Franse extra ‘suv-belasting’ treft vooral Duitse merken

Belasting • Elke kilo boven de 1.600 wordt belast met 10 euro.
Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
De zwaarste BMW XM weegt 2,7 ton (foto: BMW)

Frankrijk kent een extra aankoopbelasting voor zware personenauto’s. De Franse regering wil de gewichtsgrens per 1 januari verlagen van 1.800 naar 1.600 kilo, meldt persbureau DPA. De belasting is 10 euro per kilo overgewicht. Deze zou nu vooral Duitse auto’s treffen.

De extra aankoopbelasting op nieuwe auto’s treft ongeveer 9 procent van alle nieuwe auto’s. Auto’s die 1.800 kilo of meer wegen worden door het verlagen van de gewichtsgrens 2.000 euro duurder. Het verlagen van de gewichtslimiet zal nauwelijks gevolgen hebben voor Franse merken als Peugeot en Citroën, terwijl het bij Renault gaat om kleine aantallen auto’s. De in Frankrijk verkochte auto’s van BMW, Mercedes en Volkswagen zouden merkbaar zwaarder getroffen worden door de heffing, in Franse media vaak de ‘suv-belasting’ genoemd.

De lobby van buitenlandse autofabrikanten in Frankrijk (CSIAM) protesteert tegen de aangekondigde belastingmaatregel. De toename van het gewicht van auto’s is grotendeels te danken aan de toegenomen veiligheid en de elektrificering en moet dus niet belast worden, stellen zij.

Eigenaars van bijzonder zware auto’s in Frankrijk krijgen in de toekomst wellicht ook te maken met hogere parkeertarieven. In elk geval in Lyon en Parijs is zo’n regel in voorbereiding.

Auto’s worden steeds zwaarder. In Duitsland wordt er al aan getwijfeld of de vangrails langs de wegen, afgestemd op de ‘lichte’ auto’s van vroeger, nog wel stevig genoeg zijn. 

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.