KPMG: Europese autobranche pessimistisch over de toekomst

Onderzoek • Het vertrouwen in de online autoverkoop is gedaald. De nadruk komt volgens de respondenten te liggen op directe verkoop aan consumenten en verkoop via agenten.
Kim Andriessen Kim Andriessen
(Foto: Shutterstock)

Leidinggevenden uit de Europese automotive-sector zien de toekomst minder rooskleurig in dan een jaar geleden, zo blijkt uit onderzoek van KPMG onder duizend ‘executives’ uit de auto-industrie.

Onder de Europese respondenten is slechts een kwart optimistisch over de winstgevende groei in de komende vijf jaar, ondanks de stabilisatie van grondstofprijzen, de tegemoetkoming van de Europese Commissie in de vorm van de Euro-7 norm en verminderde bezorgdheid over rentes, energieprijzen en inflatie.

KPMG schrijft verder dat ‘hoewel de problemen in de toeleveringsketen in 2024 tijdelijk afnemen, Europese autofabrikanten op de middellange termijn last blijven houden van verschillende uitdagingen’. De accountants- en adviesorganisatie wijst hierbij op aanhoudende geopolitieke spanningen, die de toegang bemoeilijken tot belangrijke grondstoffen, zoals zeldzame aardmetalen, halfgeleiders en materialen die nodig zijn voor de productie van batterijen en accuā€™s.

Break-even

De senior-leidinggevenden verwachten dat 30 procent van alle nieuwe autoverkopen in Europa in 2030 bestaan uit batterij-elektrische voertuigen, ver verwijderd
van de Europese ambitie om in 2035 zo goed als alle nieuwe autoā€™s elektrisch te laten zijn. Tegelijkertijd zijn de respondenten in Europa in vergelijking met andere werelddelen het meest sceptisch over het break-even-point (waarop elektrische- en brandstofautoā€™s onderaan de streep even duur zijn) zonder overheidssteun.

De transitie naar emissievrije mobiliteit biedt kansen voor Amerikaanse fabrikanten, waardoor de gevestigde orde onder druk komt te staan

Stijn de Groen, sectorleider Automotive bij KPMG, merkt op: ā€œUit ons eerdere onderzoek blijkt dat belastingvoordelen en subsidies heel belangrijk zijn om EV-groei te stimuleren en om het vertrouwen te bieden aan consumenten, autofabrikanten, leveranciers en investeerders. De vraag blijft hoe we EV’s aantrekkelijker kunnen maken dan autoā€™s die rijden op fossiele brandstoffen, terwijl we tegelijkertijd minder afhankelijk worden van belastingen en subsidies.ā€

Wereldwijde concurrentie

Europese autofabrikanten zullen naar verwachting sterke concurrentie ondervinden op de EV-markt. Zo krijgen de Europese partijen te maken met Amerikaanse spelers die een impuls krijgen dankzij de Inflation Reduction Act, een stimuleringspakket van president Joe Biden voor de verduurzaming van de Amerikaanse infrastructuur.

Daarnaast krijgt de Europese auto-industrie te maken met een toestroom van voordeligere EVā€™s uit China, zo benadrukt De Groen. ā€œHet is dan ook de vraag hoe de traditionele autofabrikanten en toeleveranciers kunnen concurreren met de dreigende verstoring door nieuwe autofabrikanten. Mogelijk zullen ze niet-strategische bedrijfsonderdelen afstoten, fusies en overnames doen, samenwerken met technologiebedrijven en kijken naar verregaande samenwerkingen voor de productie van elektrische voertuigen.ā€

Snellaadnetwerk

KPMG stelt verder dat het netwerk voor snelladen sneller zal groeien dan de infrastructuur voor ā€˜langzaamā€™ laden. Bijna een derde van de ondervraagden (32 procent) verwacht dat EV-eigenaren bereid zijn maximaal 20 minuten te wachten tot hun voertuig voor 80 procent of meer is opgeladen. Dat was in 2022 nog 17 procent.

De vraag is hoe de traditionele toeleveranciers kunnen concurreren met de dreigende verstoring door nieuwe autofabrikanten.

De grootste uitdaging die de markt op dit gebied te wachten staat, is volgens KPMG de integratie tussen de laadinfrastructuur en elektrische voertuigen. Denk hierbij aan de integratie met home energy-managementsystemen, maar ook het toepassen van bi-directioneel laden om congestie op het stroomnet (tijdelijk) tegen te gaan.

Online verkoop

Het vertrouwen in online autoverkoop in 2030 is deze editie van het onderzoek sterk gedaald, van 73 procent in 2024 naar 52 procent in 2023. Toch verwachten de respondenten dat het aandeel van niet-traditionele verkoopkanalen in de verkoop van voertuigen aanzienlijk gaat toenemen. De nadruk komt volgens de ‘executives’ te liggen op de directe verkoop aan consumenten en de verkoop via agenten.

Deze verschuiving betekent volgens De Groen dat autofabrikanten kapitaal moeten vrijmaken om te investeren in deze kanalen. ā€œWe zien dat Europese executives in de auto-industrie iets pessimistischer zijn geworden. De transitie naar emissievrije mobiliteit biedt kansen voor Amerikaanse en Chinese autofabrikanten, waardoor de gevestigde orde onder druk komt te staan. Het is belangrijk dat zij hun strategieĆ«n gaan herzien en kritische strategische vragen stellen om voorop te blijven lopen. De antwoorden op deze vragen zijn bepalend voor het succes van de (Europese) industrie in de komende jaren.ā€

KPMG schreef in januari op basis van zijn laatste Global Automotive Executive al dat het wereldwijde vertrouwen in de automotive ook is gedaald. Vorig jaar in november meldde KPMG dat elektrisch rijden minder aantrekkelijkĀ dreigt te worden.

KPMG: Europese autobranche pessimistisch over de toekomst | Automotive Online

KPMG: Europese autobranche pessimistisch over de toekomst

Onderzoek • Het vertrouwen in de online autoverkoop is gedaald. De nadruk komt volgens de respondenten te liggen op directe verkoop aan consumenten en verkoop via agenten.
Kim Andriessen Kim Andriessen
(Foto: Shutterstock)

Leidinggevenden uit de Europese automotive-sector zien de toekomst minder rooskleurig in dan een jaar geleden, zo blijkt uit onderzoek van KPMG onder duizend ‘executives’ uit de auto-industrie.

Onder de Europese respondenten is slechts een kwart optimistisch over de winstgevende groei in de komende vijf jaar, ondanks de stabilisatie van grondstofprijzen, de tegemoetkoming van de Europese Commissie in de vorm van de Euro-7 norm en verminderde bezorgdheid over rentes, energieprijzen en inflatie.

KPMG schrijft verder dat ‘hoewel de problemen in de toeleveringsketen in 2024 tijdelijk afnemen, Europese autofabrikanten op de middellange termijn last blijven houden van verschillende uitdagingen’. De accountants- en adviesorganisatie wijst hierbij op aanhoudende geopolitieke spanningen, die de toegang bemoeilijken tot belangrijke grondstoffen, zoals zeldzame aardmetalen, halfgeleiders en materialen die nodig zijn voor de productie van batterijen en accuā€™s.

Break-even

De senior-leidinggevenden verwachten dat 30 procent van alle nieuwe autoverkopen in Europa in 2030 bestaan uit batterij-elektrische voertuigen, ver verwijderd
van de Europese ambitie om in 2035 zo goed als alle nieuwe autoā€™s elektrisch te laten zijn. Tegelijkertijd zijn de respondenten in Europa in vergelijking met andere werelddelen het meest sceptisch over het break-even-point (waarop elektrische- en brandstofautoā€™s onderaan de streep even duur zijn) zonder overheidssteun.

De transitie naar emissievrije mobiliteit biedt kansen voor Amerikaanse fabrikanten, waardoor de gevestigde orde onder druk komt te staan

Stijn de Groen, sectorleider Automotive bij KPMG, merkt op: ā€œUit ons eerdere onderzoek blijkt dat belastingvoordelen en subsidies heel belangrijk zijn om EV-groei te stimuleren en om het vertrouwen te bieden aan consumenten, autofabrikanten, leveranciers en investeerders. De vraag blijft hoe we EV’s aantrekkelijker kunnen maken dan autoā€™s die rijden op fossiele brandstoffen, terwijl we tegelijkertijd minder afhankelijk worden van belastingen en subsidies.ā€

Wereldwijde concurrentie

Europese autofabrikanten zullen naar verwachting sterke concurrentie ondervinden op de EV-markt. Zo krijgen de Europese partijen te maken met Amerikaanse spelers die een impuls krijgen dankzij de Inflation Reduction Act, een stimuleringspakket van president Joe Biden voor de verduurzaming van de Amerikaanse infrastructuur.

Daarnaast krijgt de Europese auto-industrie te maken met een toestroom van voordeligere EVā€™s uit China, zo benadrukt De Groen. ā€œHet is dan ook de vraag hoe de traditionele autofabrikanten en toeleveranciers kunnen concurreren met de dreigende verstoring door nieuwe autofabrikanten. Mogelijk zullen ze niet-strategische bedrijfsonderdelen afstoten, fusies en overnames doen, samenwerken met technologiebedrijven en kijken naar verregaande samenwerkingen voor de productie van elektrische voertuigen.ā€

Snellaadnetwerk

KPMG stelt verder dat het netwerk voor snelladen sneller zal groeien dan de infrastructuur voor ā€˜langzaamā€™ laden. Bijna een derde van de ondervraagden (32 procent) verwacht dat EV-eigenaren bereid zijn maximaal 20 minuten te wachten tot hun voertuig voor 80 procent of meer is opgeladen. Dat was in 2022 nog 17 procent.

De vraag is hoe de traditionele toeleveranciers kunnen concurreren met de dreigende verstoring door nieuwe autofabrikanten.

De grootste uitdaging die de markt op dit gebied te wachten staat, is volgens KPMG de integratie tussen de laadinfrastructuur en elektrische voertuigen. Denk hierbij aan de integratie met home energy-managementsystemen, maar ook het toepassen van bi-directioneel laden om congestie op het stroomnet (tijdelijk) tegen te gaan.

Online verkoop

Het vertrouwen in online autoverkoop in 2030 is deze editie van het onderzoek sterk gedaald, van 73 procent in 2024 naar 52 procent in 2023. Toch verwachten de respondenten dat het aandeel van niet-traditionele verkoopkanalen in de verkoop van voertuigen aanzienlijk gaat toenemen. De nadruk komt volgens de ‘executives’ te liggen op de directe verkoop aan consumenten en de verkoop via agenten.

Deze verschuiving betekent volgens De Groen dat autofabrikanten kapitaal moeten vrijmaken om te investeren in deze kanalen. ā€œWe zien dat Europese executives in de auto-industrie iets pessimistischer zijn geworden. De transitie naar emissievrije mobiliteit biedt kansen voor Amerikaanse en Chinese autofabrikanten, waardoor de gevestigde orde onder druk komt te staan. Het is belangrijk dat zij hun strategieĆ«n gaan herzien en kritische strategische vragen stellen om voorop te blijven lopen. De antwoorden op deze vragen zijn bepalend voor het succes van de (Europese) industrie in de komende jaren.ā€

KPMG schreef in januari op basis van zijn laatste Global Automotive Executive al dat het wereldwijde vertrouwen in de automotive ook is gedaald. Vorig jaar in november meldde KPMG dat elektrisch rijden minder aantrekkelijkĀ dreigt te worden.