk slimmer worden benut, stelt hij.

Het plaatsen van de laadpalen gaat steeds sneller, omdat er steeds efficiënter wordt gewerkt. Voor 2019 werden er gemiddeld rond de vierhonderd laadpunten per maand geplaatst. Vorig jaar waren dat er ruim 1.900 per maand. Alleen in de vier grote steden is sprake van een vertraging, onder meer door een tekort aan installateurs.

Netcongestie

In 2023 is de krapte op het elektriciteitsnet verder toegenomen. Extra maatregelen zijn volgens de NAL nodig om stroomuitval op piekmomenten in delen van Nederland te voorkomen. Met “netbewust laden” moet overbelasting van het lokale net door pieken in de vraag worden voorkomen.

Ook wil de NAL de prijzen voor elektrisch laden transparanter maken. Uit onderzoek is gebleken dat de helft van de elektrische rijders vaak niet of nooit de prijs weet bij een openbare laadpaal. “Prijstransparantie geeft vertrouwen aan elektrisch rijders en bevordert concurrentie”, zegt Gerbrandy.

Tijdens het Congres Laadinfra België op 18 januari 2024 kwamen onder meer laadpaalbedrijven bijeen om vooruitgangen op het gebied van laadpalen met elkaar te delen. De tweede editie stond in het teken van de netcongestie, de rol van overheden en de actieradius. Het congres brengt een probleem aan het licht: er zijn veel aanbieders, maar weinig regie op de laadpaalmarkt. Lees het volledige verslag op Fleet & Mobility.

Ook waren laadpalen een onderwerp tijdens het Automotive-Fleet Event. Zo vertelde Menno Wats, general manager mobility solutions bij Kia Nederland, dat als 1 op de 5 elektrische auto’s bi-directioneel kan laden, netcongestie dan zou zijn opgelost. In onze rubriek ‘Op Bezoek’ lees je er meer over.
Geplaatst in rubriek:
Robert L. Smid
Robert L. Smid

Robert is als redacteur verantwoordelijk voor bijdragen aan Automotive en Fleet & Mobility. Hij werkt sinds 2023 bij de redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met karate, videografie en lekker eten. Ook houdt hij van gitaarspelen.

Aantal laadpalen vorig jaar met 30 procent gestegen | Automotive Online

Aantal laadpalen vorig jaar met 30 procent gestegen

Laadpalen • Voor 2019 werden er gemiddeld rond de vierhonderd laadpunten per maand geplaatst. Vorig jaar waren dat er ruim 1.900 per maand.
Robert L. Smid Robert L. Smid
(Foto: Shutterstock)

Het aantal laadpunten in Nederland voor elektrische auto’s is vorig jaar met 30 procent gestegen tot 674 duizend, zo meldt ANP. Toch is de komende jaren een verdere versnelling nodig, stelt de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL).

Nederland moet in 2030 beschikken over een landelijk dekkend, toegankelijk en toekomstbestendig laadnetwerk. In elke buurt, met uitzondering van het landelijke gebied, moet een laadpunt op loopafstand beschikbaar zijn. Per 31 maart 2024 bereikte het landelijk netwerk een dekkingsgraad van 80 procent. Een jaar geleden was dit nog 71 procent.

Volgens NAL-voorzitter Gerben-Jan Gerbrandy heeft de toename van het aantal laadpunten de groei van elektrische auto’s tot dusver goed kunnen bijhouden. Maar het tempo moet de komende jaren volgens hem fors omhoog om de verwachte groei van het elektrisch vervoer bij te houden. Ook moet de capaciteit van het netwerk slimmer worden benut, stelt hij.

Het plaatsen van de laadpalen gaat steeds sneller, omdat er steeds efficiënter wordt gewerkt. Voor 2019 werden er gemiddeld rond de vierhonderd laadpunten per maand geplaatst. Vorig jaar waren dat er ruim 1.900 per maand. Alleen in de vier grote steden is sprake van een vertraging, onder meer door een tekort aan installateurs.

Netcongestie

In 2023 is de krapte op het elektriciteitsnet verder toegenomen. Extra maatregelen zijn volgens de NAL nodig om stroomuitval op piekmomenten in delen van Nederland te voorkomen. Met “netbewust laden” moet overbelasting van het lokale net door pieken in de vraag worden voorkomen.

Ook wil de NAL de prijzen voor elektrisch laden transparanter maken. Uit onderzoek is gebleken dat de helft van de elektrische rijders vaak niet of nooit de prijs weet bij een openbare laadpaal. “Prijstransparantie geeft vertrouwen aan elektrisch rijders en bevordert concurrentie”, zegt Gerbrandy.

Tijdens het Congres Laadinfra België op 18 januari 2024 kwamen onder meer laadpaalbedrijven bijeen om vooruitgangen op het gebied van laadpalen met elkaar te delen. De tweede editie stond in het teken van de netcongestie, de rol van overheden en de actieradius. Het congres brengt een probleem aan het licht: er zijn veel aanbieders, maar weinig regie op de laadpaalmarkt. Lees het volledige verslag op Fleet & Mobility.

Ook waren laadpalen een onderwerp tijdens het Automotive-Fleet Event. Zo vertelde Menno Wats, general manager mobility solutions bij Kia Nederland, dat als 1 op de 5 elektrische auto’s bi-directioneel kan laden, netcongestie dan zou zijn opgelost. In onze rubriek ‘Op Bezoek’ lees je er meer over.
Geplaatst in rubriek:
Robert L. Smid
Robert L. Smid

Robert is als redacteur verantwoordelijk voor bijdragen aan Automotive en Fleet & Mobility. Hij werkt sinds 2023 bij de redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met karate, videografie en lekker eten. Ook houdt hij van gitaarspelen.