Consumentenbond en Stichting Car Claim trekken samen op in dieselaffaire

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
De claims wegens de dieselfraude lopen nog steeds (foto: Shutterstock)

De Consumentenbond en Stichting Car Claim bundelen lopende en toekomstige collectieve claims van eigenaren van sjoemeldiesels. Zij richten zich daarbij op verschillende automerken die in hun dieselauto’s software gebruikten om de test van uitlaatemissies opzettelijk te misleiden. De auto’s bleken op de weg veel meer schdelijke stoffen uit te stoten dan in testomstandigheden. 

“Vanaf het begin van de sjoemelaffaire in 2015, heeft Stichting Car Claim zich als collectieve belangenbehartiger binnen en buiten de rechtszaal bewezen”, stelt Sandra Molenaar, directeur van de Consumentenbond. “Nu het dieselschandaal veel groter is dan gedacht, vinden wij het belangrijk om dit probleem massaal aan te pakken.” Eerder waren de Consumentenbond en Stichting Car Claim eigen procedures begonnen om voor de bezitters van dieselauto’s een schade vergoeding te krijgen. Deze procedures lopen nog steeds. Er lopen claims tegen  Peugeot, Citroën, DS, Opel, Volkswagen, Audi, Seat, Skoda, Daimler, Renault en Dacia. 

De in Nederland gevestigde claimstichting Volkswagen Investor Settlement Foundation (VISF) heeft zichzelf in juni vorig jaar opgeheven wegens gebrek aan succes. 

Consumenten met een dieselauto uit 2009 tot en met 2019 kunnen op de website van de Consumentenbond een kentekencheck invullen. Daarmee zien ze direct of hun auto sjoemelsoftware heeft. En of de auto mogelijk een schadevergoeding kan krijgen, zo stelt de Consumentenbond. 

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

Consumentenbond en Stichting Car Claim trekken samen op in dieselaffaire | Automotive Online

Consumentenbond en Stichting Car Claim trekken samen op in dieselaffaire

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
De claims wegens de dieselfraude lopen nog steeds (foto: Shutterstock)

De Consumentenbond en Stichting Car Claim bundelen lopende en toekomstige collectieve claims van eigenaren van sjoemeldiesels. Zij richten zich daarbij op verschillende automerken die in hun dieselauto’s software gebruikten om de test van uitlaatemissies opzettelijk te misleiden. De auto’s bleken op de weg veel meer schdelijke stoffen uit te stoten dan in testomstandigheden. 

“Vanaf het begin van de sjoemelaffaire in 2015, heeft Stichting Car Claim zich als collectieve belangenbehartiger binnen en buiten de rechtszaal bewezen”, stelt Sandra Molenaar, directeur van de Consumentenbond. “Nu het dieselschandaal veel groter is dan gedacht, vinden wij het belangrijk om dit probleem massaal aan te pakken.” Eerder waren de Consumentenbond en Stichting Car Claim eigen procedures begonnen om voor de bezitters van dieselauto’s een schade vergoeding te krijgen. Deze procedures lopen nog steeds. Er lopen claims tegen  Peugeot, Citroën, DS, Opel, Volkswagen, Audi, Seat, Skoda, Daimler, Renault en Dacia. 

De in Nederland gevestigde claimstichting Volkswagen Investor Settlement Foundation (VISF) heeft zichzelf in juni vorig jaar opgeheven wegens gebrek aan succes. 

Consumenten met een dieselauto uit 2009 tot en met 2019 kunnen op de website van de Consumentenbond een kentekencheck invullen. Daarmee zien ze direct of hun auto sjoemelsoftware heeft. En of de auto mogelijk een schadevergoeding kan krijgen, zo stelt de Consumentenbond. 

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.