Autoscout24 beoordeelt autoprijzen

Paul van den Bogaard Paul van den Bogaard
• Laatste update:
Autoscout24 geeft een groene, oranje of rode kaart aan de prijzen (Foto: Autoscout24)

De vijf verschillende prijslabels worden automatisch gegenereerd door de systemen van Autoscout24 op basis van historische data, het huidige aanbod en in totaal 72 andere criteria. Naast de op basis van deze informatie bepaalde marktwaarde tellen door de adverteerder ingevoerde gegevens mee zoals het bouwjaar, de kilometerstand, de uitrusting en de kleur. Afhankelijk van de mate waarin de prijs afwijkt van de marktwaarde van de auto, krijgt deze het label Topaanbod, Goed, Gunstig, Iets te duur of Duur. De labels variëren in kleur. Van groen en lichtgroen voor de eerste drie labels tot oranje en rood voor de laatste twee. Wanneer er geen informatie beschikbaar is, wordt er een grijs label getoond. De verkoper kan er ook voor kiezen geen label te laten toekennen aan de door hem aangeboden auto. Ook dan komt er een grijs label bij de auto te staan.

Duur is niet negatief

 “We willen met de Prijscheck transparantie en gemak bieden aan zowel de consument als het autobedrijf”, zegt Autoscout24-directeur Jurgen Vugts. “Je kunt als autobedrijf sneller en met minder stress de vraagprijs bepalen. Verder hoef je met een koper niet meer te onderhandelen over een auto die al als Top aanbod aangemerkt staat. Je kunt nu aantonen dat je een goede prijs vraagt en de consument heeft dat zelf ook kunnen vaststellen. Bij een auto die het label ‘Duur’ heeft gekregen -dit hoeft volgens Vugts niet altijd negatief te zijn- weet je als koper dat er nog wat onderhandelingsruimte is. Voor een verkoper kan het label ‘Duur’ ook betekenen dat hij belangrijke waardeverhogende criteria is vergeten in te vullen, zoals een lage kilometerstand of gewilde opties bijvoorbeeld. Je kunt er dan voor kiezen de beschrijving aan te vullen, de prijs aan te passen of het juist bewust zo te laten om later nog een korting, accessoires of een extra dienst aan te kunnen bieden om de klant tegemoet te komen.”

Volgens Vugts verhogen de prijslabels de omloopsnelheid van de occasions. “Uit de reacties die we krijgen uit Duitsland, waar de Prijscheck al eerder werd ingevoerd, blijkt dat je beter geïnformeerde en meer serieuze geïnteresseerden over de vloer krijgt. Je komt dus sneller tot de kern van de zaak omdat je elkaar gerichtere vragen kunt stellen of een aanbieding kunt doen. Het voordeel voor de consument is dat hij weet of hij een goede prijs heeft betaald.” 

Veel groen

De prijscheck werd in Duitsland al eerder ingevoerd, Nederland volgt als tweede land, waarna de labels ook in de rest van Europa op de sites van Autoscout24 verschijnen. Sinds afgelopen maandag voorziet Autoscout24 alle op zijn Nederlandse site geadverteerde auto’s van een label. Van de door autobedrijven geplaatste advertenties blijkt 63 procent van de prijzen in het groene gebied te zitten. 35 procent vraagt een marktconforme prijs en 5 procent heeft een grijs label. Consumenten blijken hun occasion vaker te duur aan te bieden. Slechts 43 procent krijgt een groen label en 20 procent van de particulier aangeboden auto’s krijgt een grijs label. 

Geplaatst in rubriek:
Paul van den Bogaard
Paul van den Bogaard

Paul ('77) werkt sinds 2011 bij Automotive en richt zich in het bijzonder op Automotive Werkplaats. In zijn vrije tijd sleutelt hij aan klassiekers.

Autoscout24 beoordeelt autoprijzen | Automotive Online

Autoscout24 beoordeelt autoprijzen

Paul van den Bogaard Paul van den Bogaard
• Laatste update:
Autoscout24 geeft een groene, oranje of rode kaart aan de prijzen (Foto: Autoscout24)

De vijf verschillende prijslabels worden automatisch gegenereerd door de systemen van Autoscout24 op basis van historische data, het huidige aanbod en in totaal 72 andere criteria. Naast de op basis van deze informatie bepaalde marktwaarde tellen door de adverteerder ingevoerde gegevens mee zoals het bouwjaar, de kilometerstand, de uitrusting en de kleur. Afhankelijk van de mate waarin de prijs afwijkt van de marktwaarde van de auto, krijgt deze het label Topaanbod, Goed, Gunstig, Iets te duur of Duur. De labels variëren in kleur. Van groen en lichtgroen voor de eerste drie labels tot oranje en rood voor de laatste twee. Wanneer er geen informatie beschikbaar is, wordt er een grijs label getoond. De verkoper kan er ook voor kiezen geen label te laten toekennen aan de door hem aangeboden auto. Ook dan komt er een grijs label bij de auto te staan.

Duur is niet negatief

 “We willen met de Prijscheck transparantie en gemak bieden aan zowel de consument als het autobedrijf”, zegt Autoscout24-directeur Jurgen Vugts. “Je kunt als autobedrijf sneller en met minder stress de vraagprijs bepalen. Verder hoef je met een koper niet meer te onderhandelen over een auto die al als Top aanbod aangemerkt staat. Je kunt nu aantonen dat je een goede prijs vraagt en de consument heeft dat zelf ook kunnen vaststellen. Bij een auto die het label ‘Duur’ heeft gekregen -dit hoeft volgens Vugts niet altijd negatief te zijn- weet je als koper dat er nog wat onderhandelingsruimte is. Voor een verkoper kan het label ‘Duur’ ook betekenen dat hij belangrijke waardeverhogende criteria is vergeten in te vullen, zoals een lage kilometerstand of gewilde opties bijvoorbeeld. Je kunt er dan voor kiezen de beschrijving aan te vullen, de prijs aan te passen of het juist bewust zo te laten om later nog een korting, accessoires of een extra dienst aan te kunnen bieden om de klant tegemoet te komen.”

Volgens Vugts verhogen de prijslabels de omloopsnelheid van de occasions. “Uit de reacties die we krijgen uit Duitsland, waar de Prijscheck al eerder werd ingevoerd, blijkt dat je beter geïnformeerde en meer serieuze geïnteresseerden over de vloer krijgt. Je komt dus sneller tot de kern van de zaak omdat je elkaar gerichtere vragen kunt stellen of een aanbieding kunt doen. Het voordeel voor de consument is dat hij weet of hij een goede prijs heeft betaald.” 

Veel groen

De prijscheck werd in Duitsland al eerder ingevoerd, Nederland volgt als tweede land, waarna de labels ook in de rest van Europa op de sites van Autoscout24 verschijnen. Sinds afgelopen maandag voorziet Autoscout24 alle op zijn Nederlandse site geadverteerde auto’s van een label. Van de door autobedrijven geplaatste advertenties blijkt 63 procent van de prijzen in het groene gebied te zitten. 35 procent vraagt een marktconforme prijs en 5 procent heeft een grijs label. Consumenten blijken hun occasion vaker te duur aan te bieden. Slechts 43 procent krijgt een groen label en 20 procent van de particulier aangeboden auto’s krijgt een grijs label. 

Geplaatst in rubriek:
Paul van den Bogaard
Paul van den Bogaard

Paul ('77) werkt sinds 2011 bij Automotive en richt zich in het bijzonder op Automotive Werkplaats. In zijn vrije tijd sleutelt hij aan klassiekers.