Op Bezoek | Congres Laadinfra Brussel toont aan: veel mogelijkheden, weinig regie

Congres laadinfra België • Het platform MoveYou zet in op een mobiliteitskaart, die onder meer het achteraf betalen moet vereenvoudigen.
Robert L. Smid Robert L. Smid
• Laatste update:
(Foto: Fleet & Mobility)

Tijdens het congres Laadinfra België op 18 januari kwamen sprekers bijeen om vooruitgangen op het gebied van laadpalen met elkaar te delen. Met de naderende co2-doelstellingen en de introductie van zero-emissiezones gaan laadpalen een nadrukkelijke rol spelen in de toekomst van mobiliteit. Bezoekers trekken echter de conclusie dat er nog veel obstakels te overwinnen zijn.

Een van de sprekers is Yves Toussaint, business development manager bij consultancybedrijf Courant Alternatif Engineering. Hij is sceptisch over de slagingskansen van een efficiënt Europees laadnetwerk in 2o35. “Sommige landen zijn behoorlijk laat met het bouwen van een goede laadinfrastructuur.” En Toussaint ziet meer beren op de weg voor de EV’s, en dan vooral van implementatie daarvan. “Om werknemers tevreden te houden, verplichten de meeste bedrijven EV’s nog niet. Ondanks dat een verbrandingsmotor meer kost, mogen werknemers vaak in een diesel- of benzineauto blijven rijden door het gemak ervan.”

Leiderschap en kansen

Volgens Toussaint ontbreekt het aan leiderschap in de wereld van laadinfra. “Je hebt een organisatie nodig die de regels voor laadpaalbedrijven actief bepaalt.” Hij kijkt hierbij naar de Europese instanties. Ondertussen onderzoeken laadpaalbedrijven nieuwe wegen. Zo zet het platform MoveYou in op een mobiliteitskaart, die onder meer achteraf betalen moet vereenvoudigen. Het Britse bedrijf Ohme ontwikkelde in het Verenigd Koninkrijk een slimme lader, een die piekmomenten herkent. Ohme gaat dit product ook in België introduceren.

Lees het complete verhaal op Fleet & Mobility.

Geplaatst in rubriek:
Robert L. Smid
Robert L. Smid

Robert is als redacteur verantwoordelijk voor bijdragen aan Automotive en Fleet & Mobility. Hij werkt sinds 2023 bij de redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met karate, videografie en lekker eten. Ook houdt hij van gitaarspelen.

Op Bezoek | Congres Laadinfra Brussel toont aan: veel mogelijkheden, weinig regie | Automotive Online

Op Bezoek | Congres Laadinfra Brussel toont aan: veel mogelijkheden, weinig regie

Congres laadinfra België • Het platform MoveYou zet in op een mobiliteitskaart, die onder meer het achteraf betalen moet vereenvoudigen.
Robert L. Smid Robert L. Smid
• Laatste update:
(Foto: Fleet & Mobility)

Tijdens het congres Laadinfra België op 18 januari kwamen sprekers bijeen om vooruitgangen op het gebied van laadpalen met elkaar te delen. Met de naderende co2-doelstellingen en de introductie van zero-emissiezones gaan laadpalen een nadrukkelijke rol spelen in de toekomst van mobiliteit. Bezoekers trekken echter de conclusie dat er nog veel obstakels te overwinnen zijn.

Een van de sprekers is Yves Toussaint, business development manager bij consultancybedrijf Courant Alternatif Engineering. Hij is sceptisch over de slagingskansen van een efficiënt Europees laadnetwerk in 2o35. “Sommige landen zijn behoorlijk laat met het bouwen van een goede laadinfrastructuur.” En Toussaint ziet meer beren op de weg voor de EV’s, en dan vooral van implementatie daarvan. “Om werknemers tevreden te houden, verplichten de meeste bedrijven EV’s nog niet. Ondanks dat een verbrandingsmotor meer kost, mogen werknemers vaak in een diesel- of benzineauto blijven rijden door het gemak ervan.”

Leiderschap en kansen

Volgens Toussaint ontbreekt het aan leiderschap in de wereld van laadinfra. “Je hebt een organisatie nodig die de regels voor laadpaalbedrijven actief bepaalt.” Hij kijkt hierbij naar de Europese instanties. Ondertussen onderzoeken laadpaalbedrijven nieuwe wegen. Zo zet het platform MoveYou in op een mobiliteitskaart, die onder meer achteraf betalen moet vereenvoudigen. Het Britse bedrijf Ohme ontwikkelde in het Verenigd Koninkrijk een slimme lader, een die piekmomenten herkent. Ohme gaat dit product ook in België introduceren.

Lees het complete verhaal op Fleet & Mobility.

Geplaatst in rubriek:
Robert L. Smid
Robert L. Smid

Robert is als redacteur verantwoordelijk voor bijdragen aan Automotive en Fleet & Mobility. Hij werkt sinds 2023 bij de redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met karate, videografie en lekker eten. Ook houdt hij van gitaarspelen.