Rechter: Autofabrikanten handelden onrechtmatig, dealers niet

Stichting Car Claim: Rechtbank zinspeelt op schikking in Nederlandse sjoemeldieselzaak (Update)

Emissiefraude • De duizenden Nederlandse sjoemeldieselbezitters hebben recht op een schadevergoeding tussen de 1.500 en 3.000 euro, bepaalt de rechtbank vandaag. Volgens de Stichting Car Claim, die de rechtszaak aanspande, roept de Rechtbank beide partijen nu op om tot een schikking te komen.
Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock)

Duizenden Nederlandse sjoemeldieselbezitters hebben recht op een vergoeding vanwege het dieselschandaal. Dat oordeel velt de Rechtbank Amsterdam vandaag in een schadeclaimprocedure die door stichting Car Claim was aangespannen tegen autofabrikant Volkswagen, importeur Pon, softwareleverancier Bosch en Nederlandse autodealers.

Dat bevestigt Guido van Woerkom van de Stichting Car Claim aan Automotive. “Onze missie is geslaagd, in die zin dat nu duidelijk is dat Volkswagen aansprakelijk is voor de extra kosten die de eigenaren hebben gemaakt. Hetzij in het waardeverlies van de auto, hetzij door de hogere brandstofkosten of een regelmatiger dealerbezoek.” Uit het rechtbankverslag blijkt niet precies hoe de hoogte van de vergoeding is vastgesteld, wel dat de prijsverlaging “overeen komt met de lagere waarde van de auto zoals deze achteraf is gebleken”. Omdat het bij elke auto om hetzelfde gebrek gaat, is dit bedrag voor elke autobezitter gelijk. 

Volgens Van Woerkom roept de rechtbank de partijen op om tot een schikking te komen. “Het is ondoenlijk om per geval te bepalen wat de precieze schade is, dan zouden er duizenden afzonderlijke rechtszaken moeten worden gevoerd. De consumenten zullen echter zelf nog een procedure moeten voeren op basis van dit vonnis. De wet voorziet in de mogelijkheid dat Car Claim met de autofabrikanten en de autodealers gaat overleggen over een overeenkomst tot vergoeding van schade, die vervolgens voor alle autobezitters verbindend verklaard kan worden.”

Waardeverlies

Volgens de rechter mag een koper verwachten dat de auto aan de regelgeving voldoet. Indien dat niet het geval is, heeft dat negatieve gevolgen voor de waarde van de auto. Dat betekent dat bezitters van een ‘sjoemeldiesel’ voor dat waardeverlies moeten worden gecompenseerd, schrijft Nu.nl. Tegen de uitspraak kan nog beroep worden aangetekend.

Gedupeerden die een nieuwe Volkswagen, Audi, Skoda of Seat kochten die voorzien was van sjoemelsoftware hebben recht op een schadevergoeding van 3.000 euro. Degene die een occasion kocht kan aanspraak maken op een vergoeding van 1.500 euro. Bij de rechtszaak zijn volgens stichting Car Claim circa 150 duizend consumenten betrokken. Daarmee loopt het totale schadebedrag in de honderden miljoenen euro’s. “Uiteindelijk zal fabrikant Volkswagen voor de kosten opdraaien”, zegt Van Woerkom. Hij denkt dat voor het bepalen van de vergoedingen is gekeken naar de compensatie die in andere landen is gegeven, maar ook naar wat het voor de waarde van de auto betekent nu blijkt dat hij niet aan de milieueisen voldoet.

Het dieselschandaal kwam in 2015 aan het licht, toen de Volkswagen Groep toegaf dat grote schaal emissietesten manipuleerde met sjoemelsoftware. Daardoor leken dieselauto’s schoner, dan ze in werkelijkheid waren. Het concern werd in de afgelopen jaren beboet voor zijn rol in de affaire.In de Automotive Livestream betoogt Peter Niesink, algemeen directeur Bovag, dat consumenten geen economische schade van het dieselschandaal hebben.

Update 16.00 uur: Aankloppen bij dealer voor schadevergoeding

De Rechtbank Amsterdam oordeelt dat autofabrikanten zowel de toezichthouder als de kopers van een auto opzettelijk hebben misleid, omdat de voertuigen waren uitgerust met een manipulatie-instrument. Hierdoor voldeden de auto’s niet aan de regelgeving en betaalden consumenten te veel voor de auto. Zakelijk autorijders hebben geen recht op een vergoeding, omdat het gebruik van de auto in hun geval verjaard is.

Consumenten kunnen het bedrag terugvorderen bij de dealer, waarbij de rechtbank het logisch acht dat uiteindelijk de fabrikant betaalt, omdat zowel dealer als importeur niet op de hoogte waren van de sjoemelsoftware ten tijde van de verkoop van de auto. Als consumenten een schadeclaim willen eisen, moeten ze hiervoor wel een vervolgprocedure starten (ze kunnen dus niet met de huidige uitspraak in de hand naar de dealer om geld op te halen); hierbij verdient een collectieve aanpak de voorkeur, aldus de Rechtbank.

Hoger beroep

Bovag ziet de uitspraak dan ook vooral als een zaak tussen de consumenten en de autofabrikanten, zegt woordvoeder Paul de Waal. “De fabrikanten hebben onrechtmatig gehandeld. Dat geldt niet voor dealers, maar kennelijk zijn zij een loket waar consumenten mogen aankloppen voor een schadevergoeding. Ik verwacht dat de fabrikanten in hoger beroep gaan tegen deze uitspraak”, aldus De Waal. Dat hoger beroep is, volgens De Waal, ook van belang voor consumenten, omdat zij pas na een oordeel van een hogere rechter bij een dealer kunnen aankloppen voor een schadevergoeding.

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.

Stichting Car Claim: Rechtbank zinspeelt op schikking in Nederlandse sjoemeldieselzaak (Update) | Automotive Online
Rechter: Autofabrikanten handelden onrechtmatig, dealers niet

Stichting Car Claim: Rechtbank zinspeelt op schikking in Nederlandse sjoemeldieselzaak (Update)

Emissiefraude • De duizenden Nederlandse sjoemeldieselbezitters hebben recht op een schadevergoeding tussen de 1.500 en 3.000 euro, bepaalt de rechtbank vandaag. Volgens de Stichting Car Claim, die de rechtszaak aanspande, roept de Rechtbank beide partijen nu op om tot een schikking te komen.
Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock)

Duizenden Nederlandse sjoemeldieselbezitters hebben recht op een vergoeding vanwege het dieselschandaal. Dat oordeel velt de Rechtbank Amsterdam vandaag in een schadeclaimprocedure die door stichting Car Claim was aangespannen tegen autofabrikant Volkswagen, importeur Pon, softwareleverancier Bosch en Nederlandse autodealers.

Dat bevestigt Guido van Woerkom van de Stichting Car Claim aan Automotive. “Onze missie is geslaagd, in die zin dat nu duidelijk is dat Volkswagen aansprakelijk is voor de extra kosten die de eigenaren hebben gemaakt. Hetzij in het waardeverlies van de auto, hetzij door de hogere brandstofkosten of een regelmatiger dealerbezoek.” Uit het rechtbankverslag blijkt niet precies hoe de hoogte van de vergoeding is vastgesteld, wel dat de prijsverlaging “overeen komt met de lagere waarde van de auto zoals deze achteraf is gebleken”. Omdat het bij elke auto om hetzelfde gebrek gaat, is dit bedrag voor elke autobezitter gelijk. 

Volgens Van Woerkom roept de rechtbank de partijen op om tot een schikking te komen. “Het is ondoenlijk om per geval te bepalen wat de precieze schade is, dan zouden er duizenden afzonderlijke rechtszaken moeten worden gevoerd. De consumenten zullen echter zelf nog een procedure moeten voeren op basis van dit vonnis. De wet voorziet in de mogelijkheid dat Car Claim met de autofabrikanten en de autodealers gaat overleggen over een overeenkomst tot vergoeding van schade, die vervolgens voor alle autobezitters verbindend verklaard kan worden.”

Waardeverlies

Volgens de rechter mag een koper verwachten dat de auto aan de regelgeving voldoet. Indien dat niet het geval is, heeft dat negatieve gevolgen voor de waarde van de auto. Dat betekent dat bezitters van een ‘sjoemeldiesel’ voor dat waardeverlies moeten worden gecompenseerd, schrijft Nu.nl. Tegen de uitspraak kan nog beroep worden aangetekend.

Gedupeerden die een nieuwe Volkswagen, Audi, Skoda of Seat kochten die voorzien was van sjoemelsoftware hebben recht op een schadevergoeding van 3.000 euro. Degene die een occasion kocht kan aanspraak maken op een vergoeding van 1.500 euro. Bij de rechtszaak zijn volgens stichting Car Claim circa 150 duizend consumenten betrokken. Daarmee loopt het totale schadebedrag in de honderden miljoenen euro’s. “Uiteindelijk zal fabrikant Volkswagen voor de kosten opdraaien”, zegt Van Woerkom. Hij denkt dat voor het bepalen van de vergoedingen is gekeken naar de compensatie die in andere landen is gegeven, maar ook naar wat het voor de waarde van de auto betekent nu blijkt dat hij niet aan de milieueisen voldoet.

Het dieselschandaal kwam in 2015 aan het licht, toen de Volkswagen Groep toegaf dat grote schaal emissietesten manipuleerde met sjoemelsoftware. Daardoor leken dieselauto’s schoner, dan ze in werkelijkheid waren. Het concern werd in de afgelopen jaren beboet voor zijn rol in de affaire.In de Automotive Livestream betoogt Peter Niesink, algemeen directeur Bovag, dat consumenten geen economische schade van het dieselschandaal hebben.

Update 16.00 uur: Aankloppen bij dealer voor schadevergoeding

De Rechtbank Amsterdam oordeelt dat autofabrikanten zowel de toezichthouder als de kopers van een auto opzettelijk hebben misleid, omdat de voertuigen waren uitgerust met een manipulatie-instrument. Hierdoor voldeden de auto’s niet aan de regelgeving en betaalden consumenten te veel voor de auto. Zakelijk autorijders hebben geen recht op een vergoeding, omdat het gebruik van de auto in hun geval verjaard is.

Consumenten kunnen het bedrag terugvorderen bij de dealer, waarbij de rechtbank het logisch acht dat uiteindelijk de fabrikant betaalt, omdat zowel dealer als importeur niet op de hoogte waren van de sjoemelsoftware ten tijde van de verkoop van de auto. Als consumenten een schadeclaim willen eisen, moeten ze hiervoor wel een vervolgprocedure starten (ze kunnen dus niet met de huidige uitspraak in de hand naar de dealer om geld op te halen); hierbij verdient een collectieve aanpak de voorkeur, aldus de Rechtbank.

Hoger beroep

Bovag ziet de uitspraak dan ook vooral als een zaak tussen de consumenten en de autofabrikanten, zegt woordvoeder Paul de Waal. “De fabrikanten hebben onrechtmatig gehandeld. Dat geldt niet voor dealers, maar kennelijk zijn zij een loket waar consumenten mogen aankloppen voor een schadevergoeding. Ik verwacht dat de fabrikanten in hoger beroep gaan tegen deze uitspraak”, aldus De Waal. Dat hoger beroep is, volgens De Waal, ook van belang voor consumenten, omdat zij pas na een oordeel van een hogere rechter bij een dealer kunnen aankloppen voor een schadevergoeding.

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.