KPMG: Opkomst connected car zwaar onderschat

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:

In het rapport ‘The connected car is here to stay’ doet KPMG verslag van onderzoek naar de connected car in de Nederlandse autobranche. De conclusies zijn niet hoopgevend: 70 procent van de Nederlandse leveranciers, importeurs, dealers en leasemaatschappijen is op geen enkele manier aan de slag met de gegevens die de connected car levert. Ondernemingen hebben geen strategie als het gaat om de connected car en werken bovendien onvoldoende samen. Een duidelijke visie op mogelijke businessmodellen ontbreekt. Hoewel de bedrijven in de sector de auto in toenemende mate beschouwen als een object dat data genereert, nemen de ondernemingen nauwelijks maatregelen om de bedrijfsvoering hier op af te stemmen. Lees het rapport hier.

In Nederland zijn de initiatieven op het gebied van big data versnipperd. Zo kocht Autobinck in 2016 Radiuz, Pon startte Mind, terwijl de ANWB gisteren het startsein gaf voor ANWB Connected. Onderdelendistributeur Sator kwam met zijn telematica-oplossing en Terberg Leasing denkt inmiddels zelfs geld te kunnen verdienen met data.

“De hoeveelheid data die op de bedrijven af komt zal alleen maar groeien en het belang van data-analyses neemt fors toe”, zegt Loek Kramer, partner bij KPMG en segmentleider automotive. “De ondernemingen beschikken over onvoldoende vaardigheden om adequaat met deze informatie om te gaan. De sector moet serieus nadenken over de kennis die zij op dit moment in huis heeft als het gaat om big data en data-analyses.”

OEM ligt dwars

Er zijn meerdere redenen waarom de sector achterblijft, zo valt uit het rapport op te maken. Om te beginnen ligt de oem vaak dwars. “In veel gevallen verhindert deze dat andere partijen toegang krijgen tot de data”, constateert KPMG-adviseur Stijn de Groen. “Daarnaast kan de privacywetging belemmerend werken. Maar het allerbelangrijkste is toch dat een groot deel van de bedrijven gewoon is ingesukkeld. Ze denken dat het nog wel een jaar of vijftien duurt voor er nieuwe businessmodellen komen, maar dat gaat veel sneller. Bovendien is het geen lineair proces. Straks komt er iemand met een nieuw businessmodel en pakt de markt. We hebben dat gezien met Uber en Airbnb. Iets dergelijks gaat in de automotive zeker ook plaatsvinden.”

Bedrijven zitten stil

Natuurlijk zijn er wel hoopvolle initiatieven aan te wijzen, maar het grootste deel van de bedrijven zit stil, constateert KPMG. De Groen: “Zo zie je dat leasebedrijven en importeurs een afwachtende houding aannemen ten aanzien van de oem’s. Maar ze kunnen ook naar die oem stappen met hun businessidee en voorstellen om dat sámen op te pakken. En de bedrijven hebben ook mogelijkheden om de oem te omzeilen. Onafhankelijke importeurs zijn in staat hun eigen apps te ontwikkelen die informatie over het voertuig aan de bestuurder verschaffen. Ook andere spelers, zoals leasemaatschappijen en verzekeraars, verbinden hun devices met dit soort auto’s om nieuwe diensten te kunnen aanbieden die aansluiten op de behoefte van de bestuurder. Op de lange termijn verwachten wij dat de sleutel tot succes ligt in een nauwere samenwerking tussen de verschillende bedrijven bij het delen van data en het aanbieden van datadiensten aan de berijders van voertuigen.”

Privacy

Met het verzamelen en opslaan van de data die de connected car oplevert, krijgt de sector wel te maken met de privacywetgeving. Dat geldt specifiek voor de informatie over het gebruik en het gedrag van de bestuurder, die worden beschermd door de Europese Data Protection Act. Daarnaast speelt de beveiliging van deze privacygevoelige informatie: consumenten willen niet het risico lopen dat hun persoonlijke gegevens gehackt kunnen worden.
Daarom is het volgens KPMG goed als er een nieuwe dimensie wordt toegevoegd aan de huidige EuroNCAP-test: een grondige beoordeling die duidelijk maakt of de connected car alle dreigingen op het gebied van cybercrime kan weerstaan.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

KPMG: Opkomst connected car zwaar onderschat | Automotive Online

KPMG: Opkomst connected car zwaar onderschat

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:

In het rapport ‘The connected car is here to stay’ doet KPMG verslag van onderzoek naar de connected car in de Nederlandse autobranche. De conclusies zijn niet hoopgevend: 70 procent van de Nederlandse leveranciers, importeurs, dealers en leasemaatschappijen is op geen enkele manier aan de slag met de gegevens die de connected car levert. Ondernemingen hebben geen strategie als het gaat om de connected car en werken bovendien onvoldoende samen. Een duidelijke visie op mogelijke businessmodellen ontbreekt. Hoewel de bedrijven in de sector de auto in toenemende mate beschouwen als een object dat data genereert, nemen de ondernemingen nauwelijks maatregelen om de bedrijfsvoering hier op af te stemmen. Lees het rapport hier.

In Nederland zijn de initiatieven op het gebied van big data versnipperd. Zo kocht Autobinck in 2016 Radiuz, Pon startte Mind, terwijl de ANWB gisteren het startsein gaf voor ANWB Connected. Onderdelendistributeur Sator kwam met zijn telematica-oplossing en Terberg Leasing denkt inmiddels zelfs geld te kunnen verdienen met data.

“De hoeveelheid data die op de bedrijven af komt zal alleen maar groeien en het belang van data-analyses neemt fors toe”, zegt Loek Kramer, partner bij KPMG en segmentleider automotive. “De ondernemingen beschikken over onvoldoende vaardigheden om adequaat met deze informatie om te gaan. De sector moet serieus nadenken over de kennis die zij op dit moment in huis heeft als het gaat om big data en data-analyses.”

OEM ligt dwars

Er zijn meerdere redenen waarom de sector achterblijft, zo valt uit het rapport op te maken. Om te beginnen ligt de oem vaak dwars. “In veel gevallen verhindert deze dat andere partijen toegang krijgen tot de data”, constateert KPMG-adviseur Stijn de Groen. “Daarnaast kan de privacywetging belemmerend werken. Maar het allerbelangrijkste is toch dat een groot deel van de bedrijven gewoon is ingesukkeld. Ze denken dat het nog wel een jaar of vijftien duurt voor er nieuwe businessmodellen komen, maar dat gaat veel sneller. Bovendien is het geen lineair proces. Straks komt er iemand met een nieuw businessmodel en pakt de markt. We hebben dat gezien met Uber en Airbnb. Iets dergelijks gaat in de automotive zeker ook plaatsvinden.”

Bedrijven zitten stil

Natuurlijk zijn er wel hoopvolle initiatieven aan te wijzen, maar het grootste deel van de bedrijven zit stil, constateert KPMG. De Groen: “Zo zie je dat leasebedrijven en importeurs een afwachtende houding aannemen ten aanzien van de oem’s. Maar ze kunnen ook naar die oem stappen met hun businessidee en voorstellen om dat sámen op te pakken. En de bedrijven hebben ook mogelijkheden om de oem te omzeilen. Onafhankelijke importeurs zijn in staat hun eigen apps te ontwikkelen die informatie over het voertuig aan de bestuurder verschaffen. Ook andere spelers, zoals leasemaatschappijen en verzekeraars, verbinden hun devices met dit soort auto’s om nieuwe diensten te kunnen aanbieden die aansluiten op de behoefte van de bestuurder. Op de lange termijn verwachten wij dat de sleutel tot succes ligt in een nauwere samenwerking tussen de verschillende bedrijven bij het delen van data en het aanbieden van datadiensten aan de berijders van voertuigen.”

Privacy

Met het verzamelen en opslaan van de data die de connected car oplevert, krijgt de sector wel te maken met de privacywetgeving. Dat geldt specifiek voor de informatie over het gebruik en het gedrag van de bestuurder, die worden beschermd door de Europese Data Protection Act. Daarnaast speelt de beveiliging van deze privacygevoelige informatie: consumenten willen niet het risico lopen dat hun persoonlijke gegevens gehackt kunnen worden.
Daarom is het volgens KPMG goed als er een nieuwe dimensie wordt toegevoegd aan de huidige EuroNCAP-test: een grondige beoordeling die duidelijk maakt of de connected car alle dreigingen op het gebied van cybercrime kan weerstaan.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.