ANWB: noodremsystemen werken ‘ietsje minder’ bij slecht zicht

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:

Dit concludeert de ANWB op basis van eigen onderzoek. De beoordeling van de werking van deze systemen zit sinds enkele jaren in de EuroNCAP-botsproeven. De ANWB deed een variant op deze test, waarbij is gekeken of de noodremsystemen ook bij een vervuilde voorruit of bij zware regenval goed blijven functioneren. De conclusie is dat de geteste systemen zich door deze omstandigheden amper van de wijs laten brengen. Ondanks een sterk vervuilde voorruit werken de optische sensoren “opvallend goed”.De complete test vindt u in de Automotive Kennisbank.

De systemen moeten nog wel verder ontwikkeld worden, vindt de bond. Uit de test bleek dat storingen in het systeem bijvoorbeeld niet altijd aan de bestuurder worden doorgegeven. Ook houden sommige in ‘remtijd’ geen rekening met de weersomstandigheden, zodat ze bij nat wegdek te laat ingrijpen. Onder bepaalde condities, zoals regen, mist, slecht zicht of nacht, mogen de systemen net iets eerder met waarschuwingen en rem ingrepen komen, constateert de ANWB. Zo kan voorkomen dat bij gelijke snelheid maar nat wegdek een auto met noodstopsysteem toch in botsing komt, waar dat bij droog wegdek niet gebeurt. 

Noordremsystemen maken auto’s ‘slimmer’ en veiliger, maar de ANWB vindt dat ze wel kritisch moeten worden getest. Vorig jaar verscheen een onderzoek waarin de bond zich kritisch uitliet over betrouwbaarheid van systemen voor rijbaanondersteuning.

testresultaat anwb

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

ANWB: noodremsystemen werken ‘ietsje minder’ bij slecht zicht | Automotive Online

ANWB: noodremsystemen werken ‘ietsje minder’ bij slecht zicht

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:

Dit concludeert de ANWB op basis van eigen onderzoek. De beoordeling van de werking van deze systemen zit sinds enkele jaren in de EuroNCAP-botsproeven. De ANWB deed een variant op deze test, waarbij is gekeken of de noodremsystemen ook bij een vervuilde voorruit of bij zware regenval goed blijven functioneren. De conclusie is dat de geteste systemen zich door deze omstandigheden amper van de wijs laten brengen. Ondanks een sterk vervuilde voorruit werken de optische sensoren “opvallend goed”.De complete test vindt u in de Automotive Kennisbank.

De systemen moeten nog wel verder ontwikkeld worden, vindt de bond. Uit de test bleek dat storingen in het systeem bijvoorbeeld niet altijd aan de bestuurder worden doorgegeven. Ook houden sommige in ‘remtijd’ geen rekening met de weersomstandigheden, zodat ze bij nat wegdek te laat ingrijpen. Onder bepaalde condities, zoals regen, mist, slecht zicht of nacht, mogen de systemen net iets eerder met waarschuwingen en rem ingrepen komen, constateert de ANWB. Zo kan voorkomen dat bij gelijke snelheid maar nat wegdek een auto met noodstopsysteem toch in botsing komt, waar dat bij droog wegdek niet gebeurt. 

Noordremsystemen maken auto’s ‘slimmer’ en veiliger, maar de ANWB vindt dat ze wel kritisch moeten worden getest. Vorig jaar verscheen een onderzoek waarin de bond zich kritisch uitliet over betrouwbaarheid van systemen voor rijbaanondersteuning.

testresultaat anwb

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.