Carrosserievormen: SUV duwt hatchback van eerste plaats

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

SUV’s verdringen dit jaar hatchbacks van de eerste plaats bij de carrosserievormen. De suv wint al jaren aan populariteit, maar de hatchback was tot dit jaar ongenaakbaar.

In 2010 lag het marktaandeel van de suv net onder de 7 procent en die van hatchbacks op 61 procent. De opmars van de suv is pas de laatste jaren heel hard gegaan, want vijf jaar geleden lag het marktaandeel ruim de helft lager dan nu het geval is. De populairste hatchbacks dit jaar zijn de Kia Niro en Volvo XC40, die beide tot en met juli ruim vijfduizend registraties konden noteren.

De stationwagen heeft in de afgelopen jaren nauwelijks aan populariteit ingeboet, terwijl de sedan – met dank aan de Tesla Model 3 en BMW 3-serie – juist weer iets populairder is geworden. De mpv is volledig verdrongen door de suv. Alleen de Mercedes B-klasse wordt nog veelvuldig ingezet, onder andere door de politie.

Registraties januari tot en met juli:

Koetswerk 2016 ma  2021 ma 
Hatchback 120.384 53,5% 71.704 37,8%
Sedan 8.949 3,9% 9.237 4,8%
Stationwagen 31.961 14,2% 23.134 12,2%
MPV 15.094 6,7% 1.812 0,9%
SUV 41.846 18,6% 78.550 41,4%
Coupe 1.632 0,7% 577 0,30%
Cabrio 2.050 0,9% 1.311 0,7%
Bus 1.399 0,6% 970 0,5%
Camper 1.174 0,5% 2.376 1,3%
Totaal 224.938 100% 189.692 100%
Bron: RDC, bewerking Automotive

Bij de hatchbacks zijn het de Volkswagen Polo en Toyota Yaris, samen goed voor 15 procent van de hatchback-registraties, die het aandeel op peil houden. 

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds kort (op eigen initiatief) een Tesla en is daar erg tevreden (goedkoop en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.