‘Verzekeringen bedreigen opmars van BEV’s’

Verzekeringen • Vooral de kosten voor het vervangen van batterijen zorgt voor grote onzekerheid bij de verzekeraars, zo blijkt uit een reportage in het tijdschrift Forbes.
Redactie Redactie
(Foto: Shutterstock)

Dure verzekeringen dreigen een grote ‘bottleneck’ te worden bij de verdere opmars van batterij-elektrische auto’s in Europa, zo waarschuwt het Amerikaanse zakentijdschrift Forbes in een lange reportage. ‘De verzekering zou veel goedkoper worden omdat elektrische auto’s minder bewegende delen hebben en makkelijker zijn te assembleren. Dat is echter een belofte die op drijfzand gebouwd blijkt te zijn’, schrijft Forbes.

Het blad citeert de Motor Easy verzekeringsmaatschappij. Deze stelt dat BEV’s net zo vaak pech hebben als auto’s met een verbrandingsmotor. ‘Het hogere gewicht zet de vering en remcomponenten veel meer onder druk in een BEV.’

Vooral de kosten voor het vervangen van batterijen zorgt voor grote onzekerheid bij de verzekeraars, zo blijkt uit de reportage in Forbes. ‘De batterijen zitten meestal onder de auto en bedekken een groot gebied. Dat maakt ze meer gevoelig voor schade. Die gevoeligheid maakt het probleem nog erger. Wat een kleine schade voor een ICE’s zou zijn, kan catastrofaal uitpakken bij een elektrische.’

Dat wordt ook bevestigd door het Britse onderzoeksbureau voor de automarkt Thatcham Research. Dat stelde vast dat schades aan BEV’s ruim een kwart duurder zijn dan aan vergelijkbare ICE modellen. Onderzoeker Mark Fry: “Verzekeraars reageren op een aantal factoren zoals de stijgende kosten voor onderdelen en het tekort aan goed-opgeleide monteurs om reparaties uit te voeren. Fabrikanten hebben gewerkt met erg strakke deadlines om elektrische auto’s op de markt te krijgen. Die zijn misschien niet altijd zo ontworpen als we zouden willen. De schade- en reparatiesector moet zich nog aanpassen aan de uitdagingen van de massale BEV-adoptie. De gevolgen wat betreft capaciteit, training, vaardigheden, kosten en de levensduur van de auto’s zelf zijn nog lang niet allemaal in kaart gebracht.’’

In Nederland zijn autoverzekeringspremies in 2022 gemiddeld 20 procent duurder geworden. Dit komt neer op een stijging van gemiddeld 160 euro per jaar. De premie voor de WA-verzekering is verdubbeld gedurende zeven jaar. Dat meldde Independer in juni.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

‘Verzekeringen bedreigen opmars van BEV’s’ | Automotive Online

‘Verzekeringen bedreigen opmars van BEV’s’

Verzekeringen • Vooral de kosten voor het vervangen van batterijen zorgt voor grote onzekerheid bij de verzekeraars, zo blijkt uit een reportage in het tijdschrift Forbes.
Redactie Redactie
(Foto: Shutterstock)

Dure verzekeringen dreigen een grote ‘bottleneck’ te worden bij de verdere opmars van batterij-elektrische auto’s in Europa, zo waarschuwt het Amerikaanse zakentijdschrift Forbes in een lange reportage. ‘De verzekering zou veel goedkoper worden omdat elektrische auto’s minder bewegende delen hebben en makkelijker zijn te assembleren. Dat is echter een belofte die op drijfzand gebouwd blijkt te zijn’, schrijft Forbes.

Het blad citeert de Motor Easy verzekeringsmaatschappij. Deze stelt dat BEV’s net zo vaak pech hebben als auto’s met een verbrandingsmotor. ‘Het hogere gewicht zet de vering en remcomponenten veel meer onder druk in een BEV.’

Vooral de kosten voor het vervangen van batterijen zorgt voor grote onzekerheid bij de verzekeraars, zo blijkt uit de reportage in Forbes. ‘De batterijen zitten meestal onder de auto en bedekken een groot gebied. Dat maakt ze meer gevoelig voor schade. Die gevoeligheid maakt het probleem nog erger. Wat een kleine schade voor een ICE’s zou zijn, kan catastrofaal uitpakken bij een elektrische.’

Dat wordt ook bevestigd door het Britse onderzoeksbureau voor de automarkt Thatcham Research. Dat stelde vast dat schades aan BEV’s ruim een kwart duurder zijn dan aan vergelijkbare ICE modellen. Onderzoeker Mark Fry: “Verzekeraars reageren op een aantal factoren zoals de stijgende kosten voor onderdelen en het tekort aan goed-opgeleide monteurs om reparaties uit te voeren. Fabrikanten hebben gewerkt met erg strakke deadlines om elektrische auto’s op de markt te krijgen. Die zijn misschien niet altijd zo ontworpen als we zouden willen. De schade- en reparatiesector moet zich nog aanpassen aan de uitdagingen van de massale BEV-adoptie. De gevolgen wat betreft capaciteit, training, vaardigheden, kosten en de levensduur van de auto’s zelf zijn nog lang niet allemaal in kaart gebracht.’’

In Nederland zijn autoverzekeringspremies in 2022 gemiddeld 20 procent duurder geworden. Dit komt neer op een stijging van gemiddeld 160 euro per jaar. De premie voor de WA-verzekering is verdubbeld gedurende zeven jaar. Dat meldde Independer in juni.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.