Meer omzet en meer verlies voor Fastned

Floor Vink Floor Vink
• Laatste update:
Fastned-station De Watering. (Foto: Fastned)

In de eerste zes maanden van dit jaar behaalde Fastned een verlies van 2 miljoen euro, is te lezen in het halfjaarrapport dat de snellaadspecialist heeft gepubliceerd. In die periode het jaar ervoor was dat een verlies van 1,6 miljoen euro. Fastned behaalde een omzet van 468 duizend euro, verdeeld over 84 duizend laadsessies. Dat komt neer op gemiddeld 5,57 euro per laadsessie. De omzetgroei komt volgens het bedrijf deels doordat er meer laadstations bij zijn gebouwd, en doordat per station meer geld werd verdiend; er kwamen meer klanten laden (aantal actieve klanten steeg 140 procent naar 9.533), die gemiddeld meet kwh’s per sessie laadden.

Dat er meer verlies is gemaakt komt, zo is in het halfjaarverslag te lezen, door hoger verhoogde bedrijfskosten. Die hogere kosten zijn voornamelijk veroorzaakt doordat er meer stations bij zijn gekomen, verhoogde afschrijvingskosten, inzet van extra personeel en de kosten van financiering zouden zijn gestegen tot 700 duizend euro door nieuw uitgegeven obligaties in 2017. Vorig jaar bedroeg het verlies vijf miljoen euro.

Nieuwe laadstations

In het eerste half jaar heeft Fastned elf nieuwe stations geopend. Het totaal komt daarmee op 76 snellaadstations. Fastned won in deze periode ook een tender voor het realiseren en exploiteren van twee snellaadstations in de Engelse plaatsen Newcastle en Sunderland. Ook kreeg het een deel van de Europese Benefic-subsidie toegewezen en tekende Fastned een overeenkomst met het vastgoedbedrijf van Albert Heijn voor een pilot met snelladers bij drie supermarkten.

Voor de bouw van 80 tot 100 nieuwe snellaadstations wil Fastned 30 miljoen euro nieuw kapitaal aantrekken via een private placement en wordt daarvoor bijgestaan door zakenbank Lincoln International. Fastned houdt zich vast aan de stelling dat de verkoop van elektrische auto’s exponentieel stijgt, waardoor ook laadpaalleveranciers snel richting breakeven gaan. 

Tesla Model 3 

De Tesla Model 3 die eraan komt, zou nu nog niet kunnen snelladen bij Fastned. De Tesla’s, die naar verwachting pas in de eerste helft van 2019 in Europa worden geleverd, zijn volgens Fastned alleen compatibel met de eigen gepatenteerde superchargers. Het inbouwen van een CCS-poort in Europese Tesla-voertuigen, zou ervoor zorgen dat ook bij andere snellaadpalen met de nieuwe Tesla geladen kan worden. Of Tesla er wel of niet voor kiest om de CCS-poort in te bouwen, zal volgens Fastned van invloed zijn op de korte termijn groei, aangezien de helft van alle EV-verkopen in Nederland nog altijd een Tesla is.

Meer omzet en meer verlies voor Fastned | Automotive Online

Meer omzet en meer verlies voor Fastned

Floor Vink Floor Vink
• Laatste update:
Fastned-station De Watering. (Foto: Fastned)

In de eerste zes maanden van dit jaar behaalde Fastned een verlies van 2 miljoen euro, is te lezen in het halfjaarrapport dat de snellaadspecialist heeft gepubliceerd. In die periode het jaar ervoor was dat een verlies van 1,6 miljoen euro. Fastned behaalde een omzet van 468 duizend euro, verdeeld over 84 duizend laadsessies. Dat komt neer op gemiddeld 5,57 euro per laadsessie. De omzetgroei komt volgens het bedrijf deels doordat er meer laadstations bij zijn gebouwd, en doordat per station meer geld werd verdiend; er kwamen meer klanten laden (aantal actieve klanten steeg 140 procent naar 9.533), die gemiddeld meet kwh’s per sessie laadden.

Dat er meer verlies is gemaakt komt, zo is in het halfjaarverslag te lezen, door hoger verhoogde bedrijfskosten. Die hogere kosten zijn voornamelijk veroorzaakt doordat er meer stations bij zijn gekomen, verhoogde afschrijvingskosten, inzet van extra personeel en de kosten van financiering zouden zijn gestegen tot 700 duizend euro door nieuw uitgegeven obligaties in 2017. Vorig jaar bedroeg het verlies vijf miljoen euro.

Nieuwe laadstations

In het eerste half jaar heeft Fastned elf nieuwe stations geopend. Het totaal komt daarmee op 76 snellaadstations. Fastned won in deze periode ook een tender voor het realiseren en exploiteren van twee snellaadstations in de Engelse plaatsen Newcastle en Sunderland. Ook kreeg het een deel van de Europese Benefic-subsidie toegewezen en tekende Fastned een overeenkomst met het vastgoedbedrijf van Albert Heijn voor een pilot met snelladers bij drie supermarkten.

Voor de bouw van 80 tot 100 nieuwe snellaadstations wil Fastned 30 miljoen euro nieuw kapitaal aantrekken via een private placement en wordt daarvoor bijgestaan door zakenbank Lincoln International. Fastned houdt zich vast aan de stelling dat de verkoop van elektrische auto’s exponentieel stijgt, waardoor ook laadpaalleveranciers snel richting breakeven gaan. 

Tesla Model 3 

De Tesla Model 3 die eraan komt, zou nu nog niet kunnen snelladen bij Fastned. De Tesla’s, die naar verwachting pas in de eerste helft van 2019 in Europa worden geleverd, zijn volgens Fastned alleen compatibel met de eigen gepatenteerde superchargers. Het inbouwen van een CCS-poort in Europese Tesla-voertuigen, zou ervoor zorgen dat ook bij andere snellaadpalen met de nieuwe Tesla geladen kan worden. Of Tesla er wel of niet voor kiest om de CCS-poort in te bouwen, zal volgens Fastned van invloed zijn op de korte termijn groei, aangezien de helft van alle EV-verkopen in Nederland nog altijd een Tesla is.