‘Lightyear: nieuwe ontslagen en focus nu helemaal op zonnedaken’

Lightyear • De plannen voor zonne-auto Lightyear 2 zijn wegens geldgebrek ‘voorlopig’ van de baan.
Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
In zeer kleine oplage gebouwd: de Lightyear Zero. (foto:Lightyear)

Lightyear zet de droom om een zonneauto te produceren in de ijskast. De focus komt volledig op de ontwikkeling van zonnefolies te liggen, die dan door andere fabrikanten op EV’s gebruikt kunnen worden. Het bedrijf heeft sinds de doorstart begin dit jaar uit faillissement, geen nieuwe investeerders weten te vinden. Dit meldt het FD.

Faillissement

Het bedrijf uit Helmond had vergevorderde plannen voor een eigen EV met een dak vol zonnecellen, waarmee de actieradius flink vergroot kon worden. Januari dit jaar viel echter het doek, wegens gebrek aan financiering. Zoals kenners van de markt destijds al inschatten, richt het bedrijf zich nu enkel nog op de productie van zonnedaken voor autofabrikanten via dochterbedrijf Lightyear Layer. Het heeft overeenstemming met een toeleverancier van autofabrikanten voor een proef. Ook wordt gesproken met een Aziatische autobouwer. Dat zou Sunbo kunnen zijn, dat eerder bekend maakte in Lightyear te investeren.

Doorstart

Na het faillissement volgde een doorstart met 100 van de vroegere 600 medewerkers. Slechts 25 mensen werken voor Lightyear Layer. Het Eindhovens Dagblad meldt dat er bij Lightyear ook mensen worden ontslagen. De bodem van de reserves komt weer in zicht.

Niet in eigen huis

De zonne-auto is nog niet helemaal van de baan, maar deze zou dan elders moeten worden ontwikkeld, zegt topman Lex Hoefsloot in gesprek met FD. Hij is niet teleurgesteld dat er geen nieuwe investeerders zijn gevonden. “De autosector toont steeds meer interesse in elektriciteit uit zonnecellen. Dat komt ook door druk van de EU om de autosector te elektrificeren. Maar het denken in zonne-energie zit nog steeds in een vroeg stadium. En in de huidige kapitaalmarkt is het niet gemakkelijk geld op te halen.”

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

‘Lightyear: nieuwe ontslagen en focus nu helemaal op zonnedaken’ | Automotive Online

‘Lightyear: nieuwe ontslagen en focus nu helemaal op zonnedaken’

Lightyear • De plannen voor zonne-auto Lightyear 2 zijn wegens geldgebrek ‘voorlopig’ van de baan.
Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
In zeer kleine oplage gebouwd: de Lightyear Zero. (foto:Lightyear)

Lightyear zet de droom om een zonneauto te produceren in de ijskast. De focus komt volledig op de ontwikkeling van zonnefolies te liggen, die dan door andere fabrikanten op EV’s gebruikt kunnen worden. Het bedrijf heeft sinds de doorstart begin dit jaar uit faillissement, geen nieuwe investeerders weten te vinden. Dit meldt het FD.

Faillissement

Het bedrijf uit Helmond had vergevorderde plannen voor een eigen EV met een dak vol zonnecellen, waarmee de actieradius flink vergroot kon worden. Januari dit jaar viel echter het doek, wegens gebrek aan financiering. Zoals kenners van de markt destijds al inschatten, richt het bedrijf zich nu enkel nog op de productie van zonnedaken voor autofabrikanten via dochterbedrijf Lightyear Layer. Het heeft overeenstemming met een toeleverancier van autofabrikanten voor een proef. Ook wordt gesproken met een Aziatische autobouwer. Dat zou Sunbo kunnen zijn, dat eerder bekend maakte in Lightyear te investeren.

Doorstart

Na het faillissement volgde een doorstart met 100 van de vroegere 600 medewerkers. Slechts 25 mensen werken voor Lightyear Layer. Het Eindhovens Dagblad meldt dat er bij Lightyear ook mensen worden ontslagen. De bodem van de reserves komt weer in zicht.

Niet in eigen huis

De zonne-auto is nog niet helemaal van de baan, maar deze zou dan elders moeten worden ontwikkeld, zegt topman Lex Hoefsloot in gesprek met FD. Hij is niet teleurgesteld dat er geen nieuwe investeerders zijn gevonden. “De autosector toont steeds meer interesse in elektriciteit uit zonnecellen. Dat komt ook door druk van de EU om de autosector te elektrificeren. Maar het denken in zonne-energie zit nog steeds in een vroeg stadium. En in de huidige kapitaalmarkt is het niet gemakkelijk geld op te halen.”

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.