Europese rechter geeft VW-koper met sjoemelsoftware zicht op compensatie
Het Hof van Justitie van de Europese Unie heeft vandaag bepaald dat zogenaamde sjoemelsoftware in dieselauto’s van Volkswagen verboden is. Het Hof deed de uitspraak in een zaak die was aangespannen tegen Volkswagen door een aantal Oostenrijkse klanten.
Ontbinden
Het gevolg van de uitspraak is dat Oostenrijkse kopers die tussen 2011 en 2013 een Volkswagen hebben aangeschaft de koopovereenkomst in principe kunnen laten ontbinden en hun geld kunnen terugvragen. Of dit ook werkelijk gaat gebeuren hangt af van de Oostenrijkse rechter die het eindoordeel moet vellen. Hetzelfde geldt voor consumenten in andere Europese landen, de nationale rechtbanken moeten zich hierover uitspreken. Eerder al constateerde de advocaat-generaal van het Europees Hof dat het gebruik van sjoemelsoftware niet is toegestaan volgens Europees recht.
Mijlpaal
De Consumentenbond en Stichting Car Claim, die namens consumenten een collectieve procedure voeren tegen fabrikanten van sjoemeldiesels, noemen de uitspraak van het Europees Hof van Justitie in een reactie een belangrijke mijlpaal. Dat de gebruikte software illegaal is, betekent volgens Consumentenbond-directeur Sandra Molenaar dat consumenten een product hebben gekocht dat niet aan de verwachting voldoet. Daarom kunnen ze de koopovereenkomst ontbinden of een schadevergoeding eisen, stelt Molenaar. “Het uitschakelen van de systemen gebeurt al bij temperaturen onder de 15 en boven de 33 graden. Dan rijd je in Nederland, en heel veel andere Europese landen, een groot deel van het jaar dus in een veel viezere auto dan voorgespiegeld.”
Recirculatie
Saillant is dat Volkswagen nu op de vingers wordt getikt voor een software-update die juist werd doorgevoerd om eerder door Europa verboden software te vervangen. Na de ‘update’ maakte Volkswagen gebruik van software waarbij alleen bij een buitentemperatuur tussen 15 en 33 graden de uitstoot van stikstofoxide binnen de Europese grenswaarden uitkwam. Daarbuiten zorgde de software ervoor dat het uitlaatgasrecirculatiepercentage onder bepaalde omstandigheden naar 0 kon dalen.
Het Duitse Kraftfahrt Bundesamt (het federaal bureau voor het verkeer van motorrijtuigen) had hier ook toestemming voor verleend, omdat het had vastgesteld dat deze update geen verboden manipulatie-instrument inhield. Het Hof van Justitie veegt nu echter de vloer aan met die conclusie.