Ontevreden verhuurreus start Bovag-concurrent

Redactie Redactie
• Laatste update:

Dat vertelt dga Hemmie Kerklingh aan Automotive. KAV staat in de top 10 van grootste verhuurders van Nederland.  

Aan de vereniging Gedeeld Autoverhuur Onze Business (Gavob) is ook een stichting gekoppeld – Stichting Keurmerk Autodelen. Dit keurmerk moet binnen twee maanden klaar zijn en is voor zowel bedrijven als consumenten die auto’s delen. Keuringsinstantie Dekra is aangezocht om de audits uit te voeren.

Klaas Wilting
Kerklingh is mede-oprichter en directeur van verhuurbedrijf KAV Autoverhuur, deelautoconcepten Connectcar (Bovag-lid), Studentcar en Witkar, en deelautotechnologie-ontwikkelaar Invers. Ook is hij voormalig voorzitter van de Bovag verhuurafdeling. Bij de start van de vereniging zijn vooralsnog alleen zijn eigen bedrijven aangesloten, maar “diverse deelautobedrijven hebben al aangegeven geïnteresseerd te zijn of lid te willen worden”, aldus Kerklingh, die zelf voorzitter is geworden van Gavob.

Voormalig politiewoordvoerder Klaas Wilting is zijn woordvoerder en is lid van de Raad van Advies. Jurist Jochem Floor is secretaris van de vereniging.

Inactief
Een aantal jaren geleden heeft de afdeling Bovag Verhuurbedrijven de naam veranderd in Bovag Verhuur- en Autodeelbedrijven. “Deze branchenaam is eraan vastgeplakt”, stelt Kerklingh. “In de praktijk is er niets ondernomen om de autodeelbranche te vertegenwoordigen. Zo is drie jaar geleden een huurcontract voor autodeelbedrijven beloofd, dat is er nog steeds niet. Dat pakken wij nu op. Ook is maar bitter weinig gedaan om leden te werven onder deelauto-aanbieders. Het bestuur van de Bovag-afdeling is wat dat betreft te behoudend en conservatief. Maar hoe denk je geld te kunnen verdienen in de toekomst als je niet meebeweegt met de ontwikkelingen in de markt?”

Geen ruimte voor een tweede
Bovag is op de hoogte van dit initiatief, maar Bovag-woordvoerder Paul de Waal denkt niet dat er ruimte is voor een tweede branchevereniging voor deelautobedrijven. “Wij denken dat we goed bezig zijn. De reglementen worden op dit moment aangepast aan de deelautobranche en zijn voor het einde van het jaar klaar. Kerklingh mag naar eigen zeggen ontevreden zijn, maar wij willen het goed doen, niet alleen snel. Het klopt dat het in de praktijk enigszins weerbarstig is. Maar het gaat dan ook om grote belangen. Van Bovag-bedrijven én van consumenten. Momenteel hebben we slechts een handvol leden die zich bezighouden met deelauto’s, waaronder Connectcar.”

Volgens De Waal is het geen probleem om zowel lid te zijn, als een eigen branchevereniging op te richten. “Totdat je je gaat afzetten.” Inmiddels heeft Bovag dan ook het lidmaatschap van Connectcar opgezegd, meldt Kerklingh.

Het opstellen van een keurmerk is een van de eerste initiatieven van Gavob. “Ook consumenten die hun auto verhuren via een platform kunnen het keurmerk krijgen. Op die manier kunnen huurders zien dat iemand ‘ok’ is bevonden als verhuurder van zijn of haar auto. Onder meer Snappcar denkt er nu ook over na om zich bij Gavob aan te sluiten”, aldus Kerklingh.

Wanbetalers
Verder gaat de vereniging ook aan de slag met een actuele waarschuwingslijst van wanbetalers, bij bedrijven, maar zeker ook consumenten. “De autodeelmarkt is in vele opzichten heel anders dan autoverhuur. Je hebt te maken met plaatselijke omstandigheden, maar vooral ook met ict en internet. Alles gaat digitaal en is 24/7 bereikbaar en beschikbaar. Daar richten wij ons met Gavob ook op, Bovag doet dat niet.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Ontevreden verhuurreus start Bovag-concurrent | Automotive Online

Ontevreden verhuurreus start Bovag-concurrent

Redactie Redactie
• Laatste update:

Dat vertelt dga Hemmie Kerklingh aan Automotive. KAV staat in de top 10 van grootste verhuurders van Nederland.  

Aan de vereniging Gedeeld Autoverhuur Onze Business (Gavob) is ook een stichting gekoppeld – Stichting Keurmerk Autodelen. Dit keurmerk moet binnen twee maanden klaar zijn en is voor zowel bedrijven als consumenten die auto’s delen. Keuringsinstantie Dekra is aangezocht om de audits uit te voeren.

Klaas Wilting
Kerklingh is mede-oprichter en directeur van verhuurbedrijf KAV Autoverhuur, deelautoconcepten Connectcar (Bovag-lid), Studentcar en Witkar, en deelautotechnologie-ontwikkelaar Invers. Ook is hij voormalig voorzitter van de Bovag verhuurafdeling. Bij de start van de vereniging zijn vooralsnog alleen zijn eigen bedrijven aangesloten, maar “diverse deelautobedrijven hebben al aangegeven geïnteresseerd te zijn of lid te willen worden”, aldus Kerklingh, die zelf voorzitter is geworden van Gavob.

Voormalig politiewoordvoerder Klaas Wilting is zijn woordvoerder en is lid van de Raad van Advies. Jurist Jochem Floor is secretaris van de vereniging.

Inactief
Een aantal jaren geleden heeft de afdeling Bovag Verhuurbedrijven de naam veranderd in Bovag Verhuur- en Autodeelbedrijven. “Deze branchenaam is eraan vastgeplakt”, stelt Kerklingh. “In de praktijk is er niets ondernomen om de autodeelbranche te vertegenwoordigen. Zo is drie jaar geleden een huurcontract voor autodeelbedrijven beloofd, dat is er nog steeds niet. Dat pakken wij nu op. Ook is maar bitter weinig gedaan om leden te werven onder deelauto-aanbieders. Het bestuur van de Bovag-afdeling is wat dat betreft te behoudend en conservatief. Maar hoe denk je geld te kunnen verdienen in de toekomst als je niet meebeweegt met de ontwikkelingen in de markt?”

Geen ruimte voor een tweede
Bovag is op de hoogte van dit initiatief, maar Bovag-woordvoerder Paul de Waal denkt niet dat er ruimte is voor een tweede branchevereniging voor deelautobedrijven. “Wij denken dat we goed bezig zijn. De reglementen worden op dit moment aangepast aan de deelautobranche en zijn voor het einde van het jaar klaar. Kerklingh mag naar eigen zeggen ontevreden zijn, maar wij willen het goed doen, niet alleen snel. Het klopt dat het in de praktijk enigszins weerbarstig is. Maar het gaat dan ook om grote belangen. Van Bovag-bedrijven én van consumenten. Momenteel hebben we slechts een handvol leden die zich bezighouden met deelauto’s, waaronder Connectcar.”

Volgens De Waal is het geen probleem om zowel lid te zijn, als een eigen branchevereniging op te richten. “Totdat je je gaat afzetten.” Inmiddels heeft Bovag dan ook het lidmaatschap van Connectcar opgezegd, meldt Kerklingh.

Het opstellen van een keurmerk is een van de eerste initiatieven van Gavob. “Ook consumenten die hun auto verhuren via een platform kunnen het keurmerk krijgen. Op die manier kunnen huurders zien dat iemand ‘ok’ is bevonden als verhuurder van zijn of haar auto. Onder meer Snappcar denkt er nu ook over na om zich bij Gavob aan te sluiten”, aldus Kerklingh.

Wanbetalers
Verder gaat de vereniging ook aan de slag met een actuele waarschuwingslijst van wanbetalers, bij bedrijven, maar zeker ook consumenten. “De autodeelmarkt is in vele opzichten heel anders dan autoverhuur. Je hebt te maken met plaatselijke omstandigheden, maar vooral ook met ict en internet. Alles gaat digitaal en is 24/7 bereikbaar en beschikbaar. Daar richten wij ons met Gavob ook op, Bovag doet dat niet.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.