Lightyear: eerste model omgedoopt in ‘Zero’

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
De Lightyear 0 is nog steeds te bestellen voor 250 duizend euro (foto: Lightyear) (foto:Lightyear)

Het Nederlandse Lightyear meldt vandaag de presentatie van het definitieve model dat eind dit jaar in productie gaat: de Lightyear 0 (Zero). Het is de uitkomst van zes jaar onderzoek en ontwikkeling, ontwerpen, engineering, prototypes en testen.

In eerdere berichten was nog sprake van de Lightyear One. Het bedrijf heeft echter besloten om zijn eerste auto te hernoemen naar Lightyear 0. “Die naam komt beter overeen met de reis”, meldt de autobouwer uit Helmond. “Net zoals we bij de ontwikkeling van technologie vanaf het begin zijn begonnen, een schone lei vanuit het niets, is Lightyear 0 de auto die de weg baant voor een nieuw tijdperk van schone mobiliteit.”

946 exemplaren

In totaal worden er 946 exemplaren van de Lightyear 0 gebouwd, meldt een woordvoerder aan Automotive. “De eerste 150 exemplaren zijn al verkocht, dat was de Pioneer Edition. Daarvan start de productie eind dit jaar. Het resterende aantal wordt verkocht voor de prijs van 250 duizend euro per stuk.”

Lightyear 2: massaproductie

Na deze hoog geprijsde voorserie gaat Lightyear verder met een model dat meer op de consumentenmarkt is afgestemd. Volgens de woordvoerder van Lightyear wordt dat de Lightyear 2. Het model wordt ontworpen voor massaproductie met een toegankelijke prijs vanaf 30 duizend euro. De start van de productie staat gepland voor 2024/2025.

De Lightyear 0 is uitgerust met vijf vierkante meter zonnepanelen in de horizontale carrosseriedelen, waardoor het voertuig zichzelf kan opladen tijdens het woon-werkverkeer of wanneer het gewoon buiten geparkeerd staat. In optimale omstandigheden kan de Lightyear 0 zichzelf op die manier van energie voorzien voor een extra actieradius van 70 kilometer per dag, bovenop de geschatte 625 kilometer WLTP-actieradius.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

Lightyear: eerste model omgedoopt in ‘Zero’ | Automotive Online

Lightyear: eerste model omgedoopt in ‘Zero’

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
De Lightyear 0 is nog steeds te bestellen voor 250 duizend euro (foto: Lightyear) (foto:Lightyear)

Het Nederlandse Lightyear meldt vandaag de presentatie van het definitieve model dat eind dit jaar in productie gaat: de Lightyear 0 (Zero). Het is de uitkomst van zes jaar onderzoek en ontwikkeling, ontwerpen, engineering, prototypes en testen.

In eerdere berichten was nog sprake van de Lightyear One. Het bedrijf heeft echter besloten om zijn eerste auto te hernoemen naar Lightyear 0. “Die naam komt beter overeen met de reis”, meldt de autobouwer uit Helmond. “Net zoals we bij de ontwikkeling van technologie vanaf het begin zijn begonnen, een schone lei vanuit het niets, is Lightyear 0 de auto die de weg baant voor een nieuw tijdperk van schone mobiliteit.”

946 exemplaren

In totaal worden er 946 exemplaren van de Lightyear 0 gebouwd, meldt een woordvoerder aan Automotive. “De eerste 150 exemplaren zijn al verkocht, dat was de Pioneer Edition. Daarvan start de productie eind dit jaar. Het resterende aantal wordt verkocht voor de prijs van 250 duizend euro per stuk.”

Lightyear 2: massaproductie

Na deze hoog geprijsde voorserie gaat Lightyear verder met een model dat meer op de consumentenmarkt is afgestemd. Volgens de woordvoerder van Lightyear wordt dat de Lightyear 2. Het model wordt ontworpen voor massaproductie met een toegankelijke prijs vanaf 30 duizend euro. De start van de productie staat gepland voor 2024/2025.

De Lightyear 0 is uitgerust met vijf vierkante meter zonnepanelen in de horizontale carrosseriedelen, waardoor het voertuig zichzelf kan opladen tijdens het woon-werkverkeer of wanneer het gewoon buiten geparkeerd staat. In optimale omstandigheden kan de Lightyear 0 zichzelf op die manier van energie voorzien voor een extra actieradius van 70 kilometer per dag, bovenop de geschatte 625 kilometer WLTP-actieradius.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.