Oude diesel verdwijnt in hoog tempo

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:

Dat meldt het CBS vandaag.

Begin 2010 stonden er nog 570 duizend oude diesels geregistreerd in Nederland. Begin dit jaar waren dat er 155 duizend en dat zijn er vergeleken met vorig jaar 34 duizend (18 procent) minder. 

Intrekken mrb-vrijstelling

De daling van het aantal oude diesels is verreweg het grootst in Rotterdam en Utrecht, gemeenten die de afgelopen jaren een milieuzone hebben ingesteld. Van de vier grootste gemeenten is de daling van het aantal oude diesels in Rotterdam het grootst. Sinds maart 2014 geldt in Rotterdam een sloopregeling en sinds begin 2016 is in Rotterdam een milieuzone van kracht. Vergeleken met 2010 is de daling in Rotterdam 86 procent. In Utrecht zorgde de invoering van een milieuzone eveneens voor een forse reductie van oude diesels.

Ter vergelijking, in de overige zeer sterk stedelijke gemeenten daalde het aantal oude diesels met 21 procent ten opzichte van een jaar eerder. In de sterk stedelijke gemeenten was de daling 20 procent. In Nederland verdween vorig jaar 18 procent van de oude diesels uit het straatbeeld. Veel diesels zijn in de afgelopen jaren gesloopt of geëxporteerd.

De Koninklijke Nederlandsche Automobiel Club (Knac) laat in een reactie weten dat niet de milieuzones en slooppremie, maar juist de in 2013 ingetrokken mrb-vrijstelling voor auto’s ouder dan 25 jaar de belangrijkste reden is voor de afname van het aantal oude diesels.

 

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Reacties

  • Wim Ruberg

    Het is weer creatief omgaan met cijfers. De daling is ontstaan nadat de vrijstelling van MRB is opgeheven voor oude diesels. De milieuzones zijn pas veel later ingevoerd en zullen ongetwijfeld ook een een (gering) effect hebben gehad.
    Het is overigens geen Koninklijke Automobiel Club, maar Koninklijke Nederlandsche (met ‘sche’) Automobiel Club (KNAC). (edit redactie: dank. Is aangepast)

Oude diesel verdwijnt in hoog tempo | Automotive Online

Oude diesel verdwijnt in hoog tempo

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:

Dat meldt het CBS vandaag.

Begin 2010 stonden er nog 570 duizend oude diesels geregistreerd in Nederland. Begin dit jaar waren dat er 155 duizend en dat zijn er vergeleken met vorig jaar 34 duizend (18 procent) minder. 

Intrekken mrb-vrijstelling

De daling van het aantal oude diesels is verreweg het grootst in Rotterdam en Utrecht, gemeenten die de afgelopen jaren een milieuzone hebben ingesteld. Van de vier grootste gemeenten is de daling van het aantal oude diesels in Rotterdam het grootst. Sinds maart 2014 geldt in Rotterdam een sloopregeling en sinds begin 2016 is in Rotterdam een milieuzone van kracht. Vergeleken met 2010 is de daling in Rotterdam 86 procent. In Utrecht zorgde de invoering van een milieuzone eveneens voor een forse reductie van oude diesels.

Ter vergelijking, in de overige zeer sterk stedelijke gemeenten daalde het aantal oude diesels met 21 procent ten opzichte van een jaar eerder. In de sterk stedelijke gemeenten was de daling 20 procent. In Nederland verdween vorig jaar 18 procent van de oude diesels uit het straatbeeld. Veel diesels zijn in de afgelopen jaren gesloopt of geëxporteerd.

De Koninklijke Nederlandsche Automobiel Club (Knac) laat in een reactie weten dat niet de milieuzones en slooppremie, maar juist de in 2013 ingetrokken mrb-vrijstelling voor auto’s ouder dan 25 jaar de belangrijkste reden is voor de afname van het aantal oude diesels.

 

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Reacties

  • Wim Ruberg

    Het is weer creatief omgaan met cijfers. De daling is ontstaan nadat de vrijstelling van MRB is opgeheven voor oude diesels. De milieuzones zijn pas veel later ingevoerd en zullen ongetwijfeld ook een een (gering) effect hebben gehad.
    Het is overigens geen Koninklijke Automobiel Club, maar Koninklijke Nederlandsche (met ‘sche’) Automobiel Club (KNAC). (edit redactie: dank. Is aangepast)