Claimstichting zoekt dieselfraude-compensatie via nieuwe wet

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:

De vorig jaar opgerichte stichting Stichting Diesel Emissions Justice (SDEJ) heeft onder meer fabrikant Volkswagen, Pon en individuele Nederlandse dealers gedagvaard. SDEJ claimt compensatie voor eventuele schade die is geleden door dieselgate. Dat meldt SDEJ vandaag. Eerder deze maand eiste de Consumentenbond dat Volkswagen Nederlandse bezitters van een sjoemeldiesel snel compenseert. In Nederland is ook de stichting Volkswagen Car Claim actief, dat wordt geleid door voormalig ANWB-topman Guido van Woerkom. Deze stichting stuurt aan op een schikking.

Nieuwe wet

SDEJ is naar eigen zeggen de eerste partij die zich in een procedure met betrekking tot dieselgate bedient van de nieuwe Wet Afwikkeling Massaschade in Collectieve Actie (WAMCA). Deze wet is sinds 1 januari 2020 van kracht en biedt volgesn SDEJ “een unieke en efficiënte afdoening van gevallen van massaschade.”

Femke Hendriks, directeur van de stichting, stelt dat WAMCA miljoenen gedupeerde consumenten, woonachtig binnen of buiten Nederland, faciliteert om collectief schadevergoeding te kunnen claimen. “Volkswagen heeft ons aanbod om tafel te gaan afgewezen. We gaan er nu dus vol tegenaan. Volkswagen heeft met haar dieselfraude enorme schade toegebracht aan de consument, het milieu en de volksgezondheid. Het is tijd dat Volkswagen ook in Europa de rekening krijgt gepresenteerd voor haar handelen.”

Meer rechtszaken

“Wat onze stichting van andere initiatieven onderscheidt is dat de stichting de claims van Europese autobezitters op gecoördineerde manier zal aanpakken. Anders dan andere initiatieven beperkt zij haar activiteiten niet tot het voeren van een collectieve actie ten behoeve van Nederlandse autobezitters, al dan niet in combinatie met individuele procedures van Nederlandse autobezitters. De stichting is ook bereid in diverse andere jurisdicties procedures te starten”, schrijft het op zijn site.

SDEJ heeft de rechtbank Amsterdam verzocht te worden benoemd als Exclusieve Belangenbehartiger, en de procedure te leiden namens alle getroffen Nederlandse en Europese autobezitters zoals omschreven in de dagvaarding. “Wij voldoen aan de strenge ontvankelijkheidseisen van de nieuwe wet en de Claimcode 2019, en zijn bij uitstek geschikt om de belangen te dienen van iedereen die is getroffen door dit schandaal en nog steeds met lege handen staat.”

Pon is om een reactie gevraagd.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Claimstichting zoekt dieselfraude-compensatie via nieuwe wet | Automotive Online

Claimstichting zoekt dieselfraude-compensatie via nieuwe wet

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:

De vorig jaar opgerichte stichting Stichting Diesel Emissions Justice (SDEJ) heeft onder meer fabrikant Volkswagen, Pon en individuele Nederlandse dealers gedagvaard. SDEJ claimt compensatie voor eventuele schade die is geleden door dieselgate. Dat meldt SDEJ vandaag. Eerder deze maand eiste de Consumentenbond dat Volkswagen Nederlandse bezitters van een sjoemeldiesel snel compenseert. In Nederland is ook de stichting Volkswagen Car Claim actief, dat wordt geleid door voormalig ANWB-topman Guido van Woerkom. Deze stichting stuurt aan op een schikking.

Nieuwe wet

SDEJ is naar eigen zeggen de eerste partij die zich in een procedure met betrekking tot dieselgate bedient van de nieuwe Wet Afwikkeling Massaschade in Collectieve Actie (WAMCA). Deze wet is sinds 1 januari 2020 van kracht en biedt volgesn SDEJ “een unieke en efficiënte afdoening van gevallen van massaschade.”

Femke Hendriks, directeur van de stichting, stelt dat WAMCA miljoenen gedupeerde consumenten, woonachtig binnen of buiten Nederland, faciliteert om collectief schadevergoeding te kunnen claimen. “Volkswagen heeft ons aanbod om tafel te gaan afgewezen. We gaan er nu dus vol tegenaan. Volkswagen heeft met haar dieselfraude enorme schade toegebracht aan de consument, het milieu en de volksgezondheid. Het is tijd dat Volkswagen ook in Europa de rekening krijgt gepresenteerd voor haar handelen.”

Meer rechtszaken

“Wat onze stichting van andere initiatieven onderscheidt is dat de stichting de claims van Europese autobezitters op gecoördineerde manier zal aanpakken. Anders dan andere initiatieven beperkt zij haar activiteiten niet tot het voeren van een collectieve actie ten behoeve van Nederlandse autobezitters, al dan niet in combinatie met individuele procedures van Nederlandse autobezitters. De stichting is ook bereid in diverse andere jurisdicties procedures te starten”, schrijft het op zijn site.

SDEJ heeft de rechtbank Amsterdam verzocht te worden benoemd als Exclusieve Belangenbehartiger, en de procedure te leiden namens alle getroffen Nederlandse en Europese autobezitters zoals omschreven in de dagvaarding. “Wij voldoen aan de strenge ontvankelijkheidseisen van de nieuwe wet en de Claimcode 2019, en zijn bij uitstek geschikt om de belangen te dienen van iedereen die is getroffen door dit schandaal en nog steeds met lege handen staat.”

Pon is om een reactie gevraagd.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.