Rechter buigt zich over faillissement werkmaatschappij Lightyear

Lightyear • De curator wil een onderzoek naar de besteding van investeringsgeld door Lightyear.
Sander Van Vliet Sander Van Vliet
• Laatste update:
(foto: Lightyear)

Het gerechtshof in Amsterdam buigt zich donderdag over het faillissement van Atlas Technologies uit Helmond, het bedrijf achter de zonneauto Lightyear. Curator Maarten van Ingen wil dat er onder meer een onderzoek komt naar het handelen van Lightyear met betrekking tot de 180 miljoen euro die is aangetrokken bij investeerders. Dit meldt ANP.

“Er zijn een groot aantal vragen in het faillissement van Atlas Technologies waar ik graag antwoord op wil hebben”, zegt Van Ingen. “Zo was er heel erg veel personeel voor allerlei indirecte dingen, maar relatief weinig personeel voor de ontwikkeling van de auto. De kosten zijn maand in maand uit significant gestegen.”

Werkmaatschappij Atlas Technologies van Lightyear werd begin dit jaar failliet verklaard, omdat het de salarissen van personeel niet meer kon betalen. Het bedrijf bood werk aan meer dan zeshonderd medewerkers.

Van Ingen wijst er ook op dat halverwege 2022 al door een accountantskantoor werd gezegd dat er ernstig gesneden moest worden in de kosten. “Hoe het bestuur daar invulling aan heeft gegeven is mij niet duidelijk geworden”, aldus de curator.

Hij plaatst ook vraagtekens bij de condities voor het aantrekken van geld bij investeerders. “Ik wil graag dat de Ondernemingskamer van het gerechtshof een onderzoeker aanwijst om deze aspecten te onderzoeken”, besluit de curator. De behandeling van de zaak gaat om 9.30 uur van start in het gerechtshof in Amsterdam.

Zonnedaken

Vorige maand maakte Lightyear definitief bekend dat ze stoppen met de productie van de zonneauto. Het bedrijf verlegt de focus naar de ontwikkeling van zonnefolies, die door andere fabrikanten op EV’s gebruikt kunnen worden. Het bedrijf heeft sinds de doorstart begin dit jaar uit faillissement, geen grote nieuwe investeerders weten te vinden.

Het bedrijf uit Helmond had vergevorderde plannen voor een eigen EV met een dak vol zonnecellen, waarmee de actieradius flink vergroot kon worden. Januari dit jaar viel echter het doek, wegens gebrek aan financiering.

Een combinatie van overmoed, te weinig kennis van de auto-industrie en weinig imposante of zelfs gebrekkige technische innovaties hebben Lightyear de das omgedaan. Dat concludeert voormalig VDL Nedcar-engineer, consultant en technisch journalist Peter Paul Keizer in een analyse op Automotive Online. “De automotive is geen business voor beginners of dromers”.

Geplaatst in rubriek:
Sander Van Vliet
Sander Van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.

Rechter buigt zich over faillissement werkmaatschappij Lightyear | Automotive Online

Rechter buigt zich over faillissement werkmaatschappij Lightyear

Lightyear • De curator wil een onderzoek naar de besteding van investeringsgeld door Lightyear.
Sander Van Vliet Sander Van Vliet
• Laatste update:
(foto: Lightyear)

Het gerechtshof in Amsterdam buigt zich donderdag over het faillissement van Atlas Technologies uit Helmond, het bedrijf achter de zonneauto Lightyear. Curator Maarten van Ingen wil dat er onder meer een onderzoek komt naar het handelen van Lightyear met betrekking tot de 180 miljoen euro die is aangetrokken bij investeerders. Dit meldt ANP.

“Er zijn een groot aantal vragen in het faillissement van Atlas Technologies waar ik graag antwoord op wil hebben”, zegt Van Ingen. “Zo was er heel erg veel personeel voor allerlei indirecte dingen, maar relatief weinig personeel voor de ontwikkeling van de auto. De kosten zijn maand in maand uit significant gestegen.”

Werkmaatschappij Atlas Technologies van Lightyear werd begin dit jaar failliet verklaard, omdat het de salarissen van personeel niet meer kon betalen. Het bedrijf bood werk aan meer dan zeshonderd medewerkers.

Van Ingen wijst er ook op dat halverwege 2022 al door een accountantskantoor werd gezegd dat er ernstig gesneden moest worden in de kosten. “Hoe het bestuur daar invulling aan heeft gegeven is mij niet duidelijk geworden”, aldus de curator.

Hij plaatst ook vraagtekens bij de condities voor het aantrekken van geld bij investeerders. “Ik wil graag dat de Ondernemingskamer van het gerechtshof een onderzoeker aanwijst om deze aspecten te onderzoeken”, besluit de curator. De behandeling van de zaak gaat om 9.30 uur van start in het gerechtshof in Amsterdam.

Zonnedaken

Vorige maand maakte Lightyear definitief bekend dat ze stoppen met de productie van de zonneauto. Het bedrijf verlegt de focus naar de ontwikkeling van zonnefolies, die door andere fabrikanten op EV’s gebruikt kunnen worden. Het bedrijf heeft sinds de doorstart begin dit jaar uit faillissement, geen grote nieuwe investeerders weten te vinden.

Het bedrijf uit Helmond had vergevorderde plannen voor een eigen EV met een dak vol zonnecellen, waarmee de actieradius flink vergroot kon worden. Januari dit jaar viel echter het doek, wegens gebrek aan financiering.

Een combinatie van overmoed, te weinig kennis van de auto-industrie en weinig imposante of zelfs gebrekkige technische innovaties hebben Lightyear de das omgedaan. Dat concludeert voormalig VDL Nedcar-engineer, consultant en technisch journalist Peter Paul Keizer in een analyse op Automotive Online. “De automotive is geen business voor beginners of dromers”.

Geplaatst in rubriek:
Sander Van Vliet
Sander Van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.