Kennisbank | Hatchback en handbak verliezen terrein

Kennisbank • Nederland is al sinds mensenheugenis een land waarin autokopers voornamelijk hatchbacks met handbak zochten. Beide zijn nu hun koppositie kwijt. Met dank aan de elektrificering en opkomst van suv’s.
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Elektrificering betekent het einde van de handbak.

SUV’s die hatchbacks verdringen en meer automaten dan handbakken. Het zijn opvallende cijfers na de eerste zeven maanden in 2021. Of het echt iets zegt over de veranderende voorkeur van kopers van nieuwe auto’s is natuurlijk de vraag. Het is vooral het aanbod dat in razend tempo verandert.

De opkomst van automaten hangt grotendeels samen met de stijgende verkoop van elektrische auto’s en plug-ins, samen goed voor ongeveer een kwart van het totaal aantal nieuwregistraties. Opgeteld bij het marktaandeel dat automaten vijf jaar geleden al hadden, is het voldoende om de handbak te vervangen als meest gekozen transmissie. De meest ingezette auto’s met automaat zijn dan ook elektrische auto’s. Het zijn de Kia Niro en Volvo XC40 die met ruim vijfduizend stuks aan kop gaan bij de automatische transmissies. Bij de Kia is de helft daarvan de EV-versie van de auto. Bij de handbakken is dit jaar de Kia Picanto marktleider met ruim vijfduizend stuks, gevolgd door de Toyota Aygo (3.200). Dankzij Toyota is ook de continu variabele transmissie (CVT), toch een stukje Neerlands trots, nog te vinden in de registratiestatistieken. Er werden ruim vierduizend Yarissen met CVT geregistreerd en 2.500 Corolla’s, goed voor de helft van het totaal.

schermafbeelding 2021 08 31 om 10.33.20

SUV

Al jaren pompen fabrikanten steeds meer suv’s de markt in en het is dan ook logisch dat de suv al jaren aan populariteit en marktaandeel wint, maar de hatchback was tot dit jaar ongenaakbaar. In 2010 lag het marktaandeel van de suv net onder de 7 procent en die van hatchbacks op 61 procent. De opmars van de suv is pas de laatste jaren heel hard gegaan, want vijf jaar geleden lag het marktaandeel ruim de helft lager dan nu het geval is. De populairste hatchbacks dit jaar zijn (wederom) de Kia Niro en Volvo XC40.

Dankzij Toyota is de CVT nog springlevend

De stationwagen heeft de afgelopen jaren nauwelijks aan populariteit ingeboet, terwijl de sedan – met dank aan de Tesla Model 3 en BMW 3-serie – juist weer iets populairder is geworden. De mpv is volledig verdrongen door de suv. Alleen de Mercedes B-klasse wordt nog veelvuldig ingezet, onder andere door de politie. Bij de hatchbacks zijn het de Volkswagen Polo en Toyota Yaris, samen goed voor 15 procent van de hatchback-registraties, die het aandeel op peil houden.

DE CIJFERS

171 duizend

occasions werden er tot en met juli geïmporteerd. Dat zijn er 66 procent meer dan in 2020, aldus Bovag en RDC. Bovag merkt daarbij wel op dat de import in de eerste zeven maanden in 2020 erg stroef was. Door corona waren de RDW-keuringsstations toen tijdelijk dicht.

2.543

Skoda’s Enyaq zijn er in de eerste zeven maanden geregistreerd. De auto gaat aan kop bij de EV-registraties in 2021. De Kia Niro (2.439) en Ford Mustang Mach-e (1.653) maken de top drie compleet.

27 duizend

stuks van Volkswagen Golf zijn er in juni in de EU verkocht. Hiermee is het de meest geregistreerde auto in de EU. Op de tweede plek staat Tesla Model 3 (bijna 26 duizend), gevolgd door Dacia Sandero (23 duizend).

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Kennisbank | Hatchback en handbak verliezen terrein | Automotive Online

Kennisbank | Hatchback en handbak verliezen terrein

Kennisbank • Nederland is al sinds mensenheugenis een land waarin autokopers voornamelijk hatchbacks met handbak zochten. Beide zijn nu hun koppositie kwijt. Met dank aan de elektrificering en opkomst van suv’s.
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Elektrificering betekent het einde van de handbak.

SUV’s die hatchbacks verdringen en meer automaten dan handbakken. Het zijn opvallende cijfers na de eerste zeven maanden in 2021. Of het echt iets zegt over de veranderende voorkeur van kopers van nieuwe auto’s is natuurlijk de vraag. Het is vooral het aanbod dat in razend tempo verandert.

De opkomst van automaten hangt grotendeels samen met de stijgende verkoop van elektrische auto’s en plug-ins, samen goed voor ongeveer een kwart van het totaal aantal nieuwregistraties. Opgeteld bij het marktaandeel dat automaten vijf jaar geleden al hadden, is het voldoende om de handbak te vervangen als meest gekozen transmissie. De meest ingezette auto’s met automaat zijn dan ook elektrische auto’s. Het zijn de Kia Niro en Volvo XC40 die met ruim vijfduizend stuks aan kop gaan bij de automatische transmissies. Bij de Kia is de helft daarvan de EV-versie van de auto. Bij de handbakken is dit jaar de Kia Picanto marktleider met ruim vijfduizend stuks, gevolgd door de Toyota Aygo (3.200). Dankzij Toyota is ook de continu variabele transmissie (CVT), toch een stukje Neerlands trots, nog te vinden in de registratiestatistieken. Er werden ruim vierduizend Yarissen met CVT geregistreerd en 2.500 Corolla’s, goed voor de helft van het totaal.

schermafbeelding 2021 08 31 om 10.33.20

SUV

Al jaren pompen fabrikanten steeds meer suv’s de markt in en het is dan ook logisch dat de suv al jaren aan populariteit en marktaandeel wint, maar de hatchback was tot dit jaar ongenaakbaar. In 2010 lag het marktaandeel van de suv net onder de 7 procent en die van hatchbacks op 61 procent. De opmars van de suv is pas de laatste jaren heel hard gegaan, want vijf jaar geleden lag het marktaandeel ruim de helft lager dan nu het geval is. De populairste hatchbacks dit jaar zijn (wederom) de Kia Niro en Volvo XC40.

Dankzij Toyota is de CVT nog springlevend

De stationwagen heeft de afgelopen jaren nauwelijks aan populariteit ingeboet, terwijl de sedan – met dank aan de Tesla Model 3 en BMW 3-serie – juist weer iets populairder is geworden. De mpv is volledig verdrongen door de suv. Alleen de Mercedes B-klasse wordt nog veelvuldig ingezet, onder andere door de politie. Bij de hatchbacks zijn het de Volkswagen Polo en Toyota Yaris, samen goed voor 15 procent van de hatchback-registraties, die het aandeel op peil houden.

DE CIJFERS

171 duizend

occasions werden er tot en met juli geïmporteerd. Dat zijn er 66 procent meer dan in 2020, aldus Bovag en RDC. Bovag merkt daarbij wel op dat de import in de eerste zeven maanden in 2020 erg stroef was. Door corona waren de RDW-keuringsstations toen tijdelijk dicht.

2.543

Skoda’s Enyaq zijn er in de eerste zeven maanden geregistreerd. De auto gaat aan kop bij de EV-registraties in 2021. De Kia Niro (2.439) en Ford Mustang Mach-e (1.653) maken de top drie compleet.

27 duizend

stuks van Volkswagen Golf zijn er in juni in de EU verkocht. Hiermee is het de meest geregistreerde auto in de EU. Op de tweede plek staat Tesla Model 3 (bijna 26 duizend), gevolgd door Dacia Sandero (23 duizend).

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.