Stefanie Wurst, managing director BMW Group Nederland

Interview | Stefanie Wurst (BMW): Nederlandse poldermentaliteit bevalt me

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:

Stefanie Wurst startte vorig jaar als directeur bij BMW Nederland. Na een jaar is het tijd om de balans op te maken, in een interview met Automotive. “De poldermentaliteit heeft mij verrast. Het is give and take, dat vind ik een aangename manier van werken. Iedereen probeert elkaar te begrijpen.”

U heeft geen uitgesproken automotive-profiel. Had u ooit gedacht leiding te gaan geven aan BMW Nederland?

“Ik ben jarenlang managing partner geweest bij een groot reclamebureau in Berlijn (Scholz&Friends, red.). Daar heb ik dertien jaar Daimler als klant gehad. In 2011 ben ik benaderd om voor BMW marketingverantwoordelijke te worden voor de Duitse markt. Ik was benieuwd naar hoe het eraan toe gaat bij een grote auto-fabrikant en wilde leren hoe zo’n bedrijf werkt. En ik kom uit een familie met een BMW-achter-grond. Mijn vader heeft 35 jaar als ingenieur bij BMW gewerkt, onder andere voor het Formule1-team. Mijn oom was coureur en mijn opa had een dealerbedrijf. Ik houd ervan betrokken te zijn bij industriële vooruitgang, dat is misschien wel typisch Duits aan mij.”

U was in Berlijn de baas. Nu heeft ú bazen. Is dat wennen?

“Ik wilde graag een fabrikant goed leren kennen, dus dan volgt automatisch een trade-off met de mate van onafhankelijk waarmee ik kon opereren. Maar ik had in Berlijn ook te maken met een durfinvesteerder, dus ik ben gewend om verantwoording af te leggen. Los daarvan lijkt mijn huidige functie heel erg op het runnen van een eigen bedrijf. Ik heb een doelstelling en die wil ik overtreffen. Op dat vlak verandert er niets. BMW is een groot bedrijf, maar de lijnen binnen het management zijn kort. Als ik iemand wil bereiken, heb ik die snel te pakken.”

Hoe gaat u om met alle meningen?

“Het constante overleg is wel even wennen. Maar ik kom uit de creatieve sector, daar heeft ook iedereen altijd zijn mening klaar. Dus ik ben gewend dat iedereen overal iets van vindt.”

Hoe heeft u uw eerste acht maanden in Nederland ervaren?

“Als een tijd waarin de hele markt veranderde. Er is nu ander beleid nodig dan een jaar geleden. Toen kwam Tesla bijvoorbeeld snel op, nu heeft dat al een serieus marktaandeel. Wij hebben onze proposities aangepast en dat slaat aan. Inmiddels ligt ons marktaandeel weer hoger dan een jaar geleden.”

12 wurst

Wurst in het kort

Geboortejaar: 1968 / Woonplaats: Den Haag Relatie: Getrouwd met Miguel Hobby’s: Wandelen in de bergen, yoga, hardlopen, skiën, motorrijden, lezen, kunst Opleiding: Universiteit van Augsburg, Economie Carrière: In 1993 gestart in de reclamewereld, met functies in New York en Hamburg. Vanaf 1998 regiodirecteur bij TBWA Singapore. In 2003 werd ze partner en managing director bij Scholz&Friends Group in Berlijn. In 2014 trad ze in dienst bij BMW Group Germany, waar ze head of marketing werd.  

Zijn er plannen met het dealernetwerk?

“Eind 2023 volgt pas de volgende contractronde, dus het is nog te vroeg om daar op in te gaan. Maar ik verwacht dat ons dealernetwerk zich evolutionair ontwikkelt. Er zullen binnen het netwerk nog consolidaties plaats gaan vinden. Verder wordt er veel geïnvesteerd in onze merken. Bijvoorbeeld meer standalone Mini-vestigingen en digitalisering. Tot slot zitten wij nog in het verkoopproces van onze vestiging in Den Haag, dat hopen we spoedig af te ronden.”

Is er een Nederlandse manier van zakendoen?

“Nederland is een echt handelsland. Scherp onderhandelen wordt hier leuk gevonden. Mensen zijn erg gefocust op de beste deal. Een fiscale maatregel zoals de 4 procent bijtelling voor EV’s nestelt zich hier snel in de hoofden. Lage bijtelling en goede korting, daar draait het om. En dat voelen onze dealers feilloos aan. Een klant wil de beste deal. Ik denk dat het ook in privékring een favoriete gespreksonderwerp is. Dat is hier echt sterker dan in Duitsland. Verder heeft de poldermentaliteit mij verrast. Het is give and take, dat vind ik een aangename manier van werken. Iedereen probeert elkaar te begrijpen.”

Wat valt u verder nog op?

“Dat er weinig vrouwen zijn in de top van de Nederlandse bedrijven. Hier loopt Nederland echt achter op andere regio’s waar ik heb gewerkt, zoals Azië en de VS. Volgens mij heeft het ermee te maken dat vrouwen geacht worden veel tijd aan hun kinderen te besteden. Dat mannen fulltime blijven werken wordt echter normaal gevonden. Mannen en vrouwen hebben verschillende gezichtspunten en ik vind het belangrijk dat beide aanwezig zijn binnen de organisatie.”

Nederland is Europees één van de koplopers als het gaat om de verkoop van EV’s. Schieten wij hierin door?

“Duurzaamheid staat bij BMW hoog in het vaandel. Dat gaat overigens verder dan alleen het bouwen en verkopen van elektrische auto’s. Wij nemen de duurzaamheid van de hele keten in acht. Sowieso is 100 procent van alle benodigde energie van onze Europese fabrieken hernieuwbaar, in 2020 geldt dat wereldwijd. Ook hebben we zelf afspraken gemaakt met leveranciers van lithium en kobalt, de belangrijkste ingrediënten voor batterijen, zodat we de omstandigheden in de mijnen kunnen bepalen. Bij BMW Group is bekend dat Nederland voorop wil lopen als het gaat om elektrificering. De wereldwijde introductie van de eerste elektrische Mini ooit vindt in juli in Nederland plaats. Daar ben ik trots op.”

U heeft Nederlandse les gehad. Is dat met het oog op de toekomst?

“Om goed te kunnen functioneren wil ik de taal beheersen. Ik heb bewust voor de lessen gekozen, als een investering in een goede samenwerking, want goede communicatie in een groep is heel belangrijk. Of ik hier nog jaren blijf, weet ik niet. Dat hangt van veel factoren af. Ik heb het in ieder geval erg naar mijn zin, we hebben een prachtige woning gevonden in Den Haag. Vlak bij de zee, wat mijn Spaanse man fantastisch vindt.”

Wat wilt u nog realiseren?

“We zijn nu het grootste premiummerk, maar uiteraard wil ik verder groeien. Dat moet ook kunnen. We hebben een enorme sterke line-up van modellen, bij zowel Mini als BMW. We hebben onze grootste luxuryoffensief ooit ingezet. Dat is heel belangrijk; zonder droomauto’s ben je geen premiummerk. Ik geniet van de ontwikkelingen die plaatsvinden. In 2021 introduceren we de iNext, hiermee hebben we de auto opnieuw uitgevonden. In deze volledig batterij-elektrische SUV met 700+ km range komen voor het eerst alle strategische innovatievelden ‘ACES’ van BMW Group samen: Autonoom rijden, Connectiviteit, Elektrificatie en Services. Dit vind ik geweldig. Het is de reden dat ik bij een autofabrikant wilde gaan werken.”

BMW Group Nederland

BMW Group Nederland is als National Sales & Marketing Company (NSC) verantwoordelijk voor de verkoop en marketing van producten en diensten van de merken BMW, Mini, BMW Motorrad en BMW i via de dealerorganisatie in Nederland. BMW was de afgelopen vier jaar het meest verkochte premiummerk en gaat die positie dit jaar behouden. Tot en met mei bedraagt het marktaandeel voor BMW 5,7 procent (2018: 4,5%). Mini komt uit op 1,8 procent (2018: 1,5%).

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Interview | Stefanie Wurst (BMW): Nederlandse poldermentaliteit bevalt me | Automotive Online
Stefanie Wurst, managing director BMW Group Nederland

Interview | Stefanie Wurst (BMW): Nederlandse poldermentaliteit bevalt me

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:

Stefanie Wurst startte vorig jaar als directeur bij BMW Nederland. Na een jaar is het tijd om de balans op te maken, in een interview met Automotive. “De poldermentaliteit heeft mij verrast. Het is give and take, dat vind ik een aangename manier van werken. Iedereen probeert elkaar te begrijpen.”

U heeft geen uitgesproken automotive-profiel. Had u ooit gedacht leiding te gaan geven aan BMW Nederland?

“Ik ben jarenlang managing partner geweest bij een groot reclamebureau in Berlijn (Scholz&Friends, red.). Daar heb ik dertien jaar Daimler als klant gehad. In 2011 ben ik benaderd om voor BMW marketingverantwoordelijke te worden voor de Duitse markt. Ik was benieuwd naar hoe het eraan toe gaat bij een grote auto-fabrikant en wilde leren hoe zo’n bedrijf werkt. En ik kom uit een familie met een BMW-achter-grond. Mijn vader heeft 35 jaar als ingenieur bij BMW gewerkt, onder andere voor het Formule1-team. Mijn oom was coureur en mijn opa had een dealerbedrijf. Ik houd ervan betrokken te zijn bij industriële vooruitgang, dat is misschien wel typisch Duits aan mij.”

U was in Berlijn de baas. Nu heeft ú bazen. Is dat wennen?

“Ik wilde graag een fabrikant goed leren kennen, dus dan volgt automatisch een trade-off met de mate van onafhankelijk waarmee ik kon opereren. Maar ik had in Berlijn ook te maken met een durfinvesteerder, dus ik ben gewend om verantwoording af te leggen. Los daarvan lijkt mijn huidige functie heel erg op het runnen van een eigen bedrijf. Ik heb een doelstelling en die wil ik overtreffen. Op dat vlak verandert er niets. BMW is een groot bedrijf, maar de lijnen binnen het management zijn kort. Als ik iemand wil bereiken, heb ik die snel te pakken.”

Hoe gaat u om met alle meningen?

“Het constante overleg is wel even wennen. Maar ik kom uit de creatieve sector, daar heeft ook iedereen altijd zijn mening klaar. Dus ik ben gewend dat iedereen overal iets van vindt.”

Hoe heeft u uw eerste acht maanden in Nederland ervaren?

“Als een tijd waarin de hele markt veranderde. Er is nu ander beleid nodig dan een jaar geleden. Toen kwam Tesla bijvoorbeeld snel op, nu heeft dat al een serieus marktaandeel. Wij hebben onze proposities aangepast en dat slaat aan. Inmiddels ligt ons marktaandeel weer hoger dan een jaar geleden.”

12 wurst

Wurst in het kort

Geboortejaar: 1968 / Woonplaats: Den Haag Relatie: Getrouwd met Miguel Hobby’s: Wandelen in de bergen, yoga, hardlopen, skiën, motorrijden, lezen, kunst Opleiding: Universiteit van Augsburg, Economie Carrière: In 1993 gestart in de reclamewereld, met functies in New York en Hamburg. Vanaf 1998 regiodirecteur bij TBWA Singapore. In 2003 werd ze partner en managing director bij Scholz&Friends Group in Berlijn. In 2014 trad ze in dienst bij BMW Group Germany, waar ze head of marketing werd.  

Zijn er plannen met het dealernetwerk?

“Eind 2023 volgt pas de volgende contractronde, dus het is nog te vroeg om daar op in te gaan. Maar ik verwacht dat ons dealernetwerk zich evolutionair ontwikkelt. Er zullen binnen het netwerk nog consolidaties plaats gaan vinden. Verder wordt er veel geïnvesteerd in onze merken. Bijvoorbeeld meer standalone Mini-vestigingen en digitalisering. Tot slot zitten wij nog in het verkoopproces van onze vestiging in Den Haag, dat hopen we spoedig af te ronden.”

Is er een Nederlandse manier van zakendoen?

“Nederland is een echt handelsland. Scherp onderhandelen wordt hier leuk gevonden. Mensen zijn erg gefocust op de beste deal. Een fiscale maatregel zoals de 4 procent bijtelling voor EV’s nestelt zich hier snel in de hoofden. Lage bijtelling en goede korting, daar draait het om. En dat voelen onze dealers feilloos aan. Een klant wil de beste deal. Ik denk dat het ook in privékring een favoriete gespreksonderwerp is. Dat is hier echt sterker dan in Duitsland. Verder heeft de poldermentaliteit mij verrast. Het is give and take, dat vind ik een aangename manier van werken. Iedereen probeert elkaar te begrijpen.”

Wat valt u verder nog op?

“Dat er weinig vrouwen zijn in de top van de Nederlandse bedrijven. Hier loopt Nederland echt achter op andere regio’s waar ik heb gewerkt, zoals Azië en de VS. Volgens mij heeft het ermee te maken dat vrouwen geacht worden veel tijd aan hun kinderen te besteden. Dat mannen fulltime blijven werken wordt echter normaal gevonden. Mannen en vrouwen hebben verschillende gezichtspunten en ik vind het belangrijk dat beide aanwezig zijn binnen de organisatie.”

Nederland is Europees één van de koplopers als het gaat om de verkoop van EV’s. Schieten wij hierin door?

“Duurzaamheid staat bij BMW hoog in het vaandel. Dat gaat overigens verder dan alleen het bouwen en verkopen van elektrische auto’s. Wij nemen de duurzaamheid van de hele keten in acht. Sowieso is 100 procent van alle benodigde energie van onze Europese fabrieken hernieuwbaar, in 2020 geldt dat wereldwijd. Ook hebben we zelf afspraken gemaakt met leveranciers van lithium en kobalt, de belangrijkste ingrediënten voor batterijen, zodat we de omstandigheden in de mijnen kunnen bepalen. Bij BMW Group is bekend dat Nederland voorop wil lopen als het gaat om elektrificering. De wereldwijde introductie van de eerste elektrische Mini ooit vindt in juli in Nederland plaats. Daar ben ik trots op.”

U heeft Nederlandse les gehad. Is dat met het oog op de toekomst?

“Om goed te kunnen functioneren wil ik de taal beheersen. Ik heb bewust voor de lessen gekozen, als een investering in een goede samenwerking, want goede communicatie in een groep is heel belangrijk. Of ik hier nog jaren blijf, weet ik niet. Dat hangt van veel factoren af. Ik heb het in ieder geval erg naar mijn zin, we hebben een prachtige woning gevonden in Den Haag. Vlak bij de zee, wat mijn Spaanse man fantastisch vindt.”

Wat wilt u nog realiseren?

“We zijn nu het grootste premiummerk, maar uiteraard wil ik verder groeien. Dat moet ook kunnen. We hebben een enorme sterke line-up van modellen, bij zowel Mini als BMW. We hebben onze grootste luxuryoffensief ooit ingezet. Dat is heel belangrijk; zonder droomauto’s ben je geen premiummerk. Ik geniet van de ontwikkelingen die plaatsvinden. In 2021 introduceren we de iNext, hiermee hebben we de auto opnieuw uitgevonden. In deze volledig batterij-elektrische SUV met 700+ km range komen voor het eerst alle strategische innovatievelden ‘ACES’ van BMW Group samen: Autonoom rijden, Connectiviteit, Elektrificatie en Services. Dit vind ik geweldig. Het is de reden dat ik bij een autofabrikant wilde gaan werken.”

BMW Group Nederland

BMW Group Nederland is als National Sales & Marketing Company (NSC) verantwoordelijk voor de verkoop en marketing van producten en diensten van de merken BMW, Mini, BMW Motorrad en BMW i via de dealerorganisatie in Nederland. BMW was de afgelopen vier jaar het meest verkochte premiummerk en gaat die positie dit jaar behouden. Tot en met mei bedraagt het marktaandeel voor BMW 5,7 procent (2018: 4,5%). Mini komt uit op 1,8 procent (2018: 1,5%).

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.