KPMG pessimistisch over mondiale automarkt

Onderzoek • Op dit moment verliezen bijna alle autofabrikanten geld aan hun batterij-elektrische auto’s.
Robert L. Smid Robert L. Smid
(foto: Shutterstock).

Automotive leidinggevenden over de hele wereld gaan 2024 met minder vertrouwen in, zo meldt KPMG op basis van zijn laatste Global Automotive Executive vragenlijst. Volgens de leidinggevenden zal de sector de komende vijf jaar minder winstgevend zijn.

De 24e editie van de vragenlijst werd ingevuld door duizend senior leidinggevenden in dertig landen en gebieden. Zij tonen vooral zorgen over de staat van de wereldwijde economieën en oplopende kosten.

“De sector vraagt zich af wanneer bedrijven rendement op de investering zullen zien. Op dit moment verliezen bijna alle autofabrikanten geld aan hun batterij-elektrische auto’s”, aldus Gary Silberg, global head of automotive bij KPMG International.

Vlotte klantervaring

Volgens KPMG zijn de prestaties van een auto het belangrijkste. Een naadloze en probleemloze klantervaring is opgeschoven naar de tweede plaats. De nadruk op een vlotte klantervaring wordt groter van het kopen van de auto tot het installeren van besturingssoftware. Dat laatste is een uitdaging voor fabrikanten. Volgens KPMG is de hardware van de auto doorgaans betrouwbaar, de software minder.

‘Consumenten zullen zich waarschijnlijk niet aanmelden voor softwareabonnementen als de producten niet aantrekkelijk zijn’, aldus de internationale accountants- en adviesorganisatie in een persbericht.

Grondstoffen

Veel leidinggevenden zijn bezorgd over de continuïteit van het aanbod voor veel grondstoffen en componenten in de komende vijf jaar. Enkel in China is die zorg er minder.

Chinese leidinggevenden maken zich waarschijnlijk aanzienlijk minder zorgen over de continuïteit van het grondstofaanbod omdat het land een groot deel van het aanbod van belangrijke grondstoffen, vooral ruwe grondstoffen, zelf heeft bepaald materialen voor EV-batterijen.

Volgens KPMG zit de autoindustrie niet te wachten op nog complexere technologische ontwikkelingen.

Vorig jaar in november meldde KPMG dat elektrisch rijden minder aantrekkelijk dreigt te worden.

Geplaatst in rubriek:
Robert L. Smid
Robert L. Smid

Robert is als redacteur verantwoordelijk voor bijdragen aan Automotive en Fleet & Mobility. Hij werkt sinds 2023 bij de redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met karate, videografie en lekker eten. Ook houdt hij van gitaarspelen.

KPMG pessimistisch over mondiale automarkt | Automotive Online

KPMG pessimistisch over mondiale automarkt

Onderzoek • Op dit moment verliezen bijna alle autofabrikanten geld aan hun batterij-elektrische auto’s.
Robert L. Smid Robert L. Smid
(foto: Shutterstock).

Automotive leidinggevenden over de hele wereld gaan 2024 met minder vertrouwen in, zo meldt KPMG op basis van zijn laatste Global Automotive Executive vragenlijst. Volgens de leidinggevenden zal de sector de komende vijf jaar minder winstgevend zijn.

De 24e editie van de vragenlijst werd ingevuld door duizend senior leidinggevenden in dertig landen en gebieden. Zij tonen vooral zorgen over de staat van de wereldwijde economieën en oplopende kosten.

“De sector vraagt zich af wanneer bedrijven rendement op de investering zullen zien. Op dit moment verliezen bijna alle autofabrikanten geld aan hun batterij-elektrische auto’s”, aldus Gary Silberg, global head of automotive bij KPMG International.

Vlotte klantervaring

Volgens KPMG zijn de prestaties van een auto het belangrijkste. Een naadloze en probleemloze klantervaring is opgeschoven naar de tweede plaats. De nadruk op een vlotte klantervaring wordt groter van het kopen van de auto tot het installeren van besturingssoftware. Dat laatste is een uitdaging voor fabrikanten. Volgens KPMG is de hardware van de auto doorgaans betrouwbaar, de software minder.

‘Consumenten zullen zich waarschijnlijk niet aanmelden voor softwareabonnementen als de producten niet aantrekkelijk zijn’, aldus de internationale accountants- en adviesorganisatie in een persbericht.

Grondstoffen

Veel leidinggevenden zijn bezorgd over de continuïteit van het aanbod voor veel grondstoffen en componenten in de komende vijf jaar. Enkel in China is die zorg er minder.

Chinese leidinggevenden maken zich waarschijnlijk aanzienlijk minder zorgen over de continuïteit van het grondstofaanbod omdat het land een groot deel van het aanbod van belangrijke grondstoffen, vooral ruwe grondstoffen, zelf heeft bepaald materialen voor EV-batterijen.

Volgens KPMG zit de autoindustrie niet te wachten op nog complexere technologische ontwikkelingen.

Vorig jaar in november meldde KPMG dat elektrisch rijden minder aantrekkelijk dreigt te worden.

Geplaatst in rubriek:
Robert L. Smid
Robert L. Smid

Robert is als redacteur verantwoordelijk voor bijdragen aan Automotive en Fleet & Mobility. Hij werkt sinds 2023 bij de redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met karate, videografie en lekker eten. Ook houdt hij van gitaarspelen.