Op bezoek | Franchisewet vooral een vangnet voor als het fout gaat

Op bezoek • Van de nieuwe franchisewet hoeft niemand wat te merken, zolang het goed gaat. Maar gaat het mis tussen ondernemer en franchisegever, dan moet de wet steun en bescherming bieden tegen eenzijdige beslissingen of oneerlijke afspraken.
Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
"Als alles goed gaat, merkt u niets van de nieuwe wet", zegt staatssecretaris Mona Keijzer van Economische Zaken tijdens het Franchisedebat. Links op de foto debatvoorzitter Maarten Bouwhuis (BNR).

“Als het prima gaat en franchisegever en -nemer goed met elkaar in gesprek zijn, dan verandert er niets door deze wet. Maar in de gevallen dat het mis gaat, is er straks wetgeving door de komst van de nieuwe franchisewet”, zei staatssecretaris Mona Keijzer van Economische Zaken gisteren tijdens het zogeheten Franchisedebat dat Bovag in het Haagse Mauritshuis organiseerde. De zaal zat vol, niet alleen met talloze juristen, maar ook met vertegenwoordigers van importeurs, garageformules en brancheorganisaties.

Eerste stap 

De stemming was optimistisch en niet voor niets. Het heeft namelijk tien jaar praten en onderhandelen gekost eer de franchisewet tot stand kwam. Niet alleen de staatssecretaris, maar ook Bovag-directeur Peter Niesink toonde zich dan ook opgelucht en blij dat het nu eindelijk is geregeld. “De eerste stap is gezet”, aldus Niesink, die benadrukte dat samenwerking in franchiseverband in driekwart van de gevallen prima verloopt, maar in een kwart van de gevallen niet en juist dan is het belangrijk te kunnen terugvallen op wetgeving. Ter illustratie refereerde hij eraan dat begin dit jaar een aantal autofabrikanten, waaronder PSA, hun dealers CO2-doelstellingen oplegden. Als zij die doelstelling niet halen, krijgen ze minder bonus. Autofabrikanten lopen namelijk zelf het risico op een boete, omdat de gemiddelde CO2-uitstoot van nieuwe verkochte auto’s nog te hoog is. “Hiermee willen ze hun problemen verleggen naar de dealers. Door het instemmingsrecht in de nieuwe wet zijn franchisenemers beter beschermd tegen eenzijdige beslissingen”, aldus Niesink. De wet moet gaan helpen bij een gelijkwaardiger verhouding tussen merkdealers en hun fabrikant of importeur of franchisenemers die bij een garageconcept zijn aangesloten.

Eenzijdige beslissingen

Fatsoenlijke afspraken en eerlijke verhoudingen, dat is volgens staatssecretaris Keijzer dan ook het uitgangspunt van de nieuwe wet waarin de rechtspositie van franchisenemers beter is vastgelegd. “Het gaat om een beter en gezonder evenwicht zodat er niet zomaar eenzijdige wijzigingen opgelegd kunnen worden. Daarom is het instemmingsrecht zo belangrijk. De nieuwe wet moet vooral meer steun bieden en zeker geen belemmering vormen voor de innovatiekracht van franchiseformules”, waarmee Keijzer wil benadrukken dat het niet de bedoeling is dat de wet strategische wijzigingen in franchiseformules gaat belemmeren. Het is vooral de eenzijdigheid van beslissingen waartegen de wet bescherming moet bieden. Daarvoor is het instemmingsrecht in de nieuwe wet opgenomen. “Ga met bestaande ondernemers in gesprek en regel het op een beschaafde manier”, is haar devies.

Dat ‘beschaafd’ regelen geldt bijvoorbeeld ook als het gaat om investeringen die gedaan moeten worden of het afschrijven van die investeringen, terwijl de samenwerking tussen franchisenemer- en -gever ondertussen is beëindigd. “Nu is daar vaak te weinig zeggenschap”, aldus Leendert-Jan Visser, directeur MKB Nederland. Ook Boris van der Ham, voorzitter van de Nederlandse Franchise Vereniging, was positief over de wet. “Het verduidelijkt de afspraken tussen franchisegevers en franchisenemers”, vindt hij.

Poetsdoek

“Het instemmingsrecht is noodzakelijk om de basis goed te regelen”, vindt Arnold Koopmans, jurist en voorzitter van de dealervereniging van Toyota. Volgens hem is de nieuwe wet vergelijkbaar met een goede poetsdoek, het schoont de verhoudingen op en maakt de verstandhouding klip en klaar. De wet zal vooral een ‘geschillen voorkomend effect’ hebben aldus Timo Jansen, gespecialiseerd in franchiserecht. Ook werd nog gehamerd op goed franchisegever/nemerschap bij het debat.  

Kortom: alle partijen zijn verheugd over de nieuwe franchisewet, zo is wel te concluderen aan het einde van het debat. “De wet moet gezonde verhoudingen en een eerlijke economische werking alleen maar faciliteren”, aldus Niesink. De vraag is nu alleen nog hoe snel de wet in werking kan treden. Dat kan ‘razendsnel’ gaan, beloofde Mona Keijzer.

OP BEZOEK

De redactie van Automotive bezoekt tal van evenementen. In de online rubriek ‘Op bezoek’ leest u wat ons zoal opviel.
Wat: Franchisedebat Bovag / Waar: 12 februari, Mauritshuis Den Haat / Aantal bezoekers: +/- 100 / Doelgroep: relaties Bovag.

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.

Op bezoek | Franchisewet vooral een vangnet voor als het fout gaat | Automotive Online

Op bezoek | Franchisewet vooral een vangnet voor als het fout gaat

Op bezoek • Van de nieuwe franchisewet hoeft niemand wat te merken, zolang het goed gaat. Maar gaat het mis tussen ondernemer en franchisegever, dan moet de wet steun en bescherming bieden tegen eenzijdige beslissingen of oneerlijke afspraken.
Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
"Als alles goed gaat, merkt u niets van de nieuwe wet", zegt staatssecretaris Mona Keijzer van Economische Zaken tijdens het Franchisedebat. Links op de foto debatvoorzitter Maarten Bouwhuis (BNR).

“Als het prima gaat en franchisegever en -nemer goed met elkaar in gesprek zijn, dan verandert er niets door deze wet. Maar in de gevallen dat het mis gaat, is er straks wetgeving door de komst van de nieuwe franchisewet”, zei staatssecretaris Mona Keijzer van Economische Zaken gisteren tijdens het zogeheten Franchisedebat dat Bovag in het Haagse Mauritshuis organiseerde. De zaal zat vol, niet alleen met talloze juristen, maar ook met vertegenwoordigers van importeurs, garageformules en brancheorganisaties.

Eerste stap 

De stemming was optimistisch en niet voor niets. Het heeft namelijk tien jaar praten en onderhandelen gekost eer de franchisewet tot stand kwam. Niet alleen de staatssecretaris, maar ook Bovag-directeur Peter Niesink toonde zich dan ook opgelucht en blij dat het nu eindelijk is geregeld. “De eerste stap is gezet”, aldus Niesink, die benadrukte dat samenwerking in franchiseverband in driekwart van de gevallen prima verloopt, maar in een kwart van de gevallen niet en juist dan is het belangrijk te kunnen terugvallen op wetgeving. Ter illustratie refereerde hij eraan dat begin dit jaar een aantal autofabrikanten, waaronder PSA, hun dealers CO2-doelstellingen oplegden. Als zij die doelstelling niet halen, krijgen ze minder bonus. Autofabrikanten lopen namelijk zelf het risico op een boete, omdat de gemiddelde CO2-uitstoot van nieuwe verkochte auto’s nog te hoog is. “Hiermee willen ze hun problemen verleggen naar de dealers. Door het instemmingsrecht in de nieuwe wet zijn franchisenemers beter beschermd tegen eenzijdige beslissingen”, aldus Niesink. De wet moet gaan helpen bij een gelijkwaardiger verhouding tussen merkdealers en hun fabrikant of importeur of franchisenemers die bij een garageconcept zijn aangesloten.

Eenzijdige beslissingen

Fatsoenlijke afspraken en eerlijke verhoudingen, dat is volgens staatssecretaris Keijzer dan ook het uitgangspunt van de nieuwe wet waarin de rechtspositie van franchisenemers beter is vastgelegd. “Het gaat om een beter en gezonder evenwicht zodat er niet zomaar eenzijdige wijzigingen opgelegd kunnen worden. Daarom is het instemmingsrecht zo belangrijk. De nieuwe wet moet vooral meer steun bieden en zeker geen belemmering vormen voor de innovatiekracht van franchiseformules”, waarmee Keijzer wil benadrukken dat het niet de bedoeling is dat de wet strategische wijzigingen in franchiseformules gaat belemmeren. Het is vooral de eenzijdigheid van beslissingen waartegen de wet bescherming moet bieden. Daarvoor is het instemmingsrecht in de nieuwe wet opgenomen. “Ga met bestaande ondernemers in gesprek en regel het op een beschaafde manier”, is haar devies.

Dat ‘beschaafd’ regelen geldt bijvoorbeeld ook als het gaat om investeringen die gedaan moeten worden of het afschrijven van die investeringen, terwijl de samenwerking tussen franchisenemer- en -gever ondertussen is beëindigd. “Nu is daar vaak te weinig zeggenschap”, aldus Leendert-Jan Visser, directeur MKB Nederland. Ook Boris van der Ham, voorzitter van de Nederlandse Franchise Vereniging, was positief over de wet. “Het verduidelijkt de afspraken tussen franchisegevers en franchisenemers”, vindt hij.

Poetsdoek

“Het instemmingsrecht is noodzakelijk om de basis goed te regelen”, vindt Arnold Koopmans, jurist en voorzitter van de dealervereniging van Toyota. Volgens hem is de nieuwe wet vergelijkbaar met een goede poetsdoek, het schoont de verhoudingen op en maakt de verstandhouding klip en klaar. De wet zal vooral een ‘geschillen voorkomend effect’ hebben aldus Timo Jansen, gespecialiseerd in franchiserecht. Ook werd nog gehamerd op goed franchisegever/nemerschap bij het debat.  

Kortom: alle partijen zijn verheugd over de nieuwe franchisewet, zo is wel te concluderen aan het einde van het debat. “De wet moet gezonde verhoudingen en een eerlijke economische werking alleen maar faciliteren”, aldus Niesink. De vraag is nu alleen nog hoe snel de wet in werking kan treden. Dat kan ‘razendsnel’ gaan, beloofde Mona Keijzer.

OP BEZOEK

De redactie van Automotive bezoekt tal van evenementen. In de online rubriek ‘Op bezoek’ leest u wat ons zoal opviel.
Wat: Franchisedebat Bovag / Waar: 12 februari, Mauritshuis Den Haat / Aantal bezoekers: +/- 100 / Doelgroep: relaties Bovag.

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.